ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 22. november 2004 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf.   33 92 33 50 Fax   33 12 37 78 [email protected] www.oem.dk Besvarelse af spørgsmål   37 (L 82) stillet af Det Energipolitiske Udvalg den 17. november 2004 Spørgsmål   37: ”Ministeren bedes beskrive de skattemæssige forhold forbundet med etableringen af Energinet Danmark, herunder den skattemæssige konsekvens af fusionen mellem Eltra og Elkraft System og Elkraft Transmission i et nyt aktieselskab.” Svar: Jeg har forelagt spørgsmålet for skatteministeren, som har oplyst følgende:   ”Det fremgår af forslaget til lov om Energinet Danmark § 26, stk. 1, at økonomi- og erhvervsministeren efter at have overtaget Eltra a.m.b.a., Elkraft Transmission a.m.b.a. og Elkraft System a.m.b.a. kan beslutte at fusionere disse til et nyt aktieselskab, hvor aktierne ejes af Energinet Danmark. Efter den foreslåede bestemmelse i § 26, stk. 2, kan finansministeren beslutte at overdrage aktierne i Gastra A/S til Energinet Danmark. Endelig fremgår det af den foreslåede bestemmelse i § 26, stk. 3, at økonomi- og erhvervsministeren kan beslutte, at dele af de nævnte andelsselskabers og af Gastra A/S´s aktiver og forpligtelser ved spaltning overdrages til Energinet Danmark. Etableringen af Energinet Danmark sker således via en fusion, en aktieoverdragelse og en spaltning. Fusionen indebærer, at der sker en overdragelse af samtlige aktiver og forpligtelser i Eltra, Elkraft Transmission og Elkraft System. Efter de almindelige skattemæssige regler, vil en sådan overdragelse kunne udløse beskatning af latente gevinster i form af genvundne afskrivninger og kapitalgevinster. På den baggrund er det i den foreslåede bestemmelse i § 26, stk. 5, fastsat, at ved fusionen finder fusionsskattelovens §§ 5-8 tilsvarende anvendelse med de ændringer, der følger af loven om Energinet Danmark og selskabernes karakter. Ved denne bestemmelse sikres det, at fusionen kan gennemføres med skattemæssig succession, der betyder, at fusionen ikke udløser beskatning, men at det nye aktieselskab indtræder i de hidtidige selskabers skattemæssige stilling. Det fremgår således bl.a. af fusionsskattelovens § 8, stk. 1, at aktiver og passiver, der er i behold hos det indskydende selskab ved fusionen, ved opgørelsen af det modtagende
selskabs skattepligtige indkomst behandles, som om de var anskaffet af dette på de tidspunkter, hvor de er erhvervet af det indskydende selskab, og for de anskaffelsessummer, hvortil de er erhvervet af dette selskab. Evt. skattemæssige afskrivninger, som det indskydende selskab har foretaget, anses for foretaget af det modtagende selskab. Fusionsskattelovens regler indebærer herudover, at evt. underskud og kildeartsbegrænsede tab såsom aktietab eller ejendomstab ikke kan bringes til fradrag i det modtagende selskab, jf. fusionsskattelovens § 8, stk. 6 og 8. Dette betyder, at evt. underskud og kildeartsbegrænsede tab i Eltra, Elkraft Transmission og Elkraft System ikke kan udnyttes af det nye aktieselskab. Der er ikke i lovforslaget fastsat særlige skattemæssige regler for overdragelsen af aktierne i Gastra A/S. Da staten ikke er skattepligtig, vil overdragelsen ikke udløse beskatning. Da det endvidere forudsættes, at overdragelsen sker til markedsværdi, vil der heller ikke være tale om, at overdragelsen vil kunne udløse en tilskudsbeskatning af Energinet Danmark. Spaltningen indebærer en overdragelse af aktiver og forpligtelser. Efter de almindelige skattemæssige regler, vil en sådan overdragelse kunne udløse beskatning af latente gevinster i form af genvundne afskrivninger og kapitalgevinster. På den baggrund er det i den foreslåede bestemmelse i § 26, stk. 6, fastsat, at ved spaltningen finder bestemmelserne i fusionsskattelovens § 15 a, stk. 3, og § 15 b tilsvarende anvendelse med de ændringer, der følger af loven om Energinet Danmark og selskabernes karakter. Ved denne bestemmelse sikres det, at spaltningen kan gennemføres med skattemæssig succession, således at den ikke udløser beskatning. Det fremgår således af fusionsskattelovens § 15 b, stk. 2, at hvis et selskab, der er hjemmehørende her i landet spaltes, finder bl.a. fusionsskattelovens § 8 tilsvarende anvendelse. Anvendelsen af § 8 indebærer, at det modtagende selskab indtræder i det indskydende selskabs skattemæssige stilling, jf. beskrivelsen af bestemmelsens indhold ovenfor. Henvisningen til fusionsskattelovens § 15 a, stk. 3, indebærer, at de aktiver og passiver, der overføres til det modtagende selskab, skal udgøre en gren af en virksomhed. Hvad der udgør en gren af en virksomhed er nærmere defineret i fusionsskattelovens § 15 c, stk. 2. Det fremgår heraf, at ved en gren af en virksomhed forstås alle aktiver og passiver i en afdeling af et selskab, som ud fra et organisationsmæssigt synspunkt udgør en selvstændig bedrift, dvs. en samlet enhed, der kan fungere ved hjælp af egne midler.”