Side 1/2 Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 17 JAN 2005 (L 68 - spørgsmål nr. 22 ) Spørgsmål nr.  22: ”Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelsen af ændringsforslag, der indebærer en specifik strafbestemmelse for tortur i forslag til militær straffelov. Ministeren bedes endvidere kommentere ændringsforslaget.” Svar: Spørgsmålet har været forelagt Justitsministeriet, som i den anledning har oplyst følgende: ”Den danske straffelov indeholder en række bestemmelser om bl.a. vold, ulovlig tvang, trusler om vold mv. samt forbrydelser begået i offentlig tjeneste. Disse bestemmelser omfatter også forhold  begået  af  militærpersonel  og  indebærer,  at  alle  handlinger,  som  kan  betegnes  som tortur, allerede vil kunne straffes efter gældende lovgivning. Med  straffelovens  bestemmelser  opfylder  Danmark  endvidere  de  kriminaliseringsforpligtel- ser, der følger af FN’s Torturkonvention. Begrebet ”tortur” er i FN’s Torturkonvention defineret som ”enhver handling, ved hvilken stærk smerte eller lidelse, enten fysisk eller mental, bevidst påføres en person med det formål at fremskaffe oplysninger eller en tilst  å- else fra denne eller en tredjemand, at straffe ham for en handling, som han selv el- ler en tredjemand har begået eller mistænkes for at have begået, eller a  t skræmme eller lægge tvang på ham eller en tredjemand, eller af nogen grund baseret på n  o- gen form for forskelsbehandling, når en sådan smerte eller lidelse påføres af eller på opfordring af en offentlig ansat eller en anden person, der virker i embeds me d- før  eller  med  en  sådan  persons  samtykke  eller  indvilligelse.  Smerte  eller  lidelse, der alene er en naturlig eller tilfældig følge eller del af lovlige sanktioner, er ikke omfattet”. FN-definitionen lægger således bl.a. vægt på formålet med at påføre smert    e eller lidelse samt på, hvem der udfører den pågældende handling. Af artikel 3 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention fremgår, at ingen må underk  a- stes tortur og ej heller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf. En lignende
Side 2/2 bestemmelse findes i artikel 7 i FN’s konvention om borgerlige og politiske rettigheder. Disse konventioner  pålæ gger  staterne  at  sikre,  at  ingen  bliver  udsat  for  tortur,  mens  der  ikke  som sådan er tale om kriminaliseringsforpligtelser.  Begrebet ”tortur” er ikke defineret i disse kon- ventionstekster.  Definitionen  i  FN’s  Torturkonvention  har  imidlertid  betydning  for  fortolk- ningen af torturbegrebet i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, og Den Europæi- ske Menneskerettighedsdomstol har i et stort antal sager henvist til FN’s Torturkonvention, jf. Den Europæiske Menneskerettighedskonvention med kommentarer, 2. udgave, side 106. Tortur i de internationale konventioners forstand vil som nævnt kunne straffes allerede efter den gældende lovgivning, og Danmark er ikke internationalt forpligtet til at indføre  en speci- fik straffebestemmelse om tortur i den militære straffelov. Spørgsmålet om, hvordan en sådan bestemmelse  i  givet  fald  nærmere  bør  udformes  og  afgrænses,  beror  således  på  en  politisk vurdering. F.eks. er ét  element i definitionen i FN’s Torturkonvention, at begrebet tortur defi- neres ud fra, om den pågældende handling foretages med et bestemt formål. Det vil være nø  d- vendigt  at  tage  stilling  til,  om  bestemmelsen  ønskes  udformet  på  samme  måde  og  dermed  i strid  med  dansk  lovgivningstradition,  hvorefter  forsætlige  voldshandlinger  mv.  er  strafbare uden hensyn til, hvilket motiv gerningsmanden måtte have. Herudover må det også afklares, hvem bestemmelsen skal omfatte, hvilke typer handlinger der skal være omfattet, og om be- stemmelsen skal gælde både i fredstid og under en væbnet ko nflikt. Spørgsmålet  om  indsættelse  af  en  specifik  straffebestemmelse  om  tortur  i  straffeloven  har tidligere været overvejet, og regeringen har  givet udtryk for, at dansk lovgivning efter rege- ringens  opfattelse  utvivlsomt  lever  op  til  de  internationale  torturkonventioners  krav.  Tortur kan allerede straffes efter de gældende regler i straffeloven, og det er efter regeringens opfat- telse hverken nødvendigt eller hensigtsmæssigt at indsætte en særlig torturbestemmelse i lov- givningen. Dette gælder efter regeringens opfattelse også i forhold til indsættelse af en sådan bestemmelse i den militære straffelov. Regeringen er dog naturligvis indstillet på at yde teknisk bistand til udformningen af en så  dan bestemmelse, hvis der er ønske herom i udvalget, men det vil i givet fald være nødvendigt, at udvalget angiver nærmere, efter hvilke retningslinjer bestemmelsen ønskes udformet, jf. oven- for.” Jeg kan henholde mig hertil.