BØRNE- OG KULTURCHEFFORENINGEN        13. oktober 2004 Skoledirektørforeningen Til Socialministeriet Att Bente Bang: [email protected] Høringssvar til Forslag til Lov om ændring af lov om social service (Landsdækkende pasningsgaranti til børn i dagtilbud) Børne- og Kulturchefforeningen (BKF) tilslutter sig hovedintentionen i ændringsforslaget til Lov om social service. BKF kan tilslutte sig: At pasningsgarantien indebærer, at kommunen har pligt til at anvise plads i et dagtilbud, jf. §§ 9-11, til alle børn i aldersgruppen over 26 uger og indtil barnets skolestart At hvis kommunen ikke kan anvise en plads efter reglerne, skal kommunen skal herefter med virkning fra det tidspunkt, hvor pladsen skulle være til rådighed, yde forældrene et økonomisk tilskud. Indfasningsordningen frem til juli 2006, som den er beskrevet i bemærkningerne. BKF kan dog ikke tilslutte sig, At det økonomiske tilskud, som kommunen skal yde til forældrene, skal svare til de gennemsnitlige bruttodriftsudgifter pr. plads for dagtilbud i kommunen til den pågældende aldersgruppe. BKF ser ingen rimelig begrundelse i, at forældrene får et tilbud der også indeholder, hvad der svarer til forældrenes egenbetaling. BKF anbefaler, at beløbet sættes til 67% af bruttoudgiften. At det økonomiske tilskud skal ydes, hvis forældrene    ikke får passet deres barn. Dette kunne afføde, at det i kommuner med venteliste for en række lavtlønne grupper eller borgere på overførselsindkomst kunne være økonomisk attraktivt at modtage tilskuddet frem for at være på arbejdsmarkedet. Loven bør udformes således, at tilskuddet alene udbetales, hvis forældrene gør brug af det, og i de tilfælde hvor beløbsmodtageren registreres, således at der betales skat af indtægten. Formuleringen i § 1 Stk. 5. ”Familie- og forbrugerministeren fastsætter nærmere regler om pasningsgarantien, herunder om frister for anvisning af plads, økonomisk kompensation til forældrene og forhøjelse af tilskuddet.”
Denne formulering kunne give mulighed for en uhensigtsmæssig central styring af procedurer og specifikke regler for kommunernes forvaltning af lovgivningen. BKF anbefaler således, at § 1 Stk. 5 slettes. Servicelovens § 1. Stk. 2.har i dag følgende formulering:  ” Ved optagelse i daginstitution i opholdskommunen beregnes tilskud på grundlag af udgifterne ved driften af  den enkelte daginstitution eller på grundlag af de gennemsnitlige udgifter  ved driften af daginstitutioner af samme type i kommunen” § 15, stk.4, affattes således  iht. forslaget: »§ 15 . Opholdskommunen giver forældre med børn et tilskud til brug for dagtilbud efter §§ 9-11. Opholdskommunens tilskud svarer til mindst 67 pct. og forældrenes egenbetaling til højst 33 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet i opholdskommunen, bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse, jf. dog stk. 4, 5 og 6.« § 15 stk. 4.: ” Ved optagelse i dagtilbud i en anden kommune end opholdskommunen beregnes opholdskommunens tilskud således, at det svarer til de  gennemsnitlige nettodriftsudgifter pr. plads for dagtilbud i opholdskommunen beregnet for den aldersgruppe, som barnet tilhører”. Det er vanskeligt at se ud af lovteksten og bemærkninger, om det betyder, at muligheden for at bregne ”tilskud for brug af dagtilbud” i opholdskommunen ”på grundlag af udgifterne ved driften af den enkelte daginstitution” eller om det fremover alene kan beregnes på grundlag af en gennemsnitspris. Hvis, tilskuddet alene fremover kan beregnes af en gennemsnitspris, vil det have store økonomiske konsekvenser for kommuner med tilbud med forskelligt omkostningsniveau inden for samme alderskategori – fx vuggestuer og dagpleje. BKF skal således anmode om, at det præciseres, at der ikke foretages ændringer på dette område. Yderligere oplysninger kan fås hos formanden, Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen, Næstved eller Børne- og Undervisningsdirektør Klaus Nørskov, Albertslund. p. b. v. Klaus Nørskov Sekretariat: Rådmandshaven 20, 4700 Næstved. Telefon 5578 4913. Fax. 5578 4948. E-mail: [email protected]