Folketingets Socialudvalg Dato: 29. november 2004 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  19.  november følger  hermed   –   i  5  eksemplarer  –   socialministerens  svar  på    L  55  - Spørgsmål 6   (SOU). L 55 - Spørgsmål 6  : ” Kan   ministeren   bekræfte,   at   samtaler   i   forbindelse   med   forebyggende hjemmebesøg skal varetages af veluddannet personale jf. bemærkningerne til § 1 i lov om forebyggende hjemmebesøg nr. 1117 af 20. december 1995, og er ministeren enig i, at det også skal være tilfældet i den nye lov? Vil min i- steren endvidere sikre, at dette præciseres i forbindelse med lovforslaget?  ” Svar: Det fremgår af  de bemærkninger, som   spørgeren henviser til i  tilknytning til § 1 i lov om forebyggende hjemmebesøg  nr. 1117 af 20. december 1995, at ” samtalerne ved de forebyggende hjemmebesøg bør varet  ages af en person, som har grundigt kendskab til såvel sociale som sundhedsmæssige fo   rhold i bred forstand” . Af Vejledning om sociale tilbud til ældre m.fl.   (1998) fremgår hvorfor, dette er vigtigt. De forebyggende hjemmebesøg skal indeholde en helhedsorient e- ret samtale, hvor den ældres forhold i al almindelighed gennemgås og eve   n- tuelle  spørg smål  drøftes.  Samtalerne  kan  fx  omhandle  da  gligdag,  trivsel, socialt netværk, bolig, økonomi, sundhedstilstand m.v. På baggrund af sa m- talen  skal  der  henvises  til  forskellige  forebyggende  og  aktiverende  tilbud, som  findes  i  kommunen,  og  er  tilrettelagt  af  frivillige  organisationer  m.v. eller  af  kommunen  selv.  Efter  behov  kan  der  endvidere  vejledes  om  andre relevante sociale eller sundhedstilbud, boligtilbud mv. For at opfylde formålet med besøgene er det derfor vigtigt, at de varetages   af personer,  som  har  kendskab  til  sociale  og  sundhedsmæssige  forhold  i  bred forstand. Det er væsentligt, at personalet er godt orienteret om bl.a. komm  u- nens sociale tilbud og om andre aktivitets- og samværsmuligh  eder m.v. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] CBP/ J.nr. 20-889
2 Ovenstående understreges af, at  det netop er blevet dokumenteret, at uddan- nelse af det personale, der foretager besøgene, har en  signifikant betydning for  effekten  af  hjemmebesøgene .  Undersøgelsen  er  foretaget  af  Institut  for Folkesundhedsvidenskab og er et delresultat fra et større evalueringsprojekt om de forebyggende hjemmebesøg, som Socialministeriet har finansieret. Når præciseringen af personalets uddannelse ikke er medtaget i     det forelig- gende lovforslags bemærkninger   skyldes det, at bemærkningerne til   Lov om forebyggende  hjemmebesøg  nr.  1117  af  20.  d ecember  1995,  stadig  er  gæ  l- dende for fortolkning af loven, for så vidt angår § 1 st  k. 1 og til dels også for stk.  2.  De  specielle  bemærkninger  til  det  foreliggende  lovforslag  retter  sig således udelukkende mod de ændringer, som foretages med    det nye lovfors- lag. Lovforslaget omfatter som bekendt ikke indholdet i og tilrettelæggelsen af de forebyggende hjemmebesøg, men udelukkende forhold omkring info r- mation om loven samt bestemmelse af lovens må lgruppe. Derfor  er  der  også  med  det  nye  lovforslag  en  forventn ing  om,  at  det  fore- byggende arbejde skal varetages af en person, som har grundigt kendskab til såvel sociale som sundhedsmæssige fo   rhold i bred forstand. Eva Kjer Hansen /Charlotte Markussen