Holbergsgade 6 · 1057 København K · T 3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Dato: Kontor: Udlændingelovskontoret J.nr.: Sagsbeh.: JGO Folketingets Lovsekretariat Folketinget Christiansborg 1240 København K Fil-navn: FT-spm/S-spm/nr. Hermed fremsendes i 80 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr. S  1473, som medlem af Folketinget Anne Baastrup (SF) har stillet til ministeren for flygtninge, indvandrere og integra- tion den 15. december 2004. Bertel Haarder / Oluf Engberg
Holbergsgade 6 · 1057 København K · T 3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Dato: 5. januar 2005 Kontor: Udlændingelovskontoret J.nr.: 2005/4010-161 Sagsbeh.: JGO Fil-navn: FT-spm/S-spm/nr. Besvarelse af spørgsmål nr. S    1473 stillet af folketingsmedlem Anne Baastrup (SF) til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 15. december 2004. Spørgsmål: ”Kan ministeren oplyse, om regeringens alternativ til den gamle ’madkasseordning’ kan brin- ge Danmark i karambolage med FN’s konvention om barnets rettigheder, artikel 2 om for- skelsbehandling?” Svar: Ved lovforslag nr. L 149 af 15. december 2004 om ændring af udlændingeloven m.v. for  e- slås det bl.a., at madkasseordningen afskaffes og erstattes af en ny kostpengeordning. Den nye kostpengeordning vil – som den gældende madkasseordning  – som udgangspunkt skul- le anvendes som en blandt flere mulige motivationsfremmende foranstaltninger over for afvi- ste asylansøgere m.fl., der ikke ønsker at medvirke til at udrejse etc., uanset om de pågæ   l- dende har børn eller ej. I international ret, herunder i FN’s børnekonvention, defineres ulovlig forskelsbehandling  – eller diskrimination – som forskelsbehandling af personer i sammenlignelige situationer, der ikke har en saglig eller rimelig begrundelse. Forbudet mod diskrimination kan dermed udtrykkes som et forbud mod vilkårlig forskelsbe- handling, mens visse typer af forskelsbehandling som følge af deres  rimelighed og proporti- onalitet kan betegnes som legitim forskelsbehandling. Efter regeringens opfattelse indebærer hensynet til asylsystemets integritet, herunder he n- synet til at afviste asylansøgere udrejser frivilligt, at det er nødvendigt at iværksætt e motiva- tionsfremmende foranstaltninger også af økonomisk art.  Initiativer, der indvirker på en asyl- ansøger s og dennes families samlede økonomiske formåen,  er efter regeringens opfattelse saglige og nødvendige  for effektivt og målrettet at værne om  asylinstituttet. Dette gælder o g- så i situationer, hvor de motivationsfremmende foranstaltninger indirekte berører  børn. Det er således regeringens opfattelse, at den gældende ordning og den foreslåede nye ord- ning er i overensstemmelse med FN’s børnekonvention.