Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : :  200 -1 Forslag til lov om ændring af lov om Købe   nhavns Lufthavne A/S og lov om luftfart (Flyvepladser med vital betydning for Dan- marks nationale og internationale trafikforbindelser) –  L 76 Københavns Lufthavne A/S har fremsendt vedlagte brev af 23. november 2004 med supplerende bemærkninger til lovforslag   – L 76.   Selskabet finder, at formuleringen ”dokumenter” i lovforslaget § 57, stk. 2, nr. 10 bør udgå, idet det   efter selskabets opfattelse ikke klart fremgår, hvi l- ke dokumenter der konkret sigtes til. Herudover finder selskabet, at bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 1   om, at ”med kapacitet menes ikke kun start - og landingsfaciliteter, men også andre flyvep ladsydelser, der indgår som en nødvendig del af afvikli  n- gen af flyvetrafikken på en flyveplads (f.eks. indcheckning og bagagehån  d- tering)” bør udgå. Kommentar For så vidt angår formuleringen ”dokumenter” fremgår det af lovforslagets § 57, stk. 2, nr. 10, at selskabet skal ”indsende dagsordener for generalfo r- samlinger med eventuelle bilag, referater fra generalforsamlinger, årsreg n- skaber for selskabet samt alle fondsbør smeddelelser og andre tilsvarende offentlige meddelelser og dokumenter”. Efter Trafikministeriet vurdering fremgår det tilstrækkeligt klart af b   e- stemmelsen, hvilke dokumenter der er tale om. Det er alene tale om doku- menter, som selskabet i forvejen udarbejder med henblik på orient ering af større en kreds (offentliggørelse). Selskabet skal ikke   udarbejde særlige dokumenter til trafikministeren. Med hensyn til afgrænsningen af kapacitetsbegrebet indeholder lovforsl  a- get en bestemmelse om, at lufthavnsselskabet skal stille de faciliteter til rådighed med den nødvendige kapacitet, som er en naturlig   del af passa- gerbetjeningen for en flyveplads med vital betydning for Danmarks natio- nale og internationale trafikforbindelser (f.eks. indcheckning og bagage- ./.
Side 2 af 2 håndtering). Manglende nødvendig kapacitet må således ikke være b e- grundet i forhold, der kan tilskrives lufthavnsselskabet. Trafikministeriet er enig med Københavns Lufthavne A/S i, at der ikke med lovforslaget kan stilles krav om, at lufthavnsselskabet selv udfører eller leverer den pågæ   ldende ydelse. Lovforslaget ændrer således ikke ved muligheden for,    at selve ydelsen bli- ver leveret af andre end lufthavnsselskabet. Lovforslaget forudsætter al  ene, at selskabet skal stille faciliteten med den nødvendige kapacitet til rådi  g- hed. Jeg vedlægger 5 eksemplarer af dette brev. Med venlig hilsen Flemming Hansen Kopi af dette brev er sendt til Københavns Lufthavne A/S. ./.