Udenrigsudvalget 2004-05 (1. samling)
S 1488
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Den 20. december 2004Spørgsmål i FolketingetNr. S 1488 af 15. december2004 til skriftlig besvarelsefra Keld Albrechtsen (EL)
Spørgsmål nr. S 1488 fra Keld Albrechtsen (EL) til udenrigsministeren»Vil udenrigsministeren redegøre for, hvilken tolkning af det danske forbehold på forsvarsområdet,der ligger til grund for, at Danmark under Nicetraktaten har kunnet deltage i alle beslutninger i denUdenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komité, der beskæftiger sig med alle aspekter af EU’s fællesudenrigs- og sikkerhedspolitik, bortset fra beslutninger, der knytter sig til en krisestyringsoperation,som Danmark ikke deltager i?«SvarDen Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske komite (PSC) beskæftiger sig med alle aspekter af EUs fællesudenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP). PSC er et organ under Rådet og træffer ikke formelleafgørelser. FUSP omfatter også den fælles forsvars- og sikkerhedspolitik (ESDP), hvis kerne er decivile og militære krisestyringsopgaver.Ifølge Nice-traktaten vil Rådet dog kunne bemyndige komiteen til at træffe nærmere defineredeafgørelser vedrørende den politiske kontrol med og den strategiske ledelse af enkrisestyringsoperation. Efter Nice-traktaten er denne mulighed blevet benyttet et antal gange,særligt i forhold til tredjelandes deltagelse i EUs krisestyringsoperationer.Det danske forsvarsforbehold indebærer, at Danmark ikke deltager i foranstaltninger, der harindvirkning på forsvarsområdet. Det følger heraf, at Danmark ikke har deltaget i afgørelser truffet iPSC vedrørende militære krisestyringsoperationer, som Danmark på grund af forsvarsforbeholdetikke deltager i.