Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg 26. november 2004 I forbindelse med behandlingen af (L 3) Forslag til Lov om ændring af lov om produktionsskoler (Vejledning via Ungdommens Uddannelses- vejledning, skolernes information og annoncering og elektronisk indbe- retning af oplysninger til beregning af kommunalt bidrag har Folketin- gets Uddannelsesudvalg i brev af 24. november 2004 (L 3) stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 42: ”Hvad er ministerens opfattelse af dagligdagen på produktionsskolerne?” Svar: En af produktionsskolernes store styrker er de individuelle undervis- ningsforløb, hvor de unges optag og udslusning finder sted løbende un- der hensyn til den enkeltes behov. Ligeledes tilrettelægges forløbet på produktionsskolen ud fra den enkeltes behov. Der vil derfor være stor forskel på den enkelte unges dagligdag på en produktionsskole.   Skoleformens undervisning er baseret på praktisk arbejde og reel pro- duktion med henblik på afsætning af varer og tjenesteydelser - typisk til lokalområdet. Hensigten hermed er at give den unge et praktisk hånde- lag, og at arbejdet opleves som nødvendigt og relevant. De unge har mu- lighed for at vælge sig ind på en række værksteder, som fortrinsvis har relation til erhvervskompetencegivende ungdomsuddannelser. Her vil de unge i en løbende og sammenhængende læringsproces indgå i et forplig- tende arbejdsfællesskab.   Værkstedstilbuddene er forskellige fra produktionsskole til produktions- skole, idet de afspejler den lokale forankring og dermed også lokale øn- sker og behov. Tilbuddene kan fx være produktion i et køkken, arbejde med træ, metal, tekstiler eller med økologisk gartneri og landbrug. Men det kan også være muligheden for at dygtiggøre sig i web-design, video eller multimedier, og nogle skoler arbejder også med teater og musik. Fælles for alle værkstederne er, at produktionen skal sælges. Det kan fx
2 være en havegrill fra smedeværkstedet eller en teaterforestilling fra tea- terværkstedet. Som en naturlig del af det praktiske arbejde vil den integrerede undervis- ning sammenknytte værkstedsundervisningen og den tilhørende teori. Den teoretiske undervisning vil på denne måde opleves som nødvendig for at kunne udføre og løse arbejdsopgaverne korrekt. Det er her, at nødvendigheden af teoretisk undervisning erkendes og accepteres af den unge.   Den praktiske opgaveløsning bruges også som afsæt for den uformelle vejledning, der foregår integreret i de sociale og arbejdsmæssige proces- ser. Ved siden af disse aktiviteter vil deltagerne løbende følge op på deres forløbsplan i en formel vejledningssamtale med skolens vejleder og/eller faglærer eventuelt i samarbejde med vejledere fra UU. På produktionsskolerne kan indtil 1/3 af forløbet anvendes til undervis- ning, uddannelse og kurser, som er oprettet ved eller i medfør af en ud- dannelseslov. Denne mulighed understreger bl.a. skoleformens brobyg- ningsfunktion til de formelt kompetencegivende ungdomsuddannelser. Der vil derfor også være unge, som deltager i undervisning andre steder end på produktionsskolen. Det kan fx være dele af et grundforløb på en erhvervsskole eller danskundervisning på VUC. Andre vil være i praktik i privat eller offentlig virksomhed, og atter andre vil med deres værksted være på ekskursion fx på en virksomhed eller en erhvervsskole. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Ulla Tørnæs