Skriftlig redegørelse
(Redegørelsen er optrykt i den ordlyd, hvori den er modtaget).
Redegørelse af 28/10 04 om forløbet af de første 5 år af stop- og afviklingsordningen vedrørende
helårsbeboelse i sommerhusområders virke
(Redegørelse nr. R 3)
Miljøministeren (Connie Hedegaard):
1.
Indledning/historisk redegørelse
Allerede i 1938 startede man i Danmark en arealplanlægning, som havde til hensigt at styre byudviklingen
med baggrund i en differentieret arealanvendelse. Der blev derfor allerede på dette tidspunkt i
lovgivningen fastlagt forbud mod helårsbeboelse i sommerhusområderne for at forhindre byvækst i disse
områder.
By- og landzoneloven fra 1970 opdelte landet i byzoner, sommerhusområder og landzoner. Det var og er
formålet hermed at sikre en planmæssig og økonomisk forsvarlig udbygning af byerne og beskyttelse af
landskabet og det åbne land. Samtidig opnåedes herved en rationalisering og forenkling af
bestemmelserne for bebyggelse i det åbne land.
Sommerhusområderne skal fastholdes til rekreative og fritidsmæssige formål og er derfor omfattet af
regler, der sikrer at boligerne i disse områder som udgangspunkt kun må anvendes i sommerhalvåret og
derudover til kortere ferieophold. Reglerne skal herigennem bl.a. også medvirke til, at der ikke opstår et
uhensigtsmæssigt pres for at udlægge nye sommerhusområder.
Det nuværende forbud mod helårsbeboelse i sommerhusområder fremgår af planlovens § 40, og har i store
træk haft den samme udformning siden 1977. Forbuddet blev indsat som en generel lovregulering i lov om
sommerhuse og campering m.v., men blev i 1991 overført til planloven.
I planloven er det ligeledes bestemt, at der ikke kan udlægges nye sommerhusområder i
kystnærhedszonen, ligesom eksisterende sommerhusområder skal fastholdes til ferieformål. I den
forbindelse må dog bemærkes, at Folketinget ved lov om ændring af lov om planlægning af 9. juni 2004
besluttede, at der indenfor en ramme af højst 8.000 og under nærmere vilkår kunne udpeges nye
sommerhusgrunde.
Udover planlovens regler er sommerhusområdet i Danmark reguleret af den i EU traktatfæstede særregel
»Sommerhusprotokollen«, der bestemmer, at det som udgangspunkt kun er danskere, der kan erhverve
ferieboliger i Danmark uden tilladelse fra Justitsministeriet. Denne særregel, der fremgår af
Erhvervelsesloven, suppleres udover af planloven, af sommerhuslovens regler om udlejning m.v. af
ferieboliger.
2. Stop- og Afviklingsloven
Ifølge Danmarks Statistik var der i 1998 i Danmark ca. 200.000 sommerhuse, hvoraf ca. 15.000 var
registrerede som helårsbeboelse for i alt ca. 27.000 personer.
Folketinget fandt, idet antallet af ulovligt helårsbeboede sommerhuse i perioden fra 1993 til 1998 var
steget voldsomt med over 100 %, at der var behov for at effektivisere kommunernes tilsyn med og