Skatteministeriet   J.nr. 2004-211-16   Den Til Folketingets Skatteudvalg L Fejl! Intet bogmærkenavn opgivet.  3232 32- forslag til lov om ændring af momsloven. (Justering af momsreglerne for indførsel af visse magasiner og tidsskrifter m.v.). Hermed fremsendes i 70 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1 – 3 af 22. oktober 2004. (L 32 ) Kristian Jensen /  John Fuhrmann
Spørgsmål 1: Da ministeren i forbindelse med det seneste samråd om det kommende ECOFIN-møde understregede, at det er regeringens principielle holdning, at momsbetaling skal pålægges i forbrugerlandet og ikke i oprindelseslandet, bedes ministeren redegøre for, om en sådan holdning vil kunne anvendes til at imødegå den unfair konkurrence med forsendelser af magasiner mv. fra et ikke EU-land til Danmark – og at det ikke samtidig vil øge incitamentet til at flytte grafiske arbejdspladser til et ikke EU-land – og hvis ikke, hvorfor ikke? Svar: Det er rigtigt, at regeringen arbejder for at momsbetaling i videst muligt omfang skal ske i forbrugslandet, det vil sige det land, hvor varen eller ydelsen faktisk forbruges. Ved indførsel af varer fra 3. lande er hovedreglen da også, at der skal betales moms i købers land (forbrugslandet). Imidlertid har man på EU-plan lavet en undtagelse herfor for erhvervsmæssige forsendelser med lav værdi. Medlemslandene kan nationalt fastsætte værdien til mellem 10 og 22 Euro og i Danmark har vi valgt den lavest mulige grænse på 10 Euro (80 kr.). Undtagelsen betyder, at forsendelser til en værdi under beløbsgrænsen kan indføres momsfrit til forbrugslandet. Baggrunden for særreglen om momsfri indførsel af små forsendelser er, at myndighedernes omkostninger ved at skulle opkræve moms af de små forsendelser ofte er relativt høje, hvorfor det enten ikke kan betale sig at foretage opkrævningen (hvis myndighederne selv bærer omkostningerne) eller ikke kan betale sig at indføre forsendelserne (hvis køber som i Danmark betaler, idet Post Danmark A/S opkræver et gebyr på 50 kr. pr. forsendelse). Man har desuden ikke hidtil anset undtagelsen for at være særlig konkurrenceforvridende i relation til EU-virksomhederne på grund af den lave værdigrænse. Det skal anføres, at undtagelsen kun gælder for de enkeltstående salg – således er salg af en sending varer (for eksempel tidsskrifter til en kiosk) fuldt momspligtigt, uanset om sendingen består af varer, der hver for sig har en værdi under beløbsgrænsen. Der har imidlertid de seneste par år været peget på visse problemer med reglen om momsfri indførsel af små forsendelser, herunder at omfanget af små forsendelser fra 3. lande er stigende og måske efterhånden er egentlig konkurrenceforvridende. Der er derfor iværksat en EU-undersøgelse som skal afdække alle eksisterende problemer med reglen. Kommissionen vil på baggrund af undersøgelsen, samt undersøgelser af mulige tekniske løsninger der kan minimere de administrative omkostninger i forbindelse med momsopkrævning, overveje, om der skal fremsættes forslag om en ændring - eventuel ophævelse – af reglen. Medlemslandene kan imidlertid kun få tilladelse til at afvige fra EU-reglerne, når der er tale om forenkling af afgiftsopkrævningen eller for at undgå visse former for svig eller unddragelse. Den foreslåede ændring af momsloven, som Danmark har søgt om tilladelse fra EU til at gennemføre, er begrundet i, at det er en momsunddragelse, at tidsskrifter m.v. lavet i EU sendes ud af EU med henblik på derfra at kunne nyde godt at momsfritagelsen for små forsendelser. Da det ikke kan siges at være en momsunddragelse, hvis et tidsskrift lavet (trykt) i et 3. land indføres momsfrit til Danmark, vil vi ikke kunne opnå en tilladelse fra EU til at indføre en regel i Danmark, som afviger fra den gældende EU-regel om indførsel af disse små forsendelser. Regeringen vil på EU-plan arbejde for, at der gennem den igangværende EU-undersøgelse findes en langsigtet løsning på de konkurrencefordrejninger, som reglen skaber over for EU-virksomhederne  således, at der ikke er noget incitament til at flytte produktion ud af EU og således, at moms også af sådanne små forsendelser bliver betalt i forbrugslandet. Spørgsmål 2: Ministeren bedes bekræfte, at lovforslaget i den form, det har nu, virker som en blåstempling af Side 2
den trafik over f.eks. Ålandsøerne eller Norge, som lovforslaget eller sigter mod at stoppe, idet det alene udelukker virksomhederne inden for EU, og at der altså er tale om en outsourcing-bestræbelse fra regeringens side. Svar: Nej, jeg kan ikke bekræfte, at lovforslaget virker som en blåstempling af trafikken over Ålandsøerne eller Norge og det er bestemt heller ikke en outsourcingbestræbelse fra regeringens side. Som anført i svaret til spørgsmål 1 tilstræber lovforslaget alene at stoppe misbruget af momsreglerne for momsfri indførsel af små forsendelser, nemlig det forhold, at magasiner og tidsskriftet trykt i EU udføres til et 3. land med det formål momsfrit at blive sendt til abonnenter i Danmark. Denne trafik vil en gennemførelse af lovforslaget sætte en stopper for. Det er korrekt – som også anført i svaret til spørgsmål 1 – at det fortsat vil være muligt for tidsskrifter m.v., der er trykt i et 3. land, at blive indført momsfrit i henhold til den generelle EU-regel om små forsendelser. Jeg kan imidlertid oplyse, at undersøgelser foretaget i forbindelse med lovforslaget har vist, at stort set ingen af de omhandlede magasiner og tidsskrifter i dag trykkes i Danmark – de trykkes i andre EU-lande. Det er muligt, at nogle udgivere vil vælge at flytte trykning til 3. lande, og at dette kan resultere i et vist tab af arbejdspladser i andre EU-lande. Imidlertid er det ikke så let at flytte tryksted (f.eks. har Ålandsøerne ingen trykfaciliteter) og det er min opfattelse, at der ikke vil ske den store udflytning, men at magasinerne og tidsskrifterne i stedet vil blive sendt direkte fra trykstederne i EU til abonnenterne. Som anført i svaret på spørgsmål 1 vil regeringen på EU-plan arbejde for en langsigtet løsning, der kan bevirke lige konkurrenceforhold mellem virksomheder i og uden for EU. Spørgsmål 3: Kan ministeren påvise, at lovforslaget ikke har den medfølgende bivirkning, at trykkerivirksomheden flyttes til ikke-EU-lande, og dermed påfører negative konsekvenser for danske arbejdspladser? Svar: Jeg kan oplyse, at ingen af de tidsskrifter og magasiner, der har været undersøgt i forbindelse med lovforslagets udarbejdelse er trykt i Danmark. Der er tale om 14 tidsskrifter, hvoraf 7 trykkes i Finland, 1 i såvel Finland som UK, 3 trykkes i Tyskland, 2 trykkes i Spanien og 1 i Italien. Det er på den baggrund min opfattelse, at lovforslaget ikke vil have nævneværdige negative konsekvenser for danske arbejdspladser. Side 3