Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 30. november 2004 følger hermed i 5
eksemplarer familie- og forbrugerministerens svar på spørgsmål nr. 17 -19 (L 85 bilag 7).
Spørgsmål 18:
Kan ministeren bekræfte, at en kommune ikke vil kunne opsige en driftsoverenskomst med en
selvejende daginstitution, der tidligere har været administreret af kommunen alene med begrundelse
i, at institutionen meddeler, at den vil administrere sig selv (med henvisning til den nye
bestemmelse i lovforslagets § 9 stk. 2 og 3)?
Svar:
Alle selvejende institutioner skal i dag indgå en aftale om driften med komm unen. Denne aftale kan
forhandles og opsiges af begge parter med en vis frist og uden nærmere begrundelse.
Driftsaftalen mellem kommunen og den selvejende daginstitution skal sikre klarhed over både de
økonomiske og indholdsmæssige/kvalitative rammer for driften af daginstitutionen. Samtidig skal
aftalen også indeholde en bestemme lse om opsigelse af aftalen mellem de to parter. Det ændrer
lovforslaget om private leverandører ikke på.
Jeg kan ikke forstille mig, at en kommune vil opsige en driftsaftale med en selvejende daginstitution
alene fordi den selv ønsker at varetage administrationen. Det vil jo give kommunen et
kapacitetsproblem, hvis den i øvrigt har behov for pladserne.
Kommunen har dog fortsat det overordnede ansvar for dagtilbuddene og skal foretage en
kapacitetsstyring. I forbindelse med et faldende børnetal kan kommunen vælge at nedlægge
institutioner.
De selvejende daginstitutioner står med lovforslaget om private leverandører af dagtilbud i en bedre
forhandlingssituation end tidligere, idet de ved en eventuel opsigelse af en driftsaftale kan vælge at
etablere sig som privatinstitutioner.