Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg 25. november 2004 I forbindelse med behandlingen af (L 3) Forslag til Lov om ændring af lov om produktionsskoler (Vejledning via Ungdommens Uddannelses- vejledning, skolernes information og annoncering og elektronisk indbe- retning af oplysninger til beregning af kommunalt bidrag) har Folketin- gets Uddannelsesudvalg i brev af 23. november 2004 (L 3) stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 39: ”Vil ministeren redegøre for forskellene mellem på den ene side den plan for den enkelte deltageres forløb, som skal udarbejdes ved optagelse på en produktionsskole, jf. § 1, stk. 5, i lov om produktionsskoler og på den anden side den samlede uddannelsesplan, der er nævnt i lovforslagets almindelige bemærkninger, hvor produktionsskoleophold kan indgå som en del, jf. L 3 – svar på spørgsmål 24?” Svar: På 9. og 10. klassetrin udarbejder den enkelte elev en uddannelsesplan, hvoraf det fremgår, hvilke mål eleven har for uddannelse efter grundsko- len eller efter 10. klasse, og hvilke elementer der skal indgå for, at eleven kan nå disse mål. I bekendtgørelse nr. 607 af 21 juni 2004 er der opstillet en række minimumskrav til uddannelsesplanen, herunder at eleven skal præsentere sig selv, elevens generelle overvejelser om valg af uddannelse og erhverv m.v.   For unge under 19 år, som Ungdommens Uddannelsesvejledning kom- mer i kontakt med gennem opsøgende aktiviteter, jf. svar på spørgsmål 43, udarbejder Ungdommens Uddannelsesvejledning sammen med den pågældende en uddannelsesplan, som indeholder en oversigt over de aktiviteter, herunder vejledningssamtaler, som den unge tilbydes. Uddan- nelsesplanen bygger på den vejledning, den unge tidligere har modtaget fx i 9. og/eller 10. klasse.
2 Hvis optagelse på en produktionsskole har indgået i vejledningen, vil dette skulle fremgå af uddannelsesplanen.   Denne plan har til formål at give et samlet billede af den unges mulighe- der for at nå et givent uddannelses- eller beskæftigelsesmål. Når den unge starter på produktionsskolen, udarbejder skolen i samar- bejde med den pågældende en skriftlig plan for deltagerens forløb på skolen (forløbsplanen). Mindst hver 3. måned evalueres planen sammen med den unge med henblik på en eventuel revision af planens enkeltdele. Planen skal indeholde både de kortsigtede delmål for selve forløbet på skolen og langsigtede mål, der rækker ud over dette. Det vil være natur- ligt at inddrage den unges uddannelsesplan i arbejdet med opstilling af forløbsplanen. Forløbsplanen skal indeholde oplysninger om: Den unges personlige formål med undervisningsforløbet, herunder beskrivelse af, hvilke faglige, sociale og personlige kompetencer der forventes opnået. Valg af værkstedslinje. Beskrivelse af, hvordan forløbet forventes at bidrage til opfyldelse af delmål og mål. Herudover kan forløbsplanen indeholde oplysninger om deltagelse i: Undervisning i grundlæggende færdigheder. Praktikforløb. Specialundervisning eller modtagelse af anden specialpædagogisk bistand. Undervisning, uddannelser og kurser uden for produktionsskolen. Denne plan (forløbsplanen) har til formål at beskrive, hvilke læringsmål den unge har i relation til opholdet på produktionsskolen, samt at tyde- liggøre, hvordan disse mål kan indfries. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Ulla Tørnæs