Høringsvar om privatinstitutioner - pengene følger barnet1dec 2, 2004Side 1 af 4Skoledirektørforeningen19. oktober 2004TilMinisteriet for Familie- og ForbrugeranliggenderAtt. Mette Arnsfelt AndersenHøring vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om social service og lov omretssikkerhed og administration på det sociale område (Private leverandører afdagtilbud pengene følger barnet)Børne- og Kulturchefforeningen (BKF) anerkender naturligvis ønsket om et friereforældrevalg på børnepasningsområdet men BKF ser samtidig i dette forslag enudfordring for både planlægning og styring af den kommunale børnepasning ligesomdet er vores vurdering, at forslaget vil få en drivende økonomisk effekt på denkommunale børnepasning.Godkendelse og tilsynDer indgås ikke en aftale mellem kommune og privatinstitution. I stedet godkendesprivatinstitutionen af kommunen, og som beskrevet i bemærkningerne hvis enprivatinstitution lever op til kravene skal den godkendes, og det er op til forældreneom institutionen skal overleve. Samtidig skal kommunen føre løbende tilsyn med privatinstitutionen som medkommunale institutioner. I bemærkningerne beskrives, at kommunen vil løbendekunne følge med i, at disse krav bliver opfyldt.BKF finder det uklart, hvilken funktion det kommunale tilsyn egentlig har iprivat-institutionen. Vil kommunen, såfremt betingelserne for den på et tidspunktgivne godkendelse ikke længere opfyldes, kunne trække denne godkendelsen tilbageog dermed lukke en privatinstitution, som forældrene gennem deres opbakning tilinstitutionen ellers mener burde overleve? BKF anbefaler, at der i loven tænkes mere stringent i forhold til begrebet Frit Valg, så
Høringsvar om privatinstitutioner - pengene følger barnet1dec 2, 2004Side 2 af 4den kommunale godkendelse sikrer det grundlag som privatinstitutionen etableres påog det efterfølgende er brugerne der varetager tilsynet med, om institutionen fortsatlever op hertil.Optagelse af børnPrivatinstitutionen træffer selv afgørelse om optagelse af børn. Dette sker på baggrundaf optagelseskriterier, der sikrer samme rummelighed som i kommunens egneinstitutioner. Disse kriterier vil ikke som beskrevet i bemærkningerne fremgå af aftalemellem kommune og institution, men bør vel foreligge som en del af institutionensgodkendelsesgrundlag.BKF finder det i praksis vanskeligt at sikre samme rummelighed i privatinstitutionersom i kommunale institutioner. Derfor foreslår BKF, at der overvejes en klageadgangfor forældre, der får afslag på optagelse i privatinstitution.TilskudAf bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at udgifter til støttekrævende børnikke skal indgå i beregningen af kommunens nettoudgift, men at tilskud hertil skalgives efter konkret vurdering i forhold til det enkelte barn.BKF forudser en mindre rationel udnyttelse af den samlede kommunalestøtteressource, som ofte er samlet i fleksible støttekorps uden bestemtinstitutionstilknytning.Vi kan dog se det hensigtsmæssige i at privatinstitutioner pådenne måde også er med til at løse opgaven omkring børn med særlige behov.BKF vurderer at bygningstilskud til privatinstitutioner vil betyde en øget udgift forkommunal børnepasning, da det i realiteten ikke vil være muligt at tilpasse denkommunale bygningsmasse i samme grad som der vil blive udbetalt bygningstilskud tilbørn i privatinstitutioner.Denne vurdering begrundes af den kommunale forpligtelse/garanti til at sikreforsyningen, såfremt forældrene ikke finder at en privatinstitution bør overleve.Af bemærkningerne fremgår det, at privatinstitutioner har ret til etadministrationsbidrag, medmindre de ikke ønsker at varetage administrationen.BKF mener det er vigtigt, at denne formulering i bemærkningerne udgår, så der alenestår beskrevet, at kommunen og en privatinstitution kan indgå aftale om, at kommunenvaretager administrationen.ForældrebetalingLovforslaget sætter ikke loft over forældrebetalingen i privatinstitutioner.Bemærkningerne beskriver, at når privatinstitutioner selv kan fastsætte taksten, kander skabes konkurrence på prisen både mellem private og offentlige og mellemprivate indbyrdes.BKF anerkender ikke, at denne konkurrence sker på lige vilkår mellem private ogoffentlige, da der ikke gives kommunale institutioner mulighed for at tilgodese
Høringsvar om privatinstitutioner - pengene følger barnet1dec 2, 2004Side 3 af 4forældrebehov ved opkrævning af fuld egenbetaling.BKF forudser, at det kommunale beredskab til sikring af pasning af børn fraprivatinstitutioner (konkurs eller andet pludseligt ophør) vil blive medfinansieret afegenbetalingen i den kommunale børnepasning.Overskud ud af driftenDet beskrives under bemærkningerne om et kommunalt tilsyn, at dette skal sikre attilskuddet går til formålet. Som incitament for private leverandører nævnes det, at manskal opfylde centrale og kommunale krav, men at tilskuddet kan anvendes til andreformål.BKF ønsker at der i lovgivningen skabes entydighed mellem forventningerne til detkommunal tilsyn og mulighederne for den private udbyder.ØkonomiDet er vores opfattelse, at ordningen vil medføre et betydeligt ekstra administrativtarbejde for kommunerne. Beskrivelsen i bemærkningerne om, at det vil affødeadminitrative udgifter på 5,4 mio. kr. svarende til ca. 1 kr. pr borger vurderes atvære helt utilstrækkeligt.BKF forudsætter, at kommunerne vil blive kompenseret for dette betydelige ekstraadministrative arbejde.AndetBKF finder det uhensigtsmæssigt at nævne depositumstørrelsen i § 11a stk. 1 samtidigmed at ministeren efter § 11a stk. 5 bemyndiges til at fastsætte regler for størrelsen afdette depositum.Yderligere oplysninger kan fås hos:Per B. Christensen, tlf. 55 78 49 22, [email protected] ellerBruno Borella, tlf. 99 82 82 30, [email protected]På bestyrelsens vegneBruno Borella.