Besvarelse af spørgsmål nr.    2 (L 43), som Folketingets Kommunaludvalg   har   stillet   til   indenrigs-   og   sund- hedsministeren den 19. november 2004 Spørgsmål: "Ministeren  bedes  kommentere  vedlagte  artikel  af  12.  november  2004: ”Öresundspendlarnas  löner  ökar  kraftigt”,  og herunder  især  de  proven u- mæssige konsekvenser ." Svar: Som det fremgår af bemærkningerne til L 43 er skønnet på en årlig netto- overførsel  til  Sverige  på  95  mio.  kr.  baseret  på en  pendlerstatistik fra  no- vember 2001. Det fremgår videre af bemærkningerne, at Skatteministeriet i løbet  af  efteråret  vil  orientere  Folketingets  Kommunaludvalg  og  Skatteu d- valg, når der foreligger en ny statistik, som kan danne grundlag for en op- datering af skønnet for provenuvirkningen af aftalen. Skatteministeren har den 22. november 2004 orienteret Folketingets Skat- teudvalg og Kommunaludvalg i overensstemmelse hermed. Som det frem- går af de opdaterede tal skønnes provenuvirkningerne nu til en nettoove r- førsel fra Danmark til Sverige på ca. 135 mio. kr. årligt. Til brug for besvarelse af spørgsmålet har Skatteministeriet endvidere o p- lyst følgende: ”Skønnene er udarbejdet på grun dlag af den senest tilgængelige officielle statistik om pen d- lingen mellem Sverige og Danmark som opgjort pr. november 2002. Disse tal er netop of- fentliggjort. I artiklen refereres oplysninger i et nyhedsbrev fra Øresundsinst ituttet, hvori det blandt andet er beregnet, at provenuudvekslingen for indkomståret 2004 kan komme til at udgøre i stø  r- relsesordenen  280  mio.  kr.,  hvis  pendlingen  øges  til  ca.  6.000  personer  mod  ca.  4.300  i 2002. Øresundsinstituttet har ved skønnet angiveligt taget hensyn til, at proven  uudvekslingen kun skal ske for privat ansatte, men har ikke taget hensyn til, at SAS-ansatte og pendlere, der er flyttet til Sverige inden 1997 ikke er omfattet af udligningen. Inddragelse af disse elementer må antages at reducere skønnet over udvekslingen  noget. Det  er  dog  klart,  at  store  stigninger  i  antallet  af  pendlere mellem  Sverige  og  Danmark,  vil forøge  provenuudvekslingen  mellem  Danmark  og  Sverige  tilsvarende.  I  Skatteministeriets skøn over stø  rrelsen af udvekslingen er - under hensyn til usikkerheden ved skønnet i øvrigt - ikke forudsat vækst i antallet af pendlere. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 25. november 2004 Kontor: 2. økonomiske kontor J.nr.: 2004-2400-15 Sagsbeh.: IKH Fil-navn: 041124-sva
2 Der vil fremkomme et mere sikkert grundlag for at vurdere størrelsen af udligningen, når de faktiske tal vedr. indkomståret 2004 foreligger sidst i 2005.” Uden  provenuudvekslingsordningen  ville  indkomstskatten  som  udgangs- punkt tilfalde arbejdskommunen, dvs. den kommune hvor den skattepligtige har  optjent  sin  indkomst,  mens  det  typisk  er  bopælskommunen,  der  må afholde udgifterne vedr. offentlig service for grænsegængeren. Det er ba  g- grunden  for,  at  det  i  overensstemmelse  med  lov  nr.  974  af  5.  december 2003 foreslås, at det er de berørte kommuner, som fra 2005 skal bære t  a- bet ved at overføre provenuet til bopælskommunen, som også typisk bærer udgifterne vedr. offentlig service for grænsegænge  ren. Når et stigende an- tal  personer  bosætter  sig  på  den  svenske  side  af  grænsen  medfører  det således,  at  de  danske  kommuner  skal  afgive  et  stigende  provenu  til  de svenske  kommuner,  der  som  følge  af  den  øgede  bosætning  får  stigende udgifter til offentlig service.