0 Dato: 1. december 2004 Kontor: Udlændingelovskontoret J.nr.: 2004/4011-108+109+116 Sagsbeh.: JGO Folketingets Udvalg for Udlændinge - og Integrationspolitik Folketinget Christiansborg 1240 København K Fil-navn: FT-spm/IU-spm/L 35/nr. Under henvisning til udvalgets brev af 3. november 2004 følger hermed i  fem eksemplarer besvarelsen af spørgsmål nr.  1-3 ad L 35. Bertel Haarder / Oluf Engberg
Dato: 1. december 2004 Kontor: Udlændingelovskontoret J.nr.: 2004/4011-109 Sagsbeh.: JGO Fil-navn: FT-spm/IU-spm/L 35/nr. Besvarelse af spørgsmål nr.    2 ad L 35 stillet af Folketingets udvalg til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 3. november 2004. Spørgsmål: ”Hvad er ministerens kommentar til Amnesty Internationals bekymring vedrørende muligh e- den for, at fingeraftryksregistreringen kan misbruges i sammenhænge, som ikke har noget med asylsøgning at gøre.  ” Svar: Det fremgår udtrykkeligt af Eurodacforordningens formålsbestemmelse, jf. artikel 1, stk. 3, at fingeraftryksoplysninger og andre personoplysninger kun må behandles i Eurodac til de i Dublinforordningens artikel 21, stk. 1 (tidligere Dublinkonventionens artikel 15, stk. 1), om- handlede formål. Der er således ikke tale om, at medlemsstaterne kan benytte Eurodacsystemet i forbindelse med bekæmpelse af almindelig kriminalitet. Formålet med Eurodac er alene at lette fastsæ t- telsen af, hvilken medlemsstat der i henhold til Dublinforordningen er ansvarlig for behand- lingen af en asylansøgning, der indgives  i en medlemsstat. Hertil kommer, at efter Eurodacforordningens artikel 13, stk. 1, er den medlemsstat, der vide- regiver fingeraftryksoplysningerne til den centrale Eurodac-enhed, ansvarlig for, at optagelsen af fingeraftryk og videregivelsen af fingeraftryk og de øvrige oplysninger, der vider egives i henhold til forordningen til den centrale Eurodac-enhed, foregår lovligt. Den medlemsstat, der videregiver fingeraftryksoplysningerne til den centrale Eurodac-enhed, har endvidere ansvaret for, at de oplysninger, der videregives, er korrekte og ajourførte, og at de foranstal tninger, som medlemsstaten er pålagt i medfør af forordningen for så vidt angår registrering, lagring, berigtigelse og sletning af oplysninger i den centrale Eurodac-database, udføres i over ens- stemmelse med reglerne om databeskyttelse, herunder navnlig som fastlagt i direktiv 95/46/EF om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysnin- ger og om fri udveksling af sådanne oplysninger. Endvidere har den medlemsstat, der videre- giver fingeraftryksoplysningerne til den centrale Eurodac-enhed, ansvaret for, at de resultater af sammenligningen af fingeraftryksoplysningerne, der modtages fra den centrale Eurodac- enhed, anvendes lovligt. Endelig påhviler ansvaret for oplysningernes sikkerhed før og under videregivelsen af oplysninger til den centrale Eurodac-enhed og efter modtagelsen af oplys- ninger fra den centrale Eurodac-enhed den medlemsstat, der videregiver oplysningerne til den centrale Eurodac-enhed, jf. forordningens artikel 13, stk. 2.
Forordningens artikel 13, stk. 4, og artikel 14, stk. 2, jf. artikel 14, stk. 1, pålægger Kommiss i- onen at sørge for sikkerheden i forbindelse med driften af den centrale Eurodac -enhed, her- under at sikre mod uautoriseret adgang til databasens oplysninger samt at føre kontrol med registreringen af oplysninger, indlæsningen af oplysninger, adgangen til oplysninger, tran s- missionen af oplysninger og transporten af oplysninger. Efter forordningens artikel 14, stk. 1, pålægges medlemsstaterne tilsvarende at forhindre uautoriseret adgang til de oplysninger, der videregives til den centrale Eurodac-enhed, samt at føre kontrol med registreringen af o p- lysninger, indlæsningen af oplysninger, adgangen til oplysninger, transmissionen af oplysni n- ger og transporten af oplysninger. Det fremgår endvidere af forordningens artikel 18, stk. 2, at den registrerede person i alle medlemsstater kan udøve sine rettigheder i henhold til artikel 12 (om den registreredes ret til indsigt) i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttel- se af fysiske personer i forbindelse med behandlingen af personoplysninger og om fri udveks- ling af sådanne oplysninger, der blev offentliggjort i De Europæiske Fællesskabers Tidende den 23. november 1995 (EF-Tidende 1995 nr. L 281, side 31), i overensstemmelse med den pågældende medlemsstats love, administrative bestemmelser og procedurer. Direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 er gennemført i dansk lovgivning ved lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger (persondataloven), jf. Folketingstidende 1999- 2000, Tillæg C, s. 874.   Det er på den baggrund Integrationsministeriets opfattelse, at Eurodacforordningen indehol- der regler, der kan sikre et tilstrækkeligt sikkerhedsniveau i forbin delse med opbevaring og videregivelse af fingeraftryk, der er registret i den centrale Eurodac-enhed. Det bemærkes endelig, at Datatilsynet efter den foreslåede bestemmelse i § 58 i, stk. 6, her i landet fører tilsyn med behandlingen og anvendelsen af de  oplysninger, der er videregivet og modtaget efter reglerne i Eurodacforordningen. Det Europæiske Råd har i ”Haag-programmet til styrkelse af frihed, sikkerhed og retfærdi g- hed i Den Europæiske Union” (vedlagt som bilag I til formandskabets konklusi oner fra Det Europæiske Råds møde i Bru  xelles den 4.-5. november 2004) anmodet Rådet om at under- søge, hvordan effektiviteten og interoperabiliteten i EU’s informationssystemer kan maksim e- res i forbindelse med tacklingen af ulovlig indvandring, og hvordan grænsekon trollen og for- valtningen af systemerne kan forbedres på grundlag af en meddelelse fra Kommissionen om interoperabilitet mellem Schengeninformationssystemet (SIS II), Visuminformationssystemet (VIS) og Eurodac, der udsendes i 2005, idet det anføres, at såda nne foranstaltninger har be- tydning for kriminalitetsforebyggelse og -bekæmpelse, specielt terr orisme. Det Europæiske Råd understreger i den forbindelse i Haag-programmet, at der skal tages hensyn til nødve n- digheden af at finde den rette ligevægt mellem ret shåndhævelsesformål og beskyttelsen af den enkeltes grundlæggende rettigh eder.