Skatteministeriet J.nr. 2004-211-16   Den Til Folketingets Skatteudvalg L Fejl!   Intet   bogmærkenavn  opgivet.  3232  32-  forslag  til  lov  om  ændring  af momsloven.  (Justering  af  momsreglerne  for  indførsel  af  visse  magasiner  og tidsskrifter m.v.). Hermed fremsendes i 70 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1 – 3 af 22. oktober 2004. (L 32 ) Kristian Jensen /  John Fuhrmann
Spørgsmål 1: Da  ministeren  i  forbindelse  med  det  seneste  samråd  om  det  kommende ECOFIN-møde understregede, at det er regeringens principielle holdning, at momsbetaling skal pålægges i forbrugerlandet og ikke i oprindelseslandet, bedes ministeren redegøre for, om en sådan holdning vil kunne anvendes til at imødegå den unfair konkurrence med forsendelser af magasiner mv. fra et ikke EU-land til Danmark – og at det ikke samtidig vil øge incitamentet til at flytte  grafiske  arbejdspladser  til  et ikke  EU-land  –  og  hvis  ikke,  hvorfor ikke? Svar: Det  er  rigtigt,  at regeringen  arbejder  for  at  momsbetaling i  videst  muligt omfang  skal  ske  i  forbrugslandet,  det  vil  sige  det  land,  hvor  varen  eller ydelsen faktisk forbruges. Ved indførsel af varer fra 3. lande er hovedreglen da også, at der skal betales moms i købers land (forbrugslandet). Imidlertid har man på EU-plan lavet en undtagelse  herfor  for  erhvervsmæssige  forsendelser  med  lav  værdi. Medlemslandene kan nationalt fastsætte værdien til mellem 10 og 22 Euro og i Danmark har vi valgt den lavest mulige grænse på 10 Euro (80 kr.). Undtagelsen betyder, at forsendelser til en værdi under beløbsgrænsen kan indføres momsfrit til forbrugslandet. Baggrunden for særreglen om momsfri indførsel af små forsendelser er, at myndighedernes  omkostninger  ved  at  skulle  opkræve  moms  af  de  små forsendelser ofte er relativt høje, hvorfor det enten ikke kan betale sig at foretage  opkrævningen  (hvis  myndighederne  selv  bærer  omkostningerne) eller ikke kan betale sig at indføre forsendelserne (hvis køber som i Danmark betaler, idet Post Danmark A/S opkræver et gebyr på 50 kr. pr. forsendelse). Man  har  desuden  ikke  hidtil  anset  undtagelsen  for  at  være  særlig konkurrenceforvridende i relation til EU-virksomhederne på grund af den lave  værdigrænse.  Det  skal  anføres,  at  undtagelsen  kun  gælder  for  de enkeltstående  salg  –  således  er  salg  af  en  sending  varer  (for  eksempel tidsskrifter til en kiosk) fuldt momspligtigt, uanset om sendingen består af varer, der hver for sig har en værdi under beløbsgrænsen. Der har imidlertid de seneste par år været peget på visse problemer med reglen om momsfri indførsel af små forsendelser, herunder at omfanget af små forsendelser fra 3. lande er stigende og måske efterhånden er egentlig konkurrenceforvridende.  Der  er  derfor  iværksat  en  EU-undersøgelse  som skal afdække alle eksisterende problemer med reglen. Kommissionen vil på baggrund af undersøgelsen, samt undersøgelser af mulige tekniske løsninger der  kan  minimere  de  administrative  omkostninger  i  forbindelse  med momsopkrævning, overveje, om der skal fremsættes forslag om en ændring - eventuel ophævelse – af reglen. Medlemslandene   kan   imidlertid   kun   få   tilladelse   til   at   afvige   fra EU-reglerne, når der er tale om forenkling af afgiftsopkrævningen eller for at undgå visse former for svig eller unddragelse. Side 2
Den foreslåede ændring af momsloven, som Danmark har søgt om tilladelse fra EU til at gennemføre, er begrundet i, at det er en momsunddragelse, at tidsskrifter m.v. lavet i EU sendes ud af EU med henblik på derfra at kunne nyde godt at momsfritagelsen for små forsendelser. Da det ikke kan siges at være en momsunddragelse, hvis et tidsskrift lavet (trykt) i et 3. land indføres momsfrit til Danmark, vil vi ikke kunne opnå en tilladelse  fra  EU  til  at  indføre  en  regel  i  Danmark,  som  afviger  fra  den gældende EU-regel om indførsel af disse små forsendelser. Regeringen vil på EU-plan arbejde for, at der gennem den igangværende EU-undersøgelse findes  en  langsigtet  løsning  på  de  konkurrencefordrejninger,  som  reglen skaber over for EU-virksomhederne  således, at der ikke er noget incitament til at flytte produktion ud af EU og således, at moms også af sådanne små forsendelser bliver betalt i forbrugslandet. Spørgsmål 2: Ministeren bedes bekræfte, at lovforslaget i den form, det har nu, virker som en  blåstempling  af  den  trafik  over  f.eks.  Ålandsøerne  eller  Norge,  som lovforslaget   eller   sigter   mod   at   stoppe,   idet   det   alene   udelukker virksomhederne   inden   for   EU,   og   at   der   altså   er   tale   om   en outsourcing-bestræbelse fra regeringens side. Svar: Nej, jeg kan ikke bekræfte, at lovforslaget virker som en blåstempling af trafikken  over  Ålandsøerne  eller  Norge  og  det  er  bestemt  heller  ikke  en outsourcingbestræbelse fra regeringens side. Som anført i svaret til spørgsmål 1 tilstræber lovforslaget alene at stoppe misbruget  af  momsreglerne  for  momsfri  indførsel  af  små  forsendelser, nemlig det forhold, at magasiner og tidsskriftet trykt i EU udføres til et 3. land  med  det  formål  momsfrit  at  blive  sendt  til  abonnenter  i  Danmark. Denne trafik vil en gennemførelse af lovforslaget sætte en stopper for. Det er korrekt – som også anført i svaret til spørgsmål 1 – at det fortsat vil være muligt for tidsskrifter m.v., der er trykt i et 3. land, at blive indført momsfrit i henhold til den generelle EU-regel om små forsendelser. Jeg kan imidlertid oplyse, at undersøgelser foretaget i forbindelse med lovforslaget har vist, at stort set ingen af de omhandlede magasiner og tidsskrifter i dag trykkes i Danmark – de trykkes i andre EU-lande. Det er muligt, at nogle udgivere vil vælge at flytte trykning til 3. lande, og at dette kan resultere i et vist tab af arbejdspladser i andre EU-lande. Imidlertid er det ikke så let at flytte tryksted (f.eks. har Ålandsøerne ingen trykfaciliteter) og det er min opfattelse, at der ikke vil ske den store udflytning, men at magasinerne og tidsskrifterne  i  stedet  vil  blive  sendt  direkte  fra  trykstederne  i  EU  til abonnenterne. Som anført i svaret på spørgsmål 1 vil regeringen på EU-plan arbejde for en langsigtet  løsning,  der  kan  bevirke  lige  konkurrenceforhold  mellem virksomheder i og uden for EU. Side 3
Spørgsmål 3: Kan ministeren påvise, at lovforslaget ikke har den medfølgende bivirkning, at  trykkerivirksomheden  flyttes  til  ikke-EU-lande,  og  dermed  påfører negative konsekvenser for danske arbejdspladser? Svar: Jeg  kan  oplyse,  at  ingen  af  de  tidsskrifter  og  magasiner,  der  har  været undersøgt i forbindelse med lovforslagets udarbejdelse er trykt i Danmark. Der er tale om 14 tidsskrifter, hvoraf 7 trykkes i Finland, 1 i såvel Finland som UK, 3 trykkes i Tyskland, 2 trykkes i Spanien og 1 i Italien. Det  er  på  den  baggrund  min  opfattelse,  at  lovforslaget  ikke  vil  have nævneværdige negative konsekvenser for danske arbejdspladser. Side 4