M I N I S T E R I E T
J . N R . 2 0 0 4 - 4 5 2 8 - 3 5 7
AGS
Spørgsmål nr. 39:
Vil ministeren kommentere høringssvaret fra Dansk Arbejdsgiverforening og herunder gøre
nærmere rede for i hvilket omfang manglende indhentning af attester, nægtelse af samtykke m.v.
skal opfattes som et obligatorisk krav om at private arbejdsgivere skal betragte dette som bortvis-
ningsgrund eller som pligt til at nægte ansættelse?
Svar:
Det er ikke i medfør af lovforslaget ulovligt at ansætte en person, som man har indhentet en
positiv børneattest på, hvilket også fremgår af min besvarelse af spørgsmål nr. 28. Det er imidler-
tid hensigten med loven, at et krav om indhentelse af børneattester vil føre til, at man ikke ansæt-
tes, såfremt den indhentede attest viser sig at være positiv.
Jeg kan i den forbindelse henvise til den kommenterede høringsoversigt, side 14, der redegør for
Dansk Arbejdsgivers (DAs) overvejelser vedrørende den problemstilling, Kulturudvalget spørger
til, samt Kulturministeriets kommentar hertil:
DA finder, at de retlige konsekvenser af det egentlige ansættelsesforbud, hvor en
ansøger ikke kan ansættes fordi vedkommende ikke ønsker at give samtykke til ind-
hentelse af attest, nøje bør beskrives i lovforslaget. Efter DAs vurdering kan der i
forslaget være et gråt område, hvor det kan være tvivlsomt, om ansættelsesforbuddet
gælder. Lovforslaget bør klarlægge virkningerne af en ansættelse, der er sket uden at
iagttage forbuddet eller hvor det senere godtgøres, at ansættelsesforbuddet er gæl-
dende. I forbindelse med en egentligt ansættelsesforbud bør sanktionen om bortfald
af tilskud også beskrives meget klar.
delse af lovgivningen ikke medfører, at en indgået ansættelsesaftale dermed er ugyldig. Ansættelses-
forholdet består, men den ansættende myndighed kan blive pålagt bødestraf.
Som det er anført i Kulturministeriets kommentar, er der taget højde for denne problemstilling i
bemærkningerne til lovforslaget, hvor der på side 5 er anført følgende: