Folketingets Boligudvalg Dato: 26. november 2004 Under  henvisning  til  Folketingets  Boligudvalgs  brev  af  18.  november 2004   følger   hermed   –   i   5   eksemplarer   –   socialministerens   svar   på spørgsmål   1,  2  og  4  ad  forslag  om  ændring  af  lov  om  almene  boliger samt støttede private andelsboliger m.v. (Forsøg med udbud af ramme- aftaler i alment nybyggeri) (L 56). Spørgsmål  1: ”Hvorledes  vil  ministeren  konkret  sikre,  at  rammeaftalerne  ikke  betyder ringere kvalitet i byggeriet, men at de kan bruges til at forhindre for dårligt byggeri?” Spørgsmål 2: ”Hvad vil ministeren konkret gøre for at sikre, at rammeaftalerne ikke bety- der  kedeligt  samlebån dsbyggeri,  hvor  man  begår  de  samme  fejl  som  man gjorde mange steder i 60’erne og 70’erne, således at vi må slås med probl   e- merne i dag?” Spørgsmål 4: ”Hvad er ministeren holdning til, at der i rammeaftalerne stilles krav om, at standarden DS3028 overholdes i de boliger, der omfattes af forsøget?” Svar: Spørgsmål  1 ,  2  og  4  omhandler  alle  krav  til  indholdet  af  de  rammeaftaler, der ifølge forsøgsordningen vil blive udbudt. Jeg tillader mig derfor at svare på disse spørgsmål   samlet. Det er en afgørende faktor i forslagets forsøgsordning, at der kan bygges til lavere omkostninger sammenlignet med byggeriets omkostninger i dag. Det er således  en afgørende forudsætning for forsøgets succes, at der kan opnås en besparelse gennem en produktivitets- og effektivitetsudvikling af bygge- riet. Dette skal ske uden, at det går ud over kvalitet en eller arkitekturen. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] J/ J.nr. B-5212-46
2 Forsøgsordningens byggerier skal derfor opfylde de samme krav til tilrette- læggelse og gennemførelse, som gælder for andre almene nybyggerier, her- under krav til sikring af kvalitet, totaløkonomi og logistik. Byggerierne skal også  have et spændende arkitektonisk udtryk og kvalitet i materialevalg og bygningstekniske løsninger, så  1960’ernes kransporsbygge- ri ikke bliver gentaget. For at nå disse mål   er det hensigten at opstille klare normkrav til kvalitet og indretning  m.v.  i  rammeudbuddet.  Dette  vil  bl.a.  ske  med  udgangspunkt  i bekendtgørelse  om  kvalitetssikring  af  byggearbejder.  Dette  gælder  både   i forhold  til  konstruktion  og  materialevalg  samt  i  forhold  til  udgifter  vedrø- rende  fremtidig  bygningsdrift.  God  arkitektur  er  omfattet  af  bekendtgørel- sens kvalitetsbegreb. Herudover vil det indgå i arbejdet med  at beskrive kravene til byggekoncep- ternes kvalitetsniveau, hvilke øvrige krav der skal stilles til byggekoncepter- ne - udover byggelovgivningens direkte krav. Spørgsmålet  om  anvendelsen  af  DS3028   om  tilgængelighed  i  forbindelse med gennemførelsen af forsøget blev rejst af De Samvirkende Invalideorga- nisationer i høringen. Jeg forventer naturligvis, at byggerier omfattet af forsøgsordningen i videst muligt omfang tager  hensyn  til  tilgængelighed m.v. Jeg  må imidlertid også gøre opmærksom på, at  hvis DS3028 skulle stilles som et egentligt krav ved udbuddet af rammeaftalerne, ville det betyde en væsentlig fordyrelse af byg- geriet, og forsøgsordningen har netop som et af sine mål at opnå besp  arelser i  forhold  til  omkostninger  ved  alment  nybyggeri  i  dag.  Jeg  er  derfor  ikke indstillet på at gøre DS3028 til et krav i rammeaftalerne . Det er meget vigtigt, at kvaliteten i de omhandlede byggerier sikres, og der ligger  derfor  en  væsentlig  opgave  i  forbindelse  med  at  fastlægge  kvalitets- kravene i rammeudbuddet og efterfølgende bedømme og prioritere leveran- dørernes  tilbud  på  byggekoncepter ne  ud  fra  disse  krav.  Udmøntningen  af lovforslaget  vil  derfor  ske  med  tæt  og  løbende  inddragelse  af  en  arbejds- gruppe med repræsentanter for den almene boligsektor, kommunerne, entre- prenørerne, byggematerialeproducenterne, arkitekter og rådgivende ingeni ø- rer. Jeg kan tilføje, at høringen af lovforslaget viste, at der er en bred opbakning fra de hørte om at deltage i forsøgets tilrettelæggelse med henblik på at sikre disse krav.
3 Hertil kommer, at rammeaftalerne indgås  med et antal leverandører af bolig- byggeri på grundlag af en indstilling fr a et rådgivende bedømmelse sudvalg, som bestå r af sagkyndige repræsentanter for kommuner, almene boligorgani- sationer, arkitekter og rådgivende ingeniører. Det  rådgivende  bedømmelsesudvalg  spiller   således   en  meget  vigtig  rolle  i arbejdet med at bedømme byggekoncepterne og har dermed også til opgave at opfange tegn på  eventuelle fejl og kvalitetssvigt. Eva Kjer Hansen /Pia Mørch