Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
17. december 2004
I forbindelse med behandlingen af (L 20) Forslag til Lov om ændring af
lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. (Offentliggø-
relse af gennemførelses- og beskæftigelsesprocenter m.v.) har Folketin-
gets Uddannelsesudvalg i brev af 5. november 2004 (L 20 Spørgsmål
17) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 17 :
Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, at de foreslåede
oplysninger om fuldførelsestid, fuldførelsesfrekvens, frafald og over-
gangsfrekvens til anden uddannelses eller beskæftigelse især vil være
relevante for de erhvervsrettede uddannelser. Vil ministeren redegøre
for, hvordan disse oplysninger lader sig tilvejebringe under hensyntagen
til, at erhvervsuddannelserne er vekseluddannelser, der for størstedelens
vedkommende består af praktiktid i en virksomhed, og som tilmed efter
Reform 2000 i vidt omfang er individualiserede efter den enkelte elevs
behov og evner; hvortil kommer, at en række uddannelser kun gennem-
føres på en enkelt eller ganske få skoler i landet?
Svar:
Elevernes vej gennem erhvervsuddannelsernes forskellige dele (grund-
forløb, uddannelsesaftaler og skoleophold i forbindelse med hovedforlø-
bet) indberettes på personniveau fra de edb-administrative systemer til
Danmarks Statistik, hvorfra Undervisningsministeriet henter de oplys-
ninger, der danner grundlag for beregning af såvel nøgletallene for ud-
dannelserne selv (fuldførelsestid og frekvens og frafald) som overgangs-
frekvenser til andre uddannelser og beskæftigelse. Nøgletallene beregnes
og offentliggøres for grundforløb og for hovedforløb hver for sig.
Jeg er fuldt opmærksom på, at vekseluddannelsesprincippet og de indivi-
dualiserede forløb i erhvervsuddannelserne betyder, at korrekte og rele-
vante nøgletal for disse uddannelser på skoleniveau skal dannes på anden
måde end for andre uddannelsesområder.