BKF    Børne- og Kulturchefforeningen Sekretariat: Rådmandshaven 20, 4700 Næstved, telefon: 55 78 49 13, fax: 55 78 49 48,  e-mail:    [email protected] hjemmeside: www.bkchefer.dk
Høringsvar om privatinstitutioner - pengene følger barnet1 dec 2, 2004 Side 1 af 4 Skoledirektørforeningen 19. oktober 2004 Til Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender Att. Mette Arnsfelt Andersen Høring vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Private leverandører af dagtilbud – pengene følger barnet) Børne-  og  Kulturchefforeningen  (BKF)  anerkender  naturligvis  ønsket  om  et  friere forældrevalg  på  børnepasningsområdet  men  BKF  ser  samtidig  i  dette  forslag  en udfordring for både planlægning og styring af den kommunale børnepasning ligesom det  er  vores  vurdering,  at  forslaget  vil  få  en  drivende  økonomisk  effekt  på  den kommunale børnepasning. Godkendelse og tilsyn Der indgås ikke en aftale mellem kommune og privatinstitution. I stedet godkendes privatinstitutionen  af  kommunen,  og  som  beskrevet  i  bemærkningerne  ”hvis  en privatinstitution lever op til kravene skal den godkendes, og det er op til forældrene om institutionen skal overleve”. Samtidig  skal  kommunen  føre  løbende  tilsyn  med  privatinstitutionen  som  med kommunale  institutioner.  I  bemærkningerne  beskrives,  at  ”kommunen  vil  løbende kunne følge med i, at disse krav bliver opfyldt”. BKF  finder  det  uklart,  hvilken  funktion  det  kommunale  tilsyn  egentlig  har  i privat-institutionen.  Vil  kommunen,  såfremt  betingelserne  for  den  på  et  tidspunkt givne godkendelse ikke længere opfyldes, kunne trække denne godkendelsen tilbage og  dermed  lukke  en  privatinstitution,  som  forældrene  gennem  deres  opbakning  til institutionen ellers mener burde overleve? BKF anbefaler, at der i loven tænkes mere stringent i forhold til begrebet Frit Valg, så
Høringsvar om privatinstitutioner - pengene følger barnet1 dec 2, 2004 Side 2 af 4 den kommunale godkendelse sikrer det grundlag som privatinstitutionen etableres på og det efterfølgende er brugerne der varetager tilsynet med, om institutionen fortsat lever op hertil. Optagelse af børn Privatinstitutionen træffer selv afgørelse om optagelse af børn. Dette sker på baggrund af  optagelseskriterier,  der  sikrer  samme  rummelighed  som  i  kommunens  egne institutioner. Disse kriterier vil ikke som beskrevet i bemærkningerne ”fremgå af aftale mellem kommune og institution”, men bør vel foreligge som en del af institutionens godkendelsesgrundlag. BKF finder det i praksis vanskeligt at sikre samme rummelighed i privatinstitutioner som i kommunale institutioner. Derfor foreslår BKF, at der overvejes en klageadgang for forældre, der får afslag på optagelse i privatinstitution. Tilskud Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at udgifter til støttekrævende børn ikke skal indgå i beregningen af kommunens nettoudgift, men at tilskud hertil skal gives efter konkret vurdering i forhold til det enkelte barn. BKF   forudser   en   mindre   rationel   udnyttelse   af   den   samlede   kommunale støtteressource,   som   ofte   er   samlet   i   fleksible   støttekorps   uden   bestemt institutionstilknytning. Vi kan dog se det hensigtsmæssige i at privatinstitutioner på denne måde også er med til at løse opgaven omkring børn med særlige behov. BKF vurderer at bygningstilskud til privatinstitutioner vil betyde en øget udgift for kommunal  børnepasning,  da  det  i  realiteten  ikke  vil  være  muligt  at  tilpasse  den kommunale bygningsmasse i samme grad som der vil blive udbetalt bygningstilskud til børn i privatinstitutioner. Denne  vurdering  begrundes  af  den  kommunale  forpligtelse/garanti  til  at  sikre forsyningen, såfremt forældrene ikke finder at en privatinstitution bør overleve. Af   bemærkningerne   fremgår   det,   at   privatinstitutioner   har   ret   til   et administrationsbidrag, ”medmindre de ikke ønsker at varetage administrationen”. BKF mener det er vigtigt, at  denne formulering i bemærkningerne udgår, så der alene står beskrevet, at kommunen og en privatinstitution kan indgå aftale om, at kommunen varetager administrationen. Forældrebetaling Lovforslaget   sætter   ikke   loft   over   forældrebetalingen   i   privatinstitutioner. Bemærkningerne beskriver, at ”når privatinstitutioner selv kan fastsætte taksten, kan der  skabes  konkurrence  på  prisen  –  både mellem  private  og  offentlige  og  mellem private indbyrdes. BKF anerkender ikke, at denne konkurrence sker på lige vilkår mellem private og offentlige,  da  der  ikke  gives  kommunale  institutioner  mulighed  for  at  tilgodese
Høringsvar om privatinstitutioner - pengene følger barnet1 dec 2, 2004 Side 3 af 4 forældrebehov ved opkrævning af fuld egenbetaling. BKF  forudser,  at  det  kommunale  beredskab  til  sikring  af  pasning  af  børn  fra privatinstitutioner (konkurs eller andet pludseligt ophør) vil blive medfinansieret af egenbetalingen i den kommunale børnepasning. Overskud ud af driften Det beskrives under bemærkningerne om et kommunalt tilsyn, at dette skal sikre at tilskuddet går til formålet. Som incitament for private leverandører nævnes det, at man skal opfylde centrale og kommunale krav, men at tilskuddet kan anvendes til andre formål. BKF ønsker at der i lovgivningen skabes entydighed mellem forventningerne til det kommunal tilsyn og mulighederne for den private udbyder. Økonomi Det er vores opfattelse, at ordningen vil medføre et betydeligt ekstra administrativt arbejde  for  kommunerne.  Beskrivelsen  i  bemærkningerne  om,  at  det  vil  afføde adminitrative udgifter på 5,4 mio. kr. – svarende til ca. 1 kr. pr borger – vurderes at være helt utilstrækkeligt. BKF  forudsætter,  at  kommunerne  vil blive  kompenseret  for  dette  betydelige ekstra administrative arbejde. Andet BKF finder det uhensigtsmæssigt at nævne depositumstørrelsen i § 11a stk. 1 samtidig med at ministeren efter § 11a stk. 5 bemyndiges til at fastsætte regler for størrelsen af dette depositum. Yderligere oplysninger kan fås hos: Per B. Christensen, tlf. 55 78 49 22, [email protected]   eller Bruno Borella, tlf. 99 82 82 30, [email protected] På bestyrelsens vegne Bruno Borella.