Besvarelse af spørgsmål    50  ad L 82 stillet af Det Energipolitiske Ud- valg den 23. november 2004 Spørgsmål    50: ”Ministeren  bedes  kommentere  henvendelsen  af  23.  november  2004  fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, jf. L 82    – Svar: AErådet  har sammenfattet deres bemærkninger i 7 punkter: 1.  AErådet  ser  meget  posit ivt  på  det  overordnede  formål  med  lovforsl   a- get. 2. Lovforslaget kan medføre højere priser på gastransport Jeg kan henvise til min besvarelse af spørgsmål   26 ad L 82 stillet af Det Energipolitiske  Udvalg  den  17.  november  2004,  hvoraf  det  fremgår,  at jeg  lægger  til  grund,  at  økonomien  i  Energinet  Danmark  og  Gastra  A/S tilrettelægges  således,  at  Energinet  Danmarks  overtagelse  af  aktierne  i Gastra A/S ikke fø 3. Problematisk at DONGs gaslagre, udlandsforbindelser, søledninger og distributionsnet ikke lægges over i Energinet Danmark med det samme. Af reformopfølgningsaftalen af 22. marts 2000 fremgår det, at naturgasi  n- frastrukturen skal forblive i offentligt eje. Af aftalen af 29. maj 2001 om naturgasforsyning og energibesparelser fremgår det ligeledes, at naturga s- infrastrukturen – t- ligt eje. Endvidere fremgår af aftalen af 7. oktober 2004 om vilkårene for salg af aktier i DONG  A/S, at parterne er enige om, at  aftalerne om det offentlige  ejerskab  er  opfyldt,  så  længe  st   aten  bevarer  aktiemajoriteten  i DONG  A/S,  og  at  en  afgivelse  af  statens  aktiemajoritet  inden  1.  januar 2015, hvad enten det sker gennem aktiesalg, fusion eller på anden vis, vil kræve enighed mellem parterne.   I  henhold til naturgasforsyningsloven  er der  forhandlet adgang til søle d- ninger og gaslagre. DONG har offentliggjort priser og vilkår for standar d- lagerpakker  samt  hovedvilkår  og  betingelser  for  adgang  til  opstrømsrø   r- ledninger. De offentliggjorte priser og vilkår  kan danne udgangspunkt for ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 29. november 2004 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf.   33 92 33 50 Fax  33 12 37 78 [email protected] www.oem.dk
3/2 forhandlinger om kontrakter. Der er reguleret adgang til distributionsnet- tet.  Energitilsynet  fører  tilsyn  med  priser  og  vilkår  for  adgang  til  infr  a- strukturen. 4.  Energitilsynets  ressourcer,  magt  og  uafhængighed  bør  styrkes  ma   r- kant. Jeg henviser til mit svar på s pørgsmål   34, hvoraf det fremgår, at  Energi- tilsynet  er  en  uafhængig  myndighed  ,  og  at  lovforslaget  ikke  ændrer  på dette  forhold.  Jeg  skal  endvidere  henvise  til  den  afrapportering  fra  ar- bejdsgruppen   vedrørende   Energitilsyne ts   fremtidige   myndighedsrolle, som  jeg  oversendte  til  Folketinget  den  29.  juni  2004  (Alm.  del  –  bilag 446).  Det  fremgår  heraf,  at  arbejdsgruppen  vurderer,  at  med  de  lovæn   d- ringer  af  el- og  gasforsyningslovene, der blev  gennemført i foråret  , blev der skabt større klarhed om Energitilsynets rolle , og at der med lovene er skabt et godt fundament for Tilsynets opgavevaretagelse. Med baggrund i arbejdsgruppens  anbefalinger  er  der  taget  en  række  initiativer  ,  herunder tilførsel af ekstra ressourcer,   som skal sikre de nødvendige  ressourcer til at betjene Energitilsynet. Der var dog enighed i arbejdsgruppen om, at det løbende  bør  vurderes,  hvordan  energiaftalen  af  29.  marts  2004  påvirker ressourcebehovet  i  Energitilsynets  sekretariat.  Hvis  en  sådan  vurdering viser, at Energitilsynet sekretariatet har behov for ekstra ressourcer, er jeg indstillet på  at imødeko mme det. 5. Problematisk at den geografiske placering af Energinet Danmarks ho- vedsæde ikke overlades til ledelsen/bestyrelsen  . Placeringen af Energinet Danmark i Trekantsområdet er sket på baggrund af en analyse, hvor kriterierne kompetencer, infrastruktur, økonomi samt regional balance er indgået.   Analysen viste, at der på kompetenceområdet ikke vil være forskel på en placering i Skærbæk eller Ballerup med hensyn til at fastholde og tiltræ  k- ke de nødvendige kompetencer.  Ligeledes er infrastrukturen   - motorveje og  togforbindelser  -  tilfredsstillende  begge  steder.  Heller  ikke  økonom i- ske forhold taler for en placering det ene sted frem for det andet. Derimod taler hensynet til regional balance og ønsket om at placere nye statslige institutioner uden for Hovedstadsområdet for at placere Energ i- net Danmark i Trekantsområdet. Selvom  Trekantsområdet  er  et  vækstområde  er  den  skattepligtige  in d- komst  pr.  indbygger  stadig  under  Hovedstadsområdet.  I  Vejle  Amt  var den  166.601  kr.  i  2002,  mens  den  i  Københavns  Amt  var  201.471  kr1. 1 Danmarks Statistik, Statistikbanken.
4/2 Derudover er der fortsat flere statslige arbejdspladser i Hovedstadsområ- det end i Trekantsområdet2. Begrundelsen for ikke at placere Energinet Danmark i et yderområde er et ønske  om  at   kunne  fastholde  de  nødvendige  kompetencer   i  virksomhe- den.   Når spørgsmålet om geografisk placering i   kke er overladt til bestyrelsen, skyldes  det  således  et  ønske  om  at  placere  nye  statslige  arbejdspladser uden for Hovedstadsområdet og dermed bidrage til større regional bala  n- ce. 6. Omfanget af de fremtidige udbygninger af transmissionsnettet bør ti l- kendegives tydeligere. Jeg skal henvise til, at jeg inden den 1. marts 2005 agter at fremlægge et oplæg til hand  lingsplan for den fremtidige infrastruktur, jf. den energipo- litiske aftale af 29. marts 2004 om fremtidssikring  af energiinfrastruktu- ren.  Handlingsplanen  skal  ifølge  aftalen  blandt  andet  omfatte  større  nye kabelforbindelser  i  Danmark  og  forstærkning  og  nya  nlæg  af  udlandsfo  r- bindelser. Det følger ligeledes af aftalen, at Energinet Da nmark vil blive inddraget i udarbejdelsen af handlingsplanen. 7.  Der  bør  til  intere ssentforummet  også  udpeges  en  (eller  flere)  repr æ- sentant(er)  fra  en  (eller  flere)  organisation(er),  der  repræsenterer  lø   n- modtagerne. Jeg kan henvise til høringsnotatet, hvoraf det  fremgår,  at det foreslås,     at ministeren nedsætter et rådgivende interessentforum beståe nde af et bredt udsnit af interessenter, herunder blandt andet markedsaktø el-, gas- og  varmesiden.  Derudover  skal  interessentforummet  omfatte  repræse  n- tanter  med  indsigt  i  forbruger  og  samfundsmæssige  forhold,  miljø,  mv. Det foreslås, at det bl.a. sammensættes efter indstilling fra en række bra n- cheorganisationer. Det  forudsætt  es,  at  interessentforummet  mødes  mindst  en  gang  årligt f.eks. i forbindelse med udarbejdelsen af årsrapporten og investeringspl a- ner mv. således, at interessentforummet kan udtale sig hertil, inden dette fremlægges for økonomi   - og erhvervsministeren. Der vil ikke være noget til  hinder  for,  at  forummet  beslutter  sig  for  at  mødes  oftere,  såfremt  der vurderes at være b  ehov herfor. Jeg  vil  inddrage  Arbejderbevægelsens  Erhvervsråds  synspunkter  vedr   ø- rende sammensætningen af interessentforummet i m  ine overvejelser, når forummet skal udpeges. Jeg vil tage initiativ til nedsættelse af f  orummet, når lovgrundlaget for Energinet Da nmark er på plads.    2 Målt på statslige ansatte i forhold til den samlede beskæftigelse i 2000, jf. Erhvervs- og Boligstyrelsens analyse ”Udflytning af statslige arbejdspladser (2001)”.