J . N R . 2 0 0 4 - 4 5 2 8 - 2 5 8
AGS
Spørgsmål nr. 9:
Ministeren bedes beskrive lovforslagets forhold til internationale konventioner, herunder om det
er i overensstemmelse med internationale konventioner, at persondataloven ikke gælder for
lovforslagets område.
Svar:
Ud over databeskyttelsesdirektivet berører lovforslaget om indhentelse af børneattester ikke EU-
direktiver eller internationale konventioner.
Kulturministeriet har overvejet lovforslagets forhold til databeskyttelsesdirektivet og er af den
opfattelse, at lovforslaget ikke strider herimod.
Der henvises i den forbindelse til lovforslagets specielle bemærkninger, side 13:
Under hensyntagen til databeskyttelsesdirektivet (direktiv 95/46/EF, jf. EF-Tidende
1995 L 281, s. 31), navnlig art. 8, stk. 5, samt art. 18 og 20, forudsættes det, at lov-
ændringen følges op af mere præcis information i form af en vejledning til modtager-
ne, når positive børneattester udstedes. Vejledningen vedlægges børneattesterne. Det
skal fremgå af vejledningen, at attesten straks efter modtagelsen bør destrueres,
medmindre andre regler, fx på det ansættelses- og forvaltningsretlige område, kræver
opbevaring af attesten og i så fald kun i det omfang, sådanne regler kræver det. Når
det gælder private foreninger m.v., skal attesten som hovedregel destrueres straks.
Vejledningen skal også omhandle den videre opbevaring af børneattester med hen-
blik på at sikre, at attesterne ikke behandles i strid med persondataloven. Når der ud-
stedes en positiv børneattest, skal den modtagende myndighed, institution, forening
m.v. udpege en person, der har ansvaret for beskyttelsen af personoplysningerne i
børneattesten inden for rammerne af persondataloven og databeskyttelsesdirektivet.
Endvidere anføres det på side 14:
Da det på denne baggrund ikke er sandsynligt, at de registreredes rettigheder kræn-
kes som følge af indhentelse, modtagelse og behandling af børneattester hos myn-
digheder, foreninger m.v. , er undtagelsen i overensstemmelse med databeskyttelses-
direktivet.