Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 30. november 2004 følger hermed – i 5 eksemplarer – familie- og forbrugerministerens svar på spørgsmål nr. 17  -19 (L 85 – bilag 7). Spørgsmål 18: ”Kan  ministeren  bekræfte,  at  en  kommune  ikke  vil  kunne  opsige  en  driftsoverenskomst  med  en selvejende daginstitution, der tidligere har været administreret af kommunen alene med begrundelse i,   at   institutionen   meddeler,   at   den   vil   administrere   sig   selv   (med   henvisning   til   den   nye bestemmelse i lovforslagets § 9 stk. 2 og 3)?” Svar: Alle selvejende institutioner skal i dag indgå en aftale om driften med komm unen. Denne aftale kan forhandles og opsiges af begge parter med en vis frist og uden nærmere begrundelse. Driftsaftalen  mellem  kommunen  og  den  selvejende  daginstitution  skal  sikre  klarhed  over  både  de økonomiske  og  indholdsmæssige/kvalitative  rammer  for  driften  af  daginstitutionen.  Samtidig  skal aftalen  også  indeholde  en  bestemme lse  om  opsigelse  af  aftalen  mellem  de  to  parter.  Det  ændrer lovforslaget om private leverandører ikke på. Jeg kan ikke forstille mig, at en kommune vil opsige en driftsaftale med en selvejende daginstitution alene   fordi   den   selv   ønsker   at   varetage   administrationen.   Det   vil   jo   give   kommunen   et kapacitetsproblem, hvis den i øvrigt har behov for pladserne. Kommunen   har   dog   fortsat   det   overordnede   ansvar   for   dagtilbuddene   og   skal   foretage   en kapacitetsstyring.   I   forbindelse   med   et   faldende   børnetal   kan   kommunen   vælge   at   nedlægge institutioner. De selvejende daginstitutioner står med  lovforslaget om private leverandører af dagtilbud i en bedre forhandlingssituation end tidligere, idet de ved en eventuel opsigelse af en driftsaftale kan vælge at etablere sig som privatinstitutioner.