Folketingets Socialudvalg
Dato: 29. november 2004
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 19. november
følger hermed i 5 eksemplarer socialministerens svar på L 55 -
Spørgsmål 6 (SOU).
L 55 - Spørgsmål 6 :
Kan ministeren bekræfte, at samtaler i forbindelse med forebyggende
hjemmebesøg skal varetages af veluddannet personale jf. bemærkningerne til
§ 1 i lov om forebyggende hjemmebesøg nr. 1117 af 20. december 1995, og
er ministeren enig i, at det også skal være tilfældet i den nye lov? Vil min
i-
steren endvidere sikre, at dette præciseres i forbindelse med lovforslaget?
Svar:
Det fremgår af de bemærkninger, som spørgeren henviser til i tilknytning til
§ 1 i lov om forebyggende hjemmebesøg nr. 1117 af 20. december 1995, at
samtalerne ved de forebyggende hjemmebesøg bør varet ages af en person,
som har grundigt kendskab til såvel sociale som sundhedsmæssige fo rhold i
bred forstand .
Af Vejledning om sociale tilbud til ældre m.fl. (1998) fremgår hvorfor, dette
er vigtigt. De forebyggende hjemmebesøg skal indeholde en helhedsorient e-
ret samtale, hvor den ældres forhold i al almindelighed gennemgås og eve n-
tuelle spørg smål drøftes. Samtalerne kan fx omhandle da gligdag, trivsel,
socialt netværk, bolig, økonomi, sundhedstilstand m.v. På baggrund af sa
m-
talen skal der henvises til forskellige forebyggende og aktiverende tilbud,
som findes i kommunen, og er tilrettelagt af frivillige organisationer m.v.
eller af kommunen selv. Efter behov kan der endvidere vejledes om andre
relevante sociale eller sundhedstilbud, boligtilbud mv.
For at opfylde formålet med besøgene er det derfor vigtigt, at de varetages af
personer, som har kendskab til sociale og sundhedsmæssige forhold i bred
forstand. Det er væsentligt, at personalet er godt orienteret om bl.a. komm u-
nens sociale tilbud og om andre aktivitets- og samværsmuligh eder m.v.
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
CBP/ J.nr. 20-889