Side 1/2
Bilag til forsvarsministerens
skrivelse af 7. december 2004
(L 68 - Spørgsmål 12 )
Spørgsmål nr. 12:
Hvorledes vurderes overensstemmelsen mellem forslagets § 27 og den europæiske menn e-
skerettighedskonventions artikel 15, stk. 1, hvor hensynet til forsvarets eller dele af forsvarets
virke skal afvejes i forhold til konventionens krav om, at der skal foreligge trusler mod nat i-
onens liv for at berettige fravigelse af bl. a. artikel 11 om foreningsfrihed?
Svar:
Artikel 11 i Den Europæiske Menneskeretti ghedskonvention har følgende ordlyd:
Stk. 1. Enhver har ret til frit at deltage i fredelige forsamlinger og til foreningsfrihed,
herunder ret til at oprette og slutte sig til fagforeninger for at beskytte sine interesser.
Stk. 2. Der må ikke gøres andre indskrænkninger i udøvelsen af disse rettigheder end
sådanne, som er foreskrevet ved lov og er nødvendige i et demokratisk samfund af he n-
syn til den nationale sikkerhed eller den offentlige tryghed, for at forebygge uro eller
forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden el ler for at beskytte andres
rettigheder og friheder. Denne artikel skal ikke forhindre, at der pålægges medlemmer
af de væbnede styrker, politiet eller statsadministrationen lovlige begrænsninger i u
d-
øvelsen af disse rettighede r.
Artikel 15, stk. 1, har følgende ordlyd:
Stk. 1. Under krig eller anden offentlig faretilstand, der truer nationens eksistens, kan
en høj kontraherende part træffe forholdsregler, der fraviger dens forpligtelser ifølge
denne konvention, i det omfang det er strengt påkrævet af situationen, og forudsat at s å-
danne forholdsregler ikke er uforenelige med dens andre forpligtelser ifølge folkere t-
ten.
Artikel 11, stk. 2, 2. pkt., indeholder således hjemmel til at pålægge
medlemmer af de væbn e-
de styrker lovlige begrænsninger i forsamlings- og foreningsfriheden. Den seneste praksis fra
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol viser dog, at det er nødvendigt først at unders
ø-
ge, om indgreb i offentligt ansattes rettigheder efter artikel 11 under alle omstændi gheder kan
opfylde de almindelige betingelser i stk. 2, 1. pkt. (krav om legitimt formål, presserende sa m-
fundsmæssige behov og proportionalitet). Hvis dette ikke er tilfældet, undersøger
domstolen,
om indgrebet kan retfærdiggøres efter stk. 2, 2. pkt., jf. herved dom af 2. august 2002, Grande
Oriente d´Italia di Palazzo Giustiniani.
For så vidt angår personel i forsvaret er det således ikke korrekt, at begrænsninger i forsam-
lings- og foreningsfriheden kun kan pålægges i medfør af den generelle bestemmelse
i artikel