Side 1/1 Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 7. december 2004 (L 68 - Spørgsmål 16  ) Spørgsmål nr.   16: ” Hvem afgør, hvornår der er tale om en væbnet konflikt? Svar: I  henhold  til  lovforslagets  §  10  finder  lovens  særlige  regler  om  væbnet  konflikt  anvend else, når Danmark er i  væbnet konflikt   (stk. 1), samt tillige under truende udsigt til væbnet konflikt  , når forsvarsministeren har offentliggjort meddelelse herom  (stk. 2). Endvidere gives der i stk. 3 - i modsætning til gældende ret - mulighed for, at forsvarsministeren kan bemyndige chefen for  en  udsendt  styrke  til  under  truende  udsigt  til  væbnet  konflikt  at  meddele,  at  lovens  b  e- stemmelser for væbnet konflikt finder anvendelse for styrken. Hverken den militære straffelov eller anden dansk lovgi  vning indeholder nogen definition af, hvornår  der  er  tale  om  væbnet  konflikt.  Den  militære  straffelovs  b estemmelser  om  væbnet konflikt finder først og fremmest anvendelse i de situationer, der henset til omfanget og inte n- siteten  af  kamphandlingerne  i  overensstemmelse  med  folkeretten  betegnes  som  en  ”væbnet konflikt”.  Uden  for  dette  begreb  falder  optøjer  og  sporadisk  isolerede    voldshandlinger.  Ved afgørelsen af , om der er tale om en væbnet konflikt, lægges således vægt på de faktiske o m- stændigheder. Retningsgivende ka  n endvidere være  , om konflikten af kompetente internatio- nale organisationer og organer, samt af de i konflikten involverede parter, karakteriseres som en væbnet konflikt. Opstår der kamphandlinger mellem danske eller allierede enheder og organiserede fje ndtlige styrker,  herunder  også  eventuelt  kortvarige  og  lokalt  afgrænsede  kamphandlinger,  kan  den militære straffelovs regler   om væbnet konflikt   således finde anvende lse. Formålet med bestemmelsen i forslaget til militær straffelovs § 10 er alene at afgør e, hvornår militær straffelovs bestemmelser om væbnet konflikt finder anvendelse, ikke hvornår der rent faktisk er væbnet konflikt, jf. betænkning nr. 1435 (2004) side 285 og lovforslagets almind e- lige bemærkninger   punkt. 3.3.3.1. Det  vil  være  den  militær e  anklagemyndighed,  Forsvarets  Auditørkorps,  som  ved  en  konkret vurdering under inddragelse af ovenstående betragtninger og  – efter omstændighederne efter indhentet udtalelse fra relevante myndigheder i hver enkelt sag overvejer, om der er tilstræ  k- keligt  grundlag  for  at  nedlægge  påstand  om  strafforhøjelse  eller  i  øvrigt  bringe  andre  af  de bestemmelser, som gælder i væbnet konflikt, i anvendelse. Udenrigsministeriet har bidraget til besvarelsen.