Ministeriet for familie- og forbrugeranliggender
Stormgade 2-6
1470 København K.
Att. Lisbeth Denkov
København den 11. oktober 2004
Vedr.: Høring om udkast til lovforslag om ændring af lov om social service (forbedring af
muligheden for madordninger i daginstitutioner mod fuld forældrebetaling.
Pædagogisk Medhjælper Forbund (PMF) takker for muligheden for at kommentere ovennævnte
udkast til lovforslag.
Forbundet har i et tidligere høringssvar indsendt bemærkninger til de lovmæssige muligheder for
at
etablere madordninger i daginstitutioner. Vi har fortsat ingen generelle forbehold over for sådanne
ordninger, da vi betragter god og sund mad som en vigtig del af dagtilbuddet. Vi finder imidlertid,
at lovgivningen burde sikre, at madordninger omfatter alle børn i de institutioner, der indfører
ordningerne.
En sådan (reel) forbedring af den eksisterende lovgivning er der desværre ikke tale om i det
fremsendte udkast. Den foreslåede ændring, hvor lønudgifter til madordningen kan indregnes i
forældrenes betaling, kan næppe ses som en forbedring på andre måder end, at der rettes op på en
forglemmelse.
Det er muligt, at ændringsforslaget vil fremme udbredelsen af madordninger i institutionerne, Men
de vil samtidig blive dyrere, hvilket burde skærpe opmær
ksomheden omkring det problem, at
ordningerne kun omfatter forældre, der har råd til at betale. Forslaget om, at kommunen kan
fastsætte et maksimumbeløb for betalingen er i den sammenhæng positivt, men det tager ikke hånd
om det grundlæggende problematisk e i at forfordele et antal børn i institutionen.
Forslaget om at indføre forældrebetalte madordninger også for vuggestuebørn ligger i forlængelse
af en tiltagende tendens til afvikling af kosttilbuddet også i disse institutioner. Forbundet beklager
denne udvikling, hvor ydelser, der tidligere var en integreret del af daginstitutionerne, fjernes og
efterfølgende udbydes mod tillægsbetaling. Vi kan frygte, at en kommende mulighed for
forældrebetalte madordninger til de 0 -2-årige kan være med til at accelerer e udviklingen, således at
kostordninger på dagtilbudsområdet inden for en kort tidshorisont alene tilbydes mod
ekstrabetaling.
Indholdet af lovforslaget indeholder nogle uklarheder. Således er formuleringen af ændringen i §
15 b, stk. 3, 2. pkt. forskell
ig i henholdsvis selve lovforslaget og bilag 1 (Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov). I sammenhæng hermed forekommer det ikke fremmende for forståelsen, når
det i det nævnte bilag 1 hedder, at kommunen kan beslutte, om lønudgifter, der medgår til
madordningen, kan indgå i betalingen for madordningen, mens det af bemærkningerne til