Skriftlig redegørelse
(Redegørelsen er optrykt i den ordlyd, hvori den er modtaget).
Redegørelse af 7/10 2004 om det nordiske samarbejde.
(Redegørelse nr. R 2).
Ministeren for nordisk samarbejde (Flemming Hansen):
Indledning
Når vi mødes til Nordisk Råds 56. session i Stockholm den 1.-3. november 2004, kan vi se
tilbage på et aktivt år, hvor det nordiske samarbejde har været stillet over for mange spændende
udfordringer. Udfordringer som jeg mener, at Nordisk Råd og Nordisk Ministerråd i fællesskab
har forstået at tage op og behandle på tilfredsstillende vis.
Nordisk Råd og Nordisk Ministerråd har således opnået mange synlige resultater i 2004 og er i
dag omtrent et halvt århundrede efter, at det formelle nordiske samarbejde blev indledt stadig
præget af dynamik og nytækning. Det nordiske samarbejde må dog ikke gå i stå i sin glæde over
sine egne resultater men fortsætte med at være fokuseret og effektivt.
Det kræver, at vi er indstillet på løbende at tilpasse det nordiske samarbejde til de forandringer,
som sker omkring os. Omstilling kræver prioritering, og det skal vi være klar til.
Vi lever i en globaliseret tid med store forandringer i Europa og i verden. Dette har også
betydning for det nordiske samarbejde. Det nordiske samarbejde må følge med og afspejle de
muligheder, som er en følge af de ændrede rammevilkår. Hvis vi skal fastholde den stærke
folkelige opbakning til det nordiske samarbejde, er det nødvendigt, at vi følger med tiden og kan
vise resultater, der helt konkret skaber en merværdi for både borgere og virksomheder i Norden.
Med andre ord resultater, der er relevante.
Et tættere og mere integreret nordisk-baltisk samarbejde er netop en følge af de ændrede
rammevilkår. De baltiske lande er rykket tættere på det nordiske samarbejde, herunder som
mulige deltagere i de nordiske institutioner. Dette kom til udtryk ved principbeslutningen om at
invitere de baltiske lande med som partnere i Nordisk Investeringsbank, og den 1. januar 2005
indtræder de formelt i bankens bestyrelse. Der er tale om en historisk begivenhed, og for mit
vedkommende mener jeg, at vi også skal være åbne over for de baltiske lande, hvis de har ønsker
om et tættere samarbejde eller deltagelse i andre fælles nordiske institutioner.
De baltiske lande er også gradvist rykket tættere på den del af det uformelle nordiske samarbejde,
som er knyttet til Den Europæiske Union. De inviteres med til nordiske formøder forud for møder
i Det Europæiske Råd, ligesom de nordiske statsministre har opfordret til nordisk-baltiske
konsultationer forud for miljø-, forbruger- og ligestillingsministrenes møder. Når EU bliver