SocialministerietDepartementetHolmens Kanal 221060 København KVedr. høring om udkast til lovforslag om private leverandører af dagtilbud og frit valgaf klubtilbud m.v. over kommunegrænserne
15-04-2004 Sagsbeh: DVH Journalnr.: Dokument.id.: Kulturdirektoratet Rådhuset 2000 Frederiksberg www.frederiksberg.dk Telefon 38 21 00 41 Telefax 38 21 00 19 kulturdirektoratet@ frederiksberg.dk Lovforslaget har 14. april 2004 været forelagt FrederiksbergKommunes Børne- og undervisningsudvalg, hvor følgende kommentarer til lovforslaget blevbesluttet:1.Lettere adgang for kvalificerede private leverandører til at oprette og drivedaginstitution
Det Konservative Folkepartis og Venstres medlemmer af Børne-og undervisningsudvalget iFrederiksberg Kommune finder det positivt, at der med lovforslaget gives bedre muligheder forflere private leverandører af dagtilbud - dog med nedenstående kommentarer.Socialdemokratiets og SFs medlemmer af udvalget er imod lovforslaget. Frederiksberg Kommune forventer, at en del af de nuværende selvejende daginstitutioner,puljeinstitutioner og hovedorganisationer i kommunen vil ønske at blive godkendt somprivate leverandører af deres eksisterende dagtilbud efter Servicelovens § 9 og § 11 bl.a.for at opnå mulighed for at kunne disponere frit over et eventuelt overskud på driften afinstitutionerne. Frederiksberg Kommune tolker lovforslaget således, at kommunen selv kanfastlægge retningslinier for godkendelse af eksisterende leverandører, der ønsker at drive enselvejende institution eller en puljeinstitution.Ifølge lovforslaget har en privat leverandør krav på at få godkendt en privatinstitution efterden nye § 11a, hvis den lever op til lovgivningen på området og kommunensgodkendelseskriterier. Dette kan afstedkomme problemer for kommunen med at styre densamlede kapacitet på området. Det foreslås derfor for det første, at kommunen af hensyn tilkapacitetsstyringen kan fastsætte et starttidspunkt for den private leverandør indenfor enperiode på 2 år. En sådan tidsfrist vil bl.a. give kommunen mulighed for at foretage denødvendige tilpasninger af den kommunale kapacitet. For det andet foreslås, at kommunernegives mulighed for at indgå konkrete aftaler med den enkelte private leverandør omoptagelse af et nærmere fastsat antal børn med bopæl i institutionens hjemkommune.Såfremt et større antal selvejende daginstitutioner vælger at overgå til privatinstitutioner, vildet øge risikoen for, at overholdelsen af kommunens pasningsgaranti vil indebære svingendekapacitetsudnyttelse i de øvrige institutioner og dermed give øgede nettoudgifter forkommunen.Tilskuddet til en privat leverandør efter § 11 a består ifølge lovforslaget dels af etdriftstilskud, dels af et bygningstilskud. Frederiksberg Kommune antager, at nårdriftstilskuddet beregnes som kommunens gennemsnitlige budgetterede driftsudgifter pr.barn i et alderssvarende dagtilbud i kommunen, foretages beregningen afnettodriftstilskuddet uden udgifter til fast ejendom, der jo i stedet skal dækkes viabygningstilskuddet.Frederiksberg Kommune forventer, at en del af de nuværende selvejende institutioner ogpuljeinstitutioner vil ønske at blive godkendte som private leverandører efter § 11a. Dette vilisær gøre sig gældende for institutioner, hvis nettodriftsudgifter og bygningsudgifter pr. pladser mindre end de gennemsnitlige udgifter i kommunen, da institutionerne derved kan få øgetderes driftstilskud. Som en konsekvens heraf vil kommunens samlede udgifter tildagtilbudsområdet øges, hvilket kommunen forventer at blive kompenseret for. 2.Forbedringer af reglerne om tilskud til private pasningsordninger efterservicelovens § 26Frederiksberg Kommunen har ingen kommentarer hertil3.Indførelse af frit valg af klubtilbud og andre socialpædagogiske fritidstilbud tilstørre børn og unge efter serviceloven over kommunegrænserne I Frederiksberg Kommune er der klubtilbud for alle børn fra 4. klasse til det fyldte 14. år, dogkun for børn bosiddende i kommunen.
Indførelse af frit valg af klubtilbud over kommunegrænserne forventes at medføre et betydeligtpres på ventelisterne til klubpladser i kommunen bl.a. grundet mangel på klubpladser iomegnskommunerne, men især også fra børn i privatskolerne i Frederiksberg Kommune medbopæl i anden kommune (p.t. omkring 150-200 børn). Det øgede pres kan gøre det nødvendigtat lukke for tilgangen for børn fra andre kommuner pga. kapacitetsproblemer.Frederiksberg Kommune må derfor kraftigt anbefale, at man i afregningstilskuddet mellemkommunerne indregner et bidrag til kapacitetsudgifter som fx på gymnasieområdet, hvilket vilgøre det muligt på sigt at tilpasse kapaciteten til det faktiske behov for pladser - også til børn fraandre kommuner. I modsat fald vil Frederiksberg Kommune for egen regning skulle bekosteanlæg af klubpladser til 150 - 200 børn fra andre kommuner.Som på dagtilbudsområdet ønsker Frederiksberg Kommune mulighed for at kunne indgåbilaterale aftaler med andre kommuner.Som afsluttende bemærkning tages generelt forbehold for de økonomiske konsekvenser somopgjort i bemærkningerne til lovforslaget.Venlig hilsenIvar KoedKulturdirektør