Ad L 87 spørgsmål 4: ”Ministeren   bedes   kommentere   FødevareIndustriens   talepapir   brugt   ved   organisationens   foretræde   for udvalget den 24. november 2004, jf. L 87 – bilag 4.” Svar: De  generelle bemærkninger  og  forslag,  som FødevareIndustrien også fremsatte i forbindelse med hø over lovforslaget, indebærer, at der på en lang række områder ville medføre begrænsning af muligheden for –  inden for rammerne af EU-retten – at supplere med nationale regler til gavn for fo   rbrugersikkerheden. Som eksempel kan nævnes lovforslagets § 14, stk. 1, som udvider vildledningsfo  rbudet til at omfatte forbud mod vildledning i tidligere omsætningsled, f.eks. ved salg fra grossist til d  etailforretning. Et  andet  eksempel  er  autorisation  af  virksomheder,  hvor  der  efter  EU-reglerne  kun  vil  være  krav  om autorisation af virksomheder på det animalske område, men hvor det nationale danske krav om autor  isation af alle virksomhedstyper vil blive opretholdt, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 28. Endvidere forudsætter en lang r  ække af bestemmelserne i de forordninger, som danner væsentlig ba ggrund for lovforslaget, at der fastsættes supplerende nationale bestemmelser. Til  FødevareIndustriens  forslag  om  at  EFSAs  vurderinger  skal  ligge  til  grund  for  alle  regler,  skal  det bemærkes  , at det naturligvis er målsætningen, at enhver regulering skal være videnskabeligt velfund eret. Det bør dog fortsat være muligt at bygge på såvel indenlandske som udenlandske videnskabelige unders ø En begrænsning til vurderinger fra EFSA ville hind  re, at vi kunne agere hurtigt til gavn for forbrugerne, når der er ny viden. FødevareIndustrien foreslår, at der pålægges de tilsynsførende pligt til at rådgive og vejlede virkso mheder. Under  høringen  over  lovforslaget  har  andre  organisationer  stillet  sam me  forslag.  Som  det  fremgår  af bemærkningerne   til   lovforslagets   kapitel   8,   yder   fødevaremyndighederne   allerede   nu   vejledning   og rådgivning. På baggrund af et udbredt ønske fra en række erhvervsorganisationer om at udvide rådgivningsaktiv iteterne, har jeg iværksat et udredningsarbejde, som under inddragelse af organisationerne skal afdække de juridiske og økonomiske muligheder for at fødevaremyndighederne kan yde rådgivning i større o mfang end hidtil. Når udredningen foreligger i begyndelsen af det nye år,  vil den blive oversendt til Fø FødevareIndustrien  foreslår  også,  at  erhvervsorganisationer  gives  mulighed  for  at  klage  på  lige  fod  med forbrugerorganisationer. Det skal bemærkes, at forbrugerorganisationers klageadgang, som blev indsat i de  n gældende fødevarelov ved lovændringen i 2001, indebærer, at de større forbrugerorganis ationer, som f.eks. Forbrugerrådet,  kan  påklage  fødevaremyndighedernes  afgørelser,  hvis  sagen  er  sta rtet  som  følge  af  en anmeldelse fra en forbruger. En tilsvarende klageadgang for erhvervsorganisationer, ville således indebære, at  disse  skulle  få  klageadgang  i  sager  rejst  af  virksomheder  mod  andre  virksomheder.  I  betragtning  af,  at erhvervsorganisationerne  varetager  medlemmernes  interesser  –  og  ikke  som  forbrugerorganis   ationers  mere ideelle  forbrugerinteresser  –  er  der  helt  afgørende  forskelle,  som  begrunder  forbrugerorganisationernes særstilling.