Justitsministeriet Lovafdelingen Dato 13. oktober 2004 Kontor: Lovafdelingen Sagsnr.: 2004-730-0999 Dok.: AKJ20065 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT om Forslag til lov om ændring af lov om oprettelse af et centralt DNA  -profilregister og retsplejeloven (Udvidelse af DNA-profilregisters persondel, indikationskrav ved legemsundersøgelse mv.). 1.    Hørte myndigheder og organi sationer mv. Et udkast til lovforslag har været sendt i høring hos   : Præsidenten  for  Østre  Landsret,  Præsidenten  for  Vestre  Landsret,  Præsidenten  for  Købe n- havns Byret, Præsidenten for retten i Århus, Præsidenten for retten i Odense, Præsidenten for retten i Aalborg, Præsidenten for retten i Roskilde,   Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommer- forening, Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen,   Politi direktøren i København, Foreningen af Politimestre i Danmark,  Politiforbundet, Dansk Kriminalpolitifor- ening, Politifuldmægtigforeningen,   Advokatrådet,  Landsforeningen af beskikkede advokater, Dansk Retspolitisk Forening, Datatilsynet, Institut for Menneskerettigheder,Retslægerådet og Retsmedicinsk Institut ved Københavns Un iversitet. Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført med kursiv. 2.    Generelle bemærkninger Præsidenten  for  Østre  Landsret ,  Præsidenten  for    Vestre  Landsret,  Præsidenten  for Københavns  Byret ,  Præsidenten  for  retten  i  Århus,  Præsidenten  for  retten  i  Odense,
- Præsident  en for retten i Aalborg, Præsidenten for retten i Roskilde,   Domstolsstyrelsen, Den  Danske  Dommerforening,  Dommerfuldmægtigforeningen  ,  Rigsadvokaten  Advo- katrådet,   Retslægerå    det og  Retsmedicinsk Institut ved Københavns Universi tet  har  in- gen bemærkninger til   lovforslaget. Foreningen af Politimestre i Danmark har tilsluttet sig lovforslaget. Rigspolitichefen  vurderer,  at  de  foreslåede  lovændringer  væsentligt  vil  forbedre  politiets muligheder for efterforskning af forbrydelser samt må formodes at ville have en  vis præ  ven- tiv effekt. Politidirektøren  i  København    finder,  at  den  foreslåede  udvidelse  af  DNA -profilregisteret vil sikre en relevant udnyttelse af de muligheder, som nye kriminaltekniske værktøjer giver for at opklare forbrydelser hurtigt og effektivt. 3.    Betingelserne for registrering Foreningen af beskikkede advokater og Dansk Retspolitisk Forening kan ikke støtte fo r- slaget om lempelse af mistankekravet  ved udtagelse af spyt- eller blodprøve med he nblik på senere identifikation, og man henviser i den forbindelse til flertalsudtalelsen i Strafferetsple- jeudvalgets udtalelse om forslaget. Justitsministeriet har efter en samlet vurdering fundet,  at de væsentlige efterforskningsmæ s- sige fordele, der er forbundet med den foreslåede udvidelse af DNA -profilregisteret, må v eje tungere end principielle hensyn til at opretholde forskellige regler for legemsbesigtigelse og legemsundersøgelse .  Ved  forslaget  om  at  fastsætte  samme  mistankekrav  ved  udtagelse  af spyt- og blodprøver til brug for registrering af DNA -profiler som ved optagelse af fingeraf- tryk har Justitsministeriet lagt vægt på, at spyt   - og blodprøver må anses for indgreb af ti  lsva- rende lav intensitet som fingeraftryk. Der findes således ikke at foreligge sådanne fo   rskelle i indgrebenes reelle intensitet, som  - ud over den principielle sondring mellem de forskellige former for legemsindgreb -  taler for et strengere mistankekrav ved spyt- og blodprøver end ved fingeraftryk. Dansk Retspolitisk Forening kan ligeledes ikke anbefale den foreslåede lempelse af kr imi- nalitetskravet.  Foreningen  anfører  således,  at  det  er  en  betydelig  udvidelse  af  registeret  at medtage almindelige tyverier og indbrud, og at forslaget vil bidrage til en yderligere opbyg- ning af det, der ”populært” kaldes overvågnings - og registreringssam fundet. Udviklingen på det kriminaltekniske område har gjort det muligt at sikre DNA   -profiler som ”genetiske fingeraftryk” ved langt flere former for kriminalitet, end det er muligt at reg   istre-
- re personer for efter de gældende regler. I praksis sikrer pol  itiet i meget vidt omfang biologi- ske spor ved mere almindelige kriminalitetsformer, som navnlig indbrud. Langt hovedparten af de sporfund, der er registreret i registerets spordel, stammer således fra ber igelseskrimi- nalitet. Justitsministerier finder, at forslaget om at udvide kriminalitetskravet er nødvendigt for at sikre en relevant udnyttelse af de muligheder, de kriminaltekniske værkt  ø at opklare forbrydelser hurtigt og effektivt. Dansk Retspolitisk Forening finder endelig, at indikationskravet bør fastholdes. Justitsministeriet finder det uheldigt, at det nuværende indikationskrav har som konsekvens, at der typisk ikke vil kunne registreres DNA - profiler af personer – der i den konkrete sag enten tilstår, eller i kke har efterladt et biologisk spor på gerning sste- det. Institut  for  Menneskerettigheder  har  mere  generelt  påpeget  den  problemstilling,  at  der  i registeret kan optages personer, som er eller har været sigtede, men ikke er blevet dømt. Justitsministeriet  kan  henvise  til  bemærkninger  ne  til  lovforslag  nr.  L  107  (Folketingsåret 1999 - 2000)  om  oprettelse  af  et  centralt  DNA-profilregister.  Som  det  fremgår  heraf,  er  det Justitsministeriets  opfattelse,  at  registrering  af  sigtede,  men  ikke  dømte  personer   er  af  væ- sentlig betydning for politiets muligheder for at opklare kriminalitet. Dertil kommer, at DNA - profilregisteret kan bidrage til hurtigt at rense uskyldige, der ellers kunne blive involveret i politiets efterforskning . 4.    Sletning af oplysninger i persondelen Landsforeningen  af beskikkede  advokater finder  det  ikke  tilstrækkeligt  begrundet    at  op- hæve den gældende bestemmelse om, at sigtede, ikke dømte personer skal slettes af registeret efter 10 år. Dansk Retspolitisk Forening har anført, at der snarere bør ske   en skærpelse af sletning  sreg- lerne i tilfælde af frifindelse eller påtaleopgivelse mv. Justitsministeriet finder, at det svækker mulighederne for at anvende DNA  -profilregisteret  til efterforskning og opklaring, at sigtede, men ikke dømte personer skal sl ettes tidligere end i Fingeraftryksregisteret. 5.    Forholdet til persondataloven
- Datatilsynet har – fter at sagen har været behandlet i Datarådet    – emær  k- ninger til lovforslaget. Efter Datatilsynets opfattelse rejser lovforslaget spørgsmål i forhold til de grundlæggende principper i persondatalovens § 5. Det anføres således, at der er grund til at overveje, om de foreslåede lempelser harmonerer med bestemmelserne i pe rsondatalovens § 5, herunder navnlig proportionalitetsprincippet  og kravet om at undgå unødig dataopho  b- ning.  Datatilsynet  anfører  videre,  at  hensynet  til  effektivt  at  kunne  efte rforske  forbrydelser må afvejes nøje i forhold til hensynet til persondatabeskyttelse, heru  nder til at begrænse in  d- samling og opbevaring af følsomme personoplysninger, og at forsl aget kun bør gennemføres, hvis væsentlige samfundsmæssige hensyn findes at tale he rfor. Datatilsynet har bemærket, at tilsynet lægger til grund, at persondatalovens regler, f.eks. om tilsyns-  og  inspektionsadgang,  finder  anvendelse  på  DNA -profilregisteret.  Med  udgangs- punkt i persondatalovens bestemmelser er der således anført en række konkrete b emærkni  n- ger  om  bl.a.  samtykkekrav  ved  fortsat  opbevaring  af  personidentificerede  sporfund  og  ege- nacces. Datatilsynet har med henvisning til § 5, stk. 5, i persondataloven ligeledes anbefalet, at det nøje overvejes,  om de foreslåede ændringer af sletningsreglerne er saglige og nødve n- dige set i forhold til de formål, man ønsker at forfølge med registreri   ngerne. Rammerne for DNA-profilregisteret er fastsat i lov nr. 434 af 31. maj 2000 om oprettelse af et centralt DNA-profilregister. DNA-profilregisteret er hermed gjort til genstand for sæ  rskilt lovregulering bl.a. med hensyn til, hvilke oplysninger der kan registreres, registerets anven- delsesmuligheder,  sletningsregler,  adgang  til  egen  acces  og  adgang til  videregivelse  af  o p- lysninger  til  andre  myndigheder  mv.  DNA-profilregisteret  er  således   på  disse  punkter  ikke omfattet af den generelle regulering i persondataloven. I forbindelse med lovforslaget har Justitsministeriet foretaget en nøje afvejning af de mange –   til dels modstridende –   samfundsmæssige   hensyn, der gør sig gældende ved en udvidelse af DNA - profilregisteret. Efter en samlet vurdering finder Justitsministeriet  det rigtigt at udvide DNA - profilregisteret  som  foreslået ,  jf.  nrmere  lovforslagets  almindelige  bemærkni  nger,  af- snit 6.    Spørgsmål om sagsomkostninger Landsforeningen  af  beskikkede  advokater har  rejst  spørgsmålet  om  domfældtes  betaling af sagsomkostninger vedrøren de DNA-undersøgelser i straffes ager. Justitsministeriet nedsatte i maj 2004 en styregruppe og en underarbejdsgruppe vedrørende sagsomkostninger i straffesager. Arbejdet forventes afsluttet i løbet af foråret 2005. 7.    International udveksling af DNA-profiler
- Rigspolitichefen  har  anmodet  Justitsministeriet  om  at  overveje  mulighederne  for  at  søge etableret en bredere hjemmel til international udveksling af oplysninger om DNA-profiler. Det  rejste  spørgsmål  har  ikke  sammenhæng  med  det foreliggende  lovforslag  om  at  udvide DNA - profilregisteret.  Justitsministeret  finder  endvidere,  at  en  eventuel  udvidelse  af  adgan- gen  til  at  videregive  oplysninger  fra  registeret  til  udenlandske  myndigheder  rejser  nogle principielle spørgsmål   og ikke bør  gennemføres uden forudgående   høring mv. 8.    Lovforslaget Justitsministeriet  har  foretaget  enkelte  redaktionelle  ændringer  i  det  fremsatte  lovforslag  i forhold  til  høringsudkastet.  Det  fremsatte  lovforslag  adskiller  sig   indholdsmæssigt    fra  hø- ringsudkastet på følgende pun  kt: Der er tilføj et en adgang til at udtage spyt- og blodprøve samt registrere DNA -profil af personer, der er eller har været sigtet for overtrædelse af straffelovens § 235, stk. 2, om besiddelse af børneporno.