Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
JVI/ J.nr. 30-665
Folketingets Lov- og Parlamentssekretariat
Dato: 20. oktober 2004
Under henvisning til Folketingets brev af 8. oktober 2004 følger hermed i 80
eksemplarer socialministerens svar på spørgsmål nr. S
167, stillet af Sandy
Brinck (S).
Spørgsmål nr. S 167:
"Vil ministeren oplyse, om myndigheders afgørelser i sociale sager har gyldighed, hvis
forvaltningsloven og retssikkerhedsloven ikke er overholdt ved sagsbehandlingen."
Svar:
Forvaltningsloven og retssikkerhedsloven indeholder en række sagsbehandlingsregler,
som myndighederne skal overholde, når de træffer afgørelser i sociale sager. Hvis en
bestemmelse i en af de to love har karakter af en ganrantiforskrift og bestemmelsen ikke
overholdes, er afgørelsen som udgangspunkt ugyldig, medmindre myndigheden konkret
kan afkræfte, at manglerne har påvirket afgørelsens resultat. Det er myndigheden, der
har bevisbyrden for, at manglen har været uden betydning for afgørelsens resultat.
En garantiforskrift kan beskrives som et krav, som må anses for at være så fundamentalt
i forhold til sagsbehandlingen, at der må være en formodning for, at en manglende
overholdelse af kravet har påvirket afgørelsens udfald.
Garantiforskrifterne i forvaltningsloven er fx reglerne om inhabilitet, partsaktindsigt,
partshøring og begrundelse. Som eksempel på garantiforskrifter i retssikkerhedsloven
kan nævnes det såkaldte officialprincip, der betyder, at det er myndighedens ansvar at
oplyse sagen, kravet om helhedsvurdering og kravet om, at borgeren skal inddrages i
sagsbehandlingen.
Som eksempler på sagsbehandlingsregler, der ikke er garantiforskrifter, kan nævnes
retssikkerhedslovens krav om, at kommunens skal behandle en sag så hurtigt som muligt
samt reglerne om indhentning af oplysninger fra andre myndigheder om borgeren.