Besvarelse af spørgsmål nr.    15 (ad L 84 –  forslag til lov om fremskaffelse af humant blod til behandlingsformål (blodforsyningsloven)),   som   Folketingets   Sundheds- udvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 29. november 2004 Spørgsmål    15: "Der  anmodes  om  ministerens konkrete kommentarer  til  høringssvaret fra Bloddonorerne i Danmark, jf. L 84 – bilag 1.” Svar: Bloddonorerne i Danmark (BiD) har i brev af 30 september 2004 fremsendt følgende  bemærkninger til lovforslaget : Frivillig og vederlagsfri bloddonation Generelt udtrykker BiD tilfredshed med, at forslaget fastholder princippet om frivillig og ubetalt bloddonation. BiD foreslår, at det fastsættes i loven, at Danmark ikke vil indføre blod, blodkomponenter eller blodprodukter, der kan komme fra betalte donorer. Oplyser, at den seneste tids leveringer af plasmaprodukter til Danmark sandsynligvis er baseret på blod fra betalte svenske bloddonorer. Min kommentar: Lovforslaget ændrer ikke ved de grundlæggende principper om f  rivillig og ubetalt donation overvejende til patientbehandling i Danmark. Der er behov for import af få blodprodukter fra udlandet til patientgrupper, som  det  ikke  er  muligt  at  behandle  med  præp arater  baseret  på  dansk plasma. Jeg kan ikke udelukke, at disse præparater er baseret på blod fra betalte  donorer.  Jeg finder  det  dog  ikke  rimeligt  at  afskære  disse  patien t- grupper  fra  relevant  behandling,  blot  fordi  de  pågældende  blodprodukter eventuelt er baseret på blodkomponenter fra betalte donorer. Ny regionsstruktur BiD oplyser, at organisationen snarest internt vil drøfte bloddonorernes ti l- pasning til den nye regionsstruktur pr. 1. januar 2007.  Som hovedprincip- per for det fremtidige samarbejde ser BiD gerne, at regionerne skaber et tæt samarbejde mellem alle danske blodbanker, således at bloddonorer kan blive tappet, hvor de ønsker det og ensartet i hele landet. Endv idere ønskes, at blodet fordeles mellem regionerne efter behov, således at der Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 23. december 2004 Kontor: 4.s.kt. J.nr.: 2003-1340-5 Sagsbeh.: HBJ Fil-navn: L84-sp.15.doc
2 ikke bliver tale om et pres på donorer i visse områder og mulig overflø dig tapning i andre områder. Min kommentar: Jeg er enig i disse målsætninger. Dansk mærkning af blodprodu kter BiD foreslår, at det bør fremgå af blodprodukterne (fx i form af en vared e- klaration), at de er baseret på blod fra ubetalte og frivillige bloddonorer Min kommentar: Mærkning af blodprodukter reguleres i lægemiddellovgivningen.   Jeg vil gerne overveje dette forslag for så vidt angår blodprodukterfremstillet af dansk plasma i forbindelse med en kommende revision af bekendtgørelse om mærkning af l æ gemidler i 2005. Licitation af plasmaforarbejdning BiD ser gerne, at den nye ordning med oparbejdning af dansk plasma hos den bedst bydende producent (det schweiziske lægemiddelfirma ZLB - Bioplasma) anføres i loven.    Min kommentar: Den nye ordning er etableret med den nugældende blodforsyningslov. Gennemførelsen og resultatet af den første licitation er derfo  r alene omtalt i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. BiD’s medvirken i fremtidige udbud BiD finder det ønskeligt, at BID’s medvirken i fremtidige udbudsforretni nger o.l. stadfæstes i loven. Som baggrund for dette ønske gør BiD opmærksom på, at B   ID’s tidligere adgang til at godkende enhver eksport af dansk donorblod blev ophævet med den nugældende blodforsyningslov, og at Folketinget og Indenrigs - og Sundhedsministeriet i den forbindelse tilkendegav, at det danske forbrug af blod og blodprodukter også fremover ville ske på et etisk og økonomisk forsvarligt grundlag. BiD er imidlertid ikke tilfreds med, at lageret af dansk plasma, der ved den gældende blodforsyningslovs ikrafttrædelse pr. 1. j  a- nuar 2004 var på ca. 80 tons, næsten ikke er blevet anvendt, og at danske hospitaler i det meste af 2004 i stedet har været henvist til at indkøbe plasmaprodukter i udlandet. Min kommentar: Jeg ønsker ikke at lovfæste en sådan medvirken, men jeg   er enig med BiD i, at bloddonorerne også fremover bør inddrages i  alle væsentlige beslu t- ninger om dansk donorblod. For så vidt angår Statens Serum Instituts lager af plasma kan jeg henvise til mine svar på sp. nr. 2 og 3.
3 Blod til forskningsformål BiD foreslår, at den nuværende adgang for Statens Serum Institut til at få leveret blod og blodkomponenter til forskningsformål udvides til at omfatte andre virksomheder, der arbejder med blodforskning. BiD foreslår, at denne udvidelse stadfæstes i loven, således at enhver virk- somhed, der måtte have behov for blod til forskning skal kunne søge min i- steriet eller Lægemiddelstyrelsen om at få udleveret dansk donorblod Min kommentar: Dette forslag er imødekommet i lovforslaget § 4, stk. 4. Offentlig støtte til information om blodspørgsmål. BiD foreslår, at der i lovforslaget medtages en ny bestemmelse om at Amtsrådsforeningen og H:S eller Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan indgå aftaler med BiD om en centraliseret indsats om information til dono- rer, rekruttering af nye donorer og udførelse af andre opgaver til fremme af donorsagen. Forslaget begrundes med at der er tale om opgaver, som bedst udføres af et centralt organ (som BiD), og at BiD med en sådan aftale vil kunne få fi- nansieret udførelsen af de pågældende opgaver af aftaleparte(n)rne. Min kommentar: Jeg ønsker ikke at  lovfæste en sådan finansiering. Jeg vil imidlertid gerne drøfte  BiD’s fremtidige informationsvirksomhed om donorsagen med repræsentanter for BiD. Information til potentielle donorer. BiD foreslår, at direktivkrav om underretning og rådgivning af bloddonorer med unormale testresultater stadfæstes i loven. Min kommentar: Direktivkravet er præciseret i lovbemærkningerne, og det vil blive udmøntet i de regler, som Sundhedsstyrelsen skal udstede i henhold til loven om in- formation til og indhentelse af oplysninger fra donorer. Information til nye og flergangsdonorer BiD foreslår, at der i bemærkningerne til lovforslagets bestemmelse om information til bloddonorer udtrykkeligt anføres, at der bør være forskel på informationen til henholdsvis førstegangs - og flergangsdonorer. Følgende formulering foreslås: ”Velinformerede bloddonorer ved, hvornår de bør og kan møde op til ny tapning. De kan fortælle andre om blod og bloddonation til gavn for rekrutteringen af nye donorer. God information fremmer tilliden til den danske blodforsyning.” BiD ser også gerne, at der (mindst) i bemærkningerne oplyses, at en væ- sentlig del af informationsopgaven over for bloddonorer hidtil er blevet vare- taget af BiD.
4 Min kommentar: Forslaget er delvist imødekommet, idet  de to første  sætninger  er medtaget i lovbemær kningerne.