Ad L 87 spørgsmål 4:
Ministeren bedes kommentere FødevareIndustriens talepapir brugt ved organisationens foretræde for
udvalget den 24. november 2004, jf. L 87 bilag 4.
Svar:
De generelle bemærkninger og forslag, som FødevareIndustrien også fremsatte
i forbindelse med hø
over lovforslaget, indebærer, at der på en lang række områder ville medføre begrænsning af muligheden for
inden for rammerne af EU-retten at supplere med nationale regler til gavn for fo rbrugersikkerheden. Som
eksempel kan nævnes lovforslagets § 14, stk. 1, som udvider vildledningsfo rbudet til at omfatte forbud mod
vildledning i tidligere omsætningsled, f.eks. ved salg fra grossist til d etailforretning.
Et andet eksempel er autorisation af virksomheder, hvor der efter EU-reglerne kun vil være krav om
autorisation af virksomheder på det animalske område, men hvor det nationale danske krav om autor isation
af alle virksomhedstyper vil blive opretholdt, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 28.
Endvidere forudsætter en lang r ække af bestemmelserne i de forordninger, som danner væsentlig ba
ggrund
for lovforslaget, at der fastsættes supplerende nationale bestemmelser.
Til FødevareIndustriens forslag om at EFSAs vurderinger skal ligge til grund for alle regler, skal det
bemærkes , at det naturligvis er målsætningen, at enhver regulering skal være videnskabeligt velfund
eret. Det
bør dog fortsat være muligt at bygge på såvel indenlandske som udenlandske videnskabelige unders
ø
En begrænsning til vurderinger fra EFSA ville hind re, at vi kunne agere hurtigt til gavn for forbrugerne, når
der er ny viden.
FødevareIndustrien foreslår, at der pålægges de tilsynsførende pligt til at rådgive og vejlede virkso
mheder.
Under høringen over lovforslaget har andre organisationer stillet sam me forslag. Som det fremgår af
bemærkningerne til lovforslagets kapitel 8, yder fødevaremyndighederne allerede nu vejledning og
rådgivning.
På baggrund af et udbredt ønske fra en række erhvervsorganisationer om at udvide rådgivningsaktiv
iteterne,
har jeg iværksat et udredningsarbejde, som under inddragelse af organisationerne skal afdække de juridiske
og økonomiske muligheder for at fødevaremyndighederne kan yde rådgivning i større o
mfang end hidtil. Når
udredningen foreligger i begyndelsen af det nye år, vil den blive oversendt til Fø
FødevareIndustrien foreslår også, at erhvervsorganisationer gives mulighed for at klage på lige fod med
forbrugerorganisationer. Det skal bemærkes, at forbrugerorganisationers klageadgang, som blev indsat i de n
gældende fødevarelov ved lovændringen i 2001, indebærer, at de større forbrugerorganis
ationer, som f.eks.
Forbrugerrådet, kan påklage fødevaremyndighedernes afgørelser, hvis sagen er sta
rtet som følge af en
anmeldelse fra en forbruger. En tilsvarende klageadgang for erhvervsorganisationer, ville således indebære,
at disse skulle få klageadgang i sager rejst af virksomheder mod andre virksomheder. I betragtning af, at
erhvervsorganisationerne varetager medlemmernes interesser og ikke som forbrugerorganis ationers mere
ideelle forbrugerinteresser er der helt afgørende forskelle, som begrunder forbrugerorganisationernes
særstilling.