Folketingets Socialudvalg Dato: 29. november 2004 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  19.  november følger  herme d  –   i  5  eksemplarer  –   socialministerens  svar  på   L  55  - Spørgsmål   2 (SOU). L 55 - Spørgsmål   2: ” Hvordan  vil  ministeren  garantere,  at  de  penge  kommunerne  sparer,  går til de svageste ældre  ? Svar: Det er op til hver enkelt kommunalbestyrelse at træffe   beslutning om, hvor- vidt der ikke længere skal gives forebyggende hjemmebesøg til personer, der modtager både personlig og praktisk hjælp. Et eventuelt råderum som følge heraf skal kommunalbestyrelsen i henhold til kommuneaftalen for 2005 an- vende til forbedringer for ældre med større plejebehov. At dette gennemføres i den enkelte kommune  i  overensstemmelse med kommuneaftalen, er kom- munalbestyrelsens ansvar. På  baggrund  af  den  løbende  kontakt  med  kommunerne  vurderer  KL  med forbehold  følgende  udsigter  i  kommu nerne  ved  en  begrænsning  i  målgru   p- pen for forebyggende hjemmebesøg: 1/3-1/2  af  kommunerne  vil  på  kort  sigt  ikke  ændre  praksis.  Disse kommuner  vil  fortsat  tilbyde  besøg  til  borgere,  der  modtager  u d- strakt hjemmehjælp. Yderligere ca. 1/3 af kommunerne overvejer, hvordan der alternativt kan  sættes  fokus  på  aktivering  og  vedligeholdelse  af  funktionsn   i- veauer hos de svageste borgere. Det vil sige en omlægning af de a  k- tuelle  ressourcer  til  andre  forebyggende  aktiviteter,  der  samtænkes med den ø vrige indsats på æ   ldreområdet. Den resterende ca. 1/3 af kommunerne må antages at drosle besøg  e- ne  ned.  Blandt  disse  kommuner  har  flere  angivet,  at  ressourcerne Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] CBP/arm J.nr. 20-889
2 skal   omplaceres   fra   de   forebyggende   hjemmebesøg   til   hjemm e- hjælp/træning. Kommunernes Landsforening skønner på gr  undlag af alderssammensætni  n- gen  blandt  hjemmehjælpsmodtagerne,  at  den  samlede  besøgsaktivitet  ma   k- simalt kan reduceres med 13-20 pct. Det vil sige, at der maksimalt kan frigi- ves  ressourcer  svarende  til  15-23  mio.  kr.  årligt  i  kommunerne.  Tages  der højde for  forventningen til kommunernes implementering, jf. oplysningerne ovenfor, indsnævres den reelle reduktion til 5  -12 mio. kr. I  de  kommunale  regnskaber  er  der  en  særlig  gruppering  til  forebyggende hjemmebesøg,  som  på  regnskab  2003  udgør  83,7  mio.  kr.  Dette     faktiske forbrug  vedrører  imidlertid  kun  de  medarbejdere,  der  som  eneste  opgave varetager  forebyggende   hjemmebesøg.   I   de   kommuner,   hvor  funktionen kombineres  med  andre  myndighedsopgaver,  undervisnings-  udviklingsakti- viteter, fremgår midlerne ikke af den a utoriserede gruppering til forebyggen- de hjemmebesøg. I stedet vil de være konteret generelt på ældreområdet eller som en fællesudgift på forvaltningsn   iveau. Det vil således ikke være muligt via de kommunale regnskaber at få et retv    i- sende billede af udviklingen i de samlede udgifter til forebyggende hjemme- besøg. Ligeledes vil  eventuelt  frigivne midler i det omfang de anvendes på øvr ige  områder  på  ældreområdet  ikke  kunne  identificeres,  da  de  ikke  kan øremæ   rkes i regnskabet som sparede midler på forebyggende  hjemmebesøg. Jeg  vil  gerne  understrege,  at   regeringen  prioriterer  den  forebyggende  og sundhedsfremmende indsats i ældreplejen højt, og jeg betragter lov om for   e- byggende hjemmebesøg  som  et  centralt redskab i denne sammenhæng.    Det er derfor vigtigt for mig at pointere, at der med lovforslaget ikke er lagt op til en besparelse på forebyggelses området. Fo rmålet er, som jeg også tidligere har nævnt,    at give kommunerne større frihed til at tilrettelægge de foreby   g- gende hjemmebesøg, så i  ndsatsen målrettes de gru pper, som vi ved har mest mulig gavn af den. Jeg tror også det er  i alles interesse, at kommunerne bru- ger ressourcerne der, hvor de har den størst e effekt. Jeg vil imidlertid gerne være   lydhør overfor de  bekymringer, som ligger bag de  spørgsmål,  der  har  v  æret  rejst  om    kommunernes  prioritering  og  tilrette- læggelse af   forebyggelsesindsatsen overfor de ældre, der modtager perso  nlig og praktisk hjælp. Jeg har derfor valgt at indarbejde en revisionsbeste  mmelse i  lovforslaget,  der  betyder,  at  lovforslaget  skal  revideres  to  år  efter   lovens vedtagelse. Revisionen af lovforslaget vil blive foretaget på baggrund af en undersøgelse af  kommunernes  praksis  ved  forebyggende  hjemmebesøg  for  ældre   .  Som bekendt  blev  kommunernes  administration  af  reglerne  om  forebyggende
3 hjemmebesøg undersøgt i 2002, og jeg vil nu bede Ankestyrelsen følge op på den daværende undersøgelse.   Undersøgelsen  skal  bl.a.  afdække  i  hvi   lket  omfang,  kommunerne  benytter sig  af muligheden for at  begrænse målgruppen   . Endvidere skal undersøge l- sen  afdække kommunernes  generelle  forebyggelsesindsats  over  for  ældre  , herunder  hvordan  de  pågældende     kommuner  evt.  har  valgt  at  omprioritere indsatsen på  ældre  området.  Kommunerne vil også blive bedt om at red egøre for,  hvordan  de  sikrer,  at ældre som  mo  dtager  personlig  og  praktisk  hjælp, får tilbud om forebygge nde tiltag, hvis de har et behov for dette. Der henvises i øvrigt til min besvarelse på spørgsmål 1,3 -4 samt 7-9. Eva Kjer Hansen /Charlotte Markussen