Side 1/2
Bilag til forsvarsministerens
skrivelse af 7. december 2004
(L 68 - spørgsmål 7 )
Spørgsmål nr. 7:
Hvorledes uddannes politiet i de særlige retslige og disciplinære forhold, der gælder deres
virke, og i hvilket omfang vurderer politiet, at politiets disciplin og kommandostruktur kan
fungere uden særlig straffelov?
Svar:
Spørgsmålet har været forelagt Justitsministeriet, som i anledning af spørgsmålet har indhe
n-
tet en udtalelse fra Rigspolitichefen, der har oplyst følgende:
Rigspolitiet har oplyst, at ansatte i den egentlige politistyrke er ansat som tjene-
stemænd. Disciplinærsager mod polititjenestemænd bliver således behandlet efter
reglerne i tjenestemandslovgivningen, suppleret med udfyldende bestemmelser,
som er udarbejdet af Rigspolitiet.
Der er i retsplejelovens kapitel 93 b fastsat særlige bestemmelser om behandli n-
gen af klager over politipersonalet. I retsplejelovens kapitel 93 c er der fastsat sæ r-
lige bestemmelser om behandlingen af straffesager mod politipersonale. I disse
regler bestemmes det bl.a., at straffesager mod politipersonalet for forhold begået
i tjenesten behandles af den regionale statsadvokat, og ikke som for andre lov-
overtræderes vedkommende af den stedlige politimester (politidirektøren i K ø-
benhavn).
Politipersonalet er undergivet den almindelige civile straffelovgivning, og der er
ikke i lovgivningen særlige straffebestemmelser vedrørende polititjenestemænd.
Politipersonalet er således i disciplinær henseende ligestillet med andre statstjen e-
stemænd, og polititjenestemæn
d er undergivet den almindelige straffelovgivning.
Politipersonalet får både på grunduddannelsen og i videre - og efteruddannelsen en
omfattende undervisning i de centrale regelsæt.
Af betænkning nr. 1435 om den militære straffelov, retsplejelov og disci
plinarlov kapitel 11,
fremgår blandt andet, at sikkerheden for, at en ordre følges nøjagtigt, er en grundlæggende
forudsætning for, at fo rsvaret i den konkrete situation kan løse dets opgaver forsvarligt. Brud
på disciplinen vil efter omstændighederne kunn e få eller indebære risiko for
alvorlige fø l-
ger og i værste fald medføre tab af menneskeliv og materiel samt overgreb på grundlæggende