Skriftlig redegørelse
(Redegørelsen er optrykt i den ordlyd, hvori den er modtaget).
Redegørelse af 18/11 04 om anerkendelse af realkompetencer i uddannelserne.
(Redegørelse nr. R 4).
Undervisningsministeren (Ulla Tørnæs), videnskabsministeren (Helge Sander),
kulturministeren (Brian Mikkelsen) og økonomi- og erhvervsministeren (Bendt
Bendtsen):
FORORD
Anerkendelse af realkompetence handler om at sætte det enkelte menneskes samlede
kompetencer i centrum. Den enkelte skal have mulighed for at anvende og bygge videre
på sine kompetencer i uddannelsessystemet, uanset hvor og hvordan de er erhvervet.
Regeringen har allerede taget fat på at fremme anerkendelse af realkompetence i
uddannelserne, men der er behov for at gå endnu videre.
Udviklingen på arbejdsmarkedet og i verden omkring os stiller nye krav til vores
kompetencer. Der er brug for, at alle kan dygtiggøre sig livet igennem, hvis vi skal klare
os i konkurrencen og fastholde vores velfærd. Det udfordrer både den enkelte,
virksomhederne og uddannelsessystemerne og forudsætter en forstærket
kompetenceudvikling på arbejdsmarkedet. I en bredere sammenhæng spiller øget
anerkendelse af realkompetence også en vigtig rolle i regeringens seneste udspil om at
styrke voksen- og efteruddannelse.
Redegørelsen lægger op til, at anerkendelse af realkompetence medtænkes i alle dele af
uddannelsessystemet, og at der på relevante uddannelsesområder, ikke mindst inden for
voksen- og efteruddannelserne, tages initiativer til at forbedre adgangsveje og muligheder
for anerkendelse af realkompetence. Det skal bidrage til, at den enkelte får bedre
muligheder for at dygtiggøre sig og erhverve kvalifikationer og kompetencer, som
efterspørges på et foranderligt arbejdsmarked.
Vi vil derfor som led i udmøntningen af »Bedre Uddannelser« tage initiativ til, at
anerkendelse af realkompetence styrkes i uddannelserne de kommende år.
KAP. 1. BEDRE UDDANNELSER FLERE I ARBEJDE
Det danske samfund står over for store udfordringer i de kommende år, hvis vi skal klare
os i den globale konkurrence og fastholde en høj beskæftigelse. Den løbende omstilling
til vidensamfundet og udviklingen i verden omkring os med bl.a. stigende udflytning af
arbejdspladser stiller nye krav til vores kompetencer.
Derm er derfor som aldrig før brug for, at den enkelte livet igennem dygtiggør sig. Det
udfordrer både den enkelte og virksomhederne og kræver en øget efter- og
videreuddannelsesindsats på arbejdsmarkedet, ikke mindst for alle de kortuddannede og
dem, der fortsat har svært ved at opnå fodfæste på arbejdsmarkedet.
Uddannelsessystemet spiller en vigtig rolle i samfundet som leverandør af