DEPARTEMENTET
J.nr. M 1034-0364
Den 1. december 2004
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 12 ( L 60 ) stillet af Fo lke-
tingets Miljø og Planlægningsudvalg den 30. november 2004.
Spørgsmål nr. 12:
Vil ministeren give tilsagn om at sikre det administrative grundlag for
at tydeliggøre, at der gives adgang til elektroniske oplysninger, sål e-
des at økonomien ikke er en begrænsende faktor, jf. henvendelsen fra
Dicar og - hvis der ikke er lovgrundlag - at fremsætte ændringsforslag
der tilvejebringer lovgrundlaget ?
Svar:
Som jeg nævner i mit svar til Dicar, jf. spørgsmål 3 (L 60) fastsætter
miljøoplysningsdirektivet, at der kan tages gebyr for udlevering af
miljøoplysninger, men gebyrets størrelse må ikke overstige et rimeligt
beløb. Dir ektivets præampel præciserer, at dette indebærer at gebyret
som hovedregel ikke må overstige de faktiske omkostninger ved at ti l-
vejebringe materialet. Dette gælder dog ikke på visse nærmere beti
n-
gelser ved udlevering af miljøoplysninger på et kommercielt g rundlag.
Her må der fastsættes et markedsbaseret gebyr.
Miljøoplysningslovens § 5, stk. 2, indeholder hjemmel til at fastsætte
regler om betaling for aktindsigt i miljøoplysninger, der er tilrådighed
i andet end skriftlig form. Der er i medfør heraf på M iljøministeriets
område udstedt bekendtgørelse nr. 579 af 27. juni 1994, hvorefter de
faktiske omkostninger ved fremstilling af kopien kan opkræves.
Den danske retstilstand svarer således på dette punkt til direktivets.
Jeg ser derfor ikke behov for lovæn dringer på dette punkt.