Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
3. december 2004
500
-
000005
Trafikudvalget har i brev af 30. november 2004 stillet mig følgende
spørgsmål 3 ad L 46, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 ekse mplarer.
Spørgsmål 3:
"Kan ministeren bekræfte oplysningerne fra vedlagte artikel fra Folk &
Fæ, 19. årgang, november 2004 om, at konsekvenserne ved at udskyde
moderniseringen af togdriften på Nordvestbanen, vil være en halvering af
togafgangen mellem kl. 7 og 8 om morgenen, hvor mange passagerer be-
nytter toget?"
Svar:
Jeg vil for en ordens skyld gøre opmærksom på, at spørgsmålet ikke synes
at dreje sig om lovforslaget, men om den fornyelse af togdriften på Nor d-
Vestbanen, som var forudsat i forbindelse med indsættelsen af IC3 tog i en
ny udvidet køreplan fra 2006, men som nu formentlig må udskydes til 2007
på grund af senere leverancer af IC4 tog.
Det er forkert, som oplyst i den vedlagte artikel i bladet Folk og Fæ, at
der som følge af forårets trafikfo rlig formentlig tænkes der på trafikaft a-
len fra november 2003 er truffet beslutning om at halvere myldretidsb e-
tjeningen på Nordvestbanen. Der er ikke i kontrakten med DSB sket nogen
reduktion i kravene om hvor mange tog, der skal betjene Nordvestbanen i
forhold til hvad der gælder i dag.
Men det er op til DSB at udmønte den præcise køreplan og standsning
s-
mønstret for togene på banen, og jeg kan oplyse, at DSB arbe jder med
overvejelser om en køreplan, hvor det ene af de tre myldretidstog pr time
bliver et hurtigtog med få stop, som ikke længere vil stoppe i Hvalsø.
Som DSBs planer ser ud lige nu, er oplysningerne i artiklen i Folk & Fæ
fra november d.å. om en halvering af betjeningen på Hvalsø station mellem
kl 7.00 og 8.00 korrekte. DSB skulle på mød et med Hvalsø Pendlerklub
også have lovet at tage den fremtidige betjening af Hvalsø op i forbindelse