Socialministeriet Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Vedr. høring om udkast til lovforslag om private leverandører af dagtilbud og frit valg af klubtilbud m.v. over kommunegrænserne
15-04-2004 Sagsbeh: DVH Journalnr.: Dokument.id.: Kulturdirektoratet Rådhuset 2000 Frederiksberg www.frederiksberg.dk Telefon 38 21 00 41 Telefax 38 21 00 19 kulturdirektoratet@ frederiksberg.dk Lovforslaget  har  14.  april  2004  været  forelagt  Frederiksberg Kommunes  Børne-  og  undervisningsudvalg,  hvor  følgende  kommentarer  til  lovforslaget  blev besluttet: 1. Lettere  adgang  for  kvalificerede  private  leverandører  til  at  oprette  og  drive daginstitution
Det  Konservative  Folkepartis  og  Venstres  medlemmer  af  Børne-og  undervisningsudvalget  i Frederiksberg Kommune finder det positivt, at der med lovforslaget gives bedre muligheder for flere   private   leverandører   af   dagtilbud   -   dog   med   nedenstående   kommentarer. Socialdemokratiets og SFs medlemmer af udvalget er imod lovforslaget. Frederiksberg Kommune forventer, at en del af de nuværende selvejende daginstitutioner, puljeinstitutioner  og  hovedorganisationer  i  kommunen  vil  ønske  at  blive  godkendt  som private leverandører af  deres eksisterende dagtilbud efter Servicelovens § 9 og § 11 – bl.a. for at opnå mulighed for at kunne disponere frit over et eventuelt overskud på driften af institutionerne. Frederiksberg Kommune tolker lovforslaget således, at kommunen selv kan fastlægge retningslinier for godkendelse af eksisterende leverandører, der ønsker at drive en selvejende institution eller en puljeinstitution. Ifølge lovforslaget har en privat leverandør krav på at få godkendt en privatinstitution efter den  nye  §  11a,  hvis  den  lever  op  til  lovgivningen  på  området  og  kommunens godkendelseskriterier. Dette kan afstedkomme problemer for kommunen med at styre den samlede kapacitet på området. Det foreslås derfor for det første, at kommunen af hensyn til kapacitetsstyringen kan fastsætte et starttidspunkt for den private leverandør indenfor en periode på 2 år. En sådan tidsfrist vil bl.a. give kommunen mulighed for at foretage de nødvendige tilpasninger af den kommunale kapacitet. For det andet foreslås, at kommunerne gives  mulighed  for  at  indgå  konkrete  aftaler  med  den  enkelte  private  leverandør  om optagelse af et nærmere fastsat antal børn med bopæl i institutionens hjemkommune. Såfremt et større antal selvejende daginstitutioner vælger at overgå til privatinstitutioner, vil det øge risikoen for, at overholdelsen af kommunens pasningsgaranti vil indebære svingende kapacitetsudnyttelse  i  de  øvrige  institutioner  og  dermed  give  øgede  nettoudgifter  for kommunen. Tilskuddet  til  en  privat  leverandør  efter  §  11  a  består  ifølge  lovforslaget  dels  af  et driftstilskud,  dels  af  et  bygningstilskud.  Frederiksberg  Kommune  antager,  at  når driftstilskuddet  beregnes som  kommunens gennemsnitlige  budgetterede driftsudgifter  pr. barn   i   et   alderssvarende   dagtilbud   i   kommunen,   foretages   beregningen   af nettodriftstilskuddet  uden  udgifter  til  fast  ejendom,  der  jo  i  stedet  skal  dækkes  via bygningstilskuddet. Frederiksberg Kommune forventer, at en del af de nuværende selvejende institutioner og puljeinstitutioner vil ønske at blive godkendte som private leverandører efter § 11a. Dette vil især gøre sig gældende for institutioner, hvis nettodriftsudgifter og bygningsudgifter pr. plads er mindre end de gennemsnitlige udgifter i kommunen, da institutionerne derved kan få øget deres  driftstilskud.  Som  en  konsekvens  heraf  vil  kommunens  samlede  udgifter  til dagtilbudsområdet øges, hvilket kommunen forventer at blive kompenseret for. 2. Forbedringer   af  reglerne   om  tilskud   til  private   pasningsordninger  efter servicelovens § 26 Frederiksberg Kommunen har ingen kommentarer hertil 3. Indførelse  af  frit valg  af  klubtilbud  og andre  socialpædagogiske  fritidstilbud  til større børn og unge efter serviceloven over kommunegrænserne I Frederiksberg Kommune er der klubtilbud for alle børn fra 4. klasse til det fyldte 14. år,  dog kun for børn bosiddende i kommunen.
Indførelse af frit valg af klubtilbud over kommunegrænserne forventes at medføre et betydeligt pres  på  ventelisterne  til  klubpladser  i  kommunen  –  bl.a.  grundet  mangel  på  klubpladser  i omegnskommunerne, men især også fra børn i privatskolerne i Frederiksberg Kommune med bopæl i anden kommune (p.t. omkring 150-200 børn). Det øgede pres kan gøre det nødvendigt at lukke for tilgangen for børn fra andre kommuner pga. kapacitetsproblemer. Frederiksberg  Kommune  må  derfor  kraftigt  anbefale,  at  man  i  afregningstilskuddet  mellem kommunerne indregner et bidrag til kapacitetsudgifter som fx på gymnasieområdet, hvilket vil gøre det muligt på sigt at tilpasse kapaciteten til det faktiske behov for pladser - også til børn fra andre kommuner. I modsat fald vil Frederiksberg Kommune for egen regning skulle bekoste anlæg af klubpladser til 150 - 200 børn fra andre kommuner. Som  på  dagtilbudsområdet  ønsker  Frederiksberg  Kommune  mulighed  for  at  kunne  indgå bilaterale aftaler med andre kommuner. Som afsluttende bemærkning tages generelt forbehold for de økonomiske konsekvenser som opgjort i bemærkningerne til lovforslaget. Venlig hilsen Ivar Koed Kulturdirektør