Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
26. november 2004
I forbindelse med behandlingen af (L 3) Forslag til Lov om ændring af
lov om produktionsskoler (Vejledning via Ungdommens Uddannelses-
vejledning, skolernes information og annoncering og elektronisk indbe-
retning af oplysninger til beregning af kommunalt bidrag har Folketin-
gets Uddannelsesudvalg i brev af 24. november 2004 (L 3) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål 42:
Hvad er ministerens opfattelse af dagligdagen på produktionsskolerne?
Svar:
En af produktionsskolernes store styrker er de individuelle undervis-
ningsforløb, hvor de unges optag og udslusning finder sted løbende un-
der hensyn til den enkeltes behov. Ligeledes tilrettelægges forløbet på
produktionsskolen ud fra den enkeltes behov. Der vil derfor være stor
forskel på den enkelte unges dagligdag på en produktionsskole.
Skoleformens undervisning er baseret på praktisk arbejde og reel pro-
duktion med henblik på afsætning af varer og tjenesteydelser - typisk til
lokalområdet. Hensigten hermed er at give den unge et praktisk hånde-
lag, og at arbejdet opleves som nødvendigt og relevant. De unge har mu-
lighed for at vælge sig ind på en række værksteder, som fortrinsvis har
relation til erhvervskompetencegivende ungdomsuddannelser. Her vil de
unge i en løbende og sammenhængende læringsproces indgå i et forplig-
tende arbejdsfællesskab.
Værkstedstilbuddene er forskellige fra produktionsskole til produktions-
skole, idet de afspejler den lokale forankring og dermed også lokale øn-
sker og behov. Tilbuddene kan fx være produktion i et køkken, arbejde
med træ, metal, tekstiler eller med økologisk gartneri og landbrug. Men
det kan også være muligheden for at dygtiggøre sig i web-design, video
eller multimedier, og nogle skoler arbejder også med teater og musik.
Fælles for alle værkstederne er, at produktionen skal sælges. Det kan fx