Side 1/2 Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 7. december 2004 (L 68 - Spørgsmål 8  ) Spørgsmål nr.   8: ” Der ønskes en nærmere vurdering af forslagets § 9, set i lyset af en mindretalsudtalelse fra Hans Klingenberg m.fl. (betænkning om den militære straffe lov, retsplejelov og disciplinarlov s.  373).  Vurderingen  bedes  omfatte  en  uddybning  af  bemærkningen  fra  U  denrigsministeriet vedrørende lov nr. 342 af 16. maj 2001, hvori der angives manglende overensstemmelse me l- lem den militære straffelovs § 9 og den Inte  rnationale Straffedomstols artikel 33.” Svar: Af  bemærkningerne  til  lov  nr.  342  af  16.  maj  2001  om  Den  Internationale  Straffedomstol  , Folketingstidende 2000-2001, tillæg A s  ide 499 - 500 punkt 6 , fremgår , ” …     at militær straff  e- lovs § 9 formuleringsmæssigt i dnede og bortfald  af  strafansvar.  Dette  spørgsmål  forventes  afklaret,  inden  statutten  træder  i  kraft  og domstolen påbegynder sit virke”. I punkt 9.2,  side 506,  anføres , at ” … den militære straffelov  s § 9 om pligten til at adlyde en foresats  tjenstlige  ordre  ikke  på  nuværende  tidspunkt  er  i  overen   sstemmelse  med  statuttens artikel 33 om ordrer fra overordnede og bortfald af strafansvar”. Formuleringen af disse to afsnit i lovbemærkningerne til lov om    Den  Internationale Straffe- domstol  udtrykker  det  forhold,  at  om  end  bestemmelserne  i  den  militære  straffelovs  §  9  og Romstattutens artikel 33 ikke svarer til hinanden rent formuleringsmæssigt, vurderes der in  d- holdsmæssigt  ikke  at  være  forskel  på  bestemmelse rne.  Efter  regeringens  opfattelse  vil  Dan- mark  også  med  den  nuværende  formulering  af  den  militære  straffelovs  §  9  konkret  være  i stand til fuldt ud at opfylde sine folkeretlige forpligtelser i henhold til Romstatutten. Dette fremgår ligeledes af regeringen s besvarelse af 10. december 2000 til Udenrigsudvalget vedrørende lovforslaget om Den Internationale Straffedomstol. Udvalget  om  den  militær  e  straffe-  og  retsplejeordning  har  nået  tilsvarende  konklusion  i  b e- tænkning nr. 1435/2004  , jf. side 265 i betænknin  gen og lovforslagets punkt 3.5.2. Når jeg har valgt u dvalgsflertallets forslag til formulering af bestemmelsen skyldes dette pri- mært 2 forhold. For det første er    bestemmelsen generel og ikke kun udtryk for en implemente- ring af den humanitær  e folkerets regel om strafansvar for at følge ulovlige ordrer fra overor d- nede.  Reglen  er  også   en  beskyttelse  af  underordnet  personel  mod  følgerne  af  at  udføre  ret  s- stridige handlinger som følge af en  befaling. Endelig er bestemmelsen  sprogligt set mere en- kel og dermed også umiddelbart mere tilgængelig    og lettere forståelig end artikel 33 , jf. her-
Side 2/2 ved  bemærkningerne  til  lovforslaget  s  punkt  3.5.3.  For  så  vidt  angår  mindretallets  udtalelse henvises til besvarelsen af spørg smål 21. Udenrigsministeriet har ydet bidrag til besvarelsen.