ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 21. oktober 2004 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr. 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk Folketingets Erhvervsudvalg Vedlagt fremsender jeg i 5 eksemplarer høringssvar og høringsnotat ad    forslag til lov om ændring  af  lov  om  autorisation  af  elinstallatører  m.v.  og  lov  om  gasinstallationer  og installationer i forbindelse med vand- og afløbsledninger (Adgang for ikke-autoriserede til at foretage visse udskiftninger m.v.) (L 15). Med venlig hilsen Bendt Bendtsen
/SR-SIK Høringsnotat vedrørende høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af elinstallatører m.v. og lov om gasinstallationer og installationer i forbindelse med vand- og afløbsledninger (Adgang for ikke-autoriserede til at foretage visse udskiftninger m.v.) Lovforslaget har været sendt i høring hos de organisationer, ministerier og styrelser, som er nævnt til sidst i notatet. Der er modtaget svar fra: Advokatrådet, AMU-Kontrolinstans, Blik- & Rørarbejderforbundet, BVQI Denmark A/S, Dansk Byggeri, Dansk Elforbund, Dansk Energi Brancheforening, Dansk Gasteknisk Center A/S,  Dansk  Handel  og  Service,  Dansk  VVS,  Dansk  VVS  Kvalitet,  Danmarks  Private Vandværker, DGC  Kontrolinstans, DS  Håndværk & Industri,  ELFO –  Elinstallatørernes Landsforening, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerstyrelsen, Foreningen af Vandværker i Danmark,  Forsikring  &  Pension,  HNG  I/S,  Håndværksrådet,  Københavns  Energi, Københavns Kommune, Lekon, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,  Liberale Erhvervs Råd, Naturgas Fyn, Tekniq, og VE-Leverandørerne. Nedenfor gennemgås de dele af høringssvarene, som indeholder væsentlige bemærkninger af politisk karakter til lovforslagets indhold. Generelle bemærkninger til det samlede lovforslag En del af høringssvarene giver udtryk for en positiv holdning til forslagets konkurrenceforøgende virkning og til det forhold, at autorisationsordningerne ved forslaget vurderes og tilpasses de gældende forhold. Nogle giver endvidere udtryk for, at forslaget vil medføre en sikkerhedsmæssig forbedring, da forbrugerne vil kunne modtage håndværkerbistand billigere, end det er tilfældet i dag, og dermed i højere grad vil afstå fra gør-det-selv arbejde. Andre tilkendegiver, at de ikke kan støtte forslaget, idet dette stiller de autoriserede ringere, og vurderes at indeholde sikkerhedsmæssige problemer, fordi kvaliteten af de udførte arbejder vil falde. For så vidt angår muligheden for at opnå godkendelse som kompetent virksomhed, udtaler HNG I/S sig positivt om denne mulighed ud fra selskabets positive erfaringer med godkendte kompetente virksomheder på gasområdet, hvorimod andre finder, at forslaget er for vidtgående. Høringssvar vedrørende mulighederne for ikke-autoriserede til at foretage visse udskiftninger m.v. Sikkerhedsmæssige betragtninger Dansk Elforbund, Dansk Energi Brancheforening, DS Håndværk & Industri, Håndværksrådet og Tekniq anfører, at autoriserede virksomheder pga. den uddannelsesmæssige kompetence i virksomhederne leverer en højere kvalitet, og at de autoriserede virksomheder bedre kan rådgive kunderne om installationernes samlede tilstand. Endvidere anføres det, at en ikke-autoriseret håndværker typisk vil udføre den samme fejl gentagne gange uden at opdage det, hvilket vil medføre større skadevirkninger, end når arbejdet udføres af en privat forbruger på installationer i dennes egen bolig.    DGC Kontrolinstans og Tekniq mener, at der bør stilles krav om, at ikke-autoriserede, der udfører de omhandlede arbejder, anvender kvalitetsstyringssystemer o.l. Kommentar: Med hensyn til kvaliteten i udførelsen og risikoen for forøget skadevirkning ved gentagelse af fejl, bemærkes, at der er tale om relativt enkle installationsarbejder, hvorfor risikoen for fejl betragtes som beskeden. Omvendt vil det kunne forventes, at
2/5 arbejdet udføres i en bedre kvalitet, når det udføres af en håndværker, end når det udføres af en forbruger. Mht. forslaget om krav om anvendelse af kvalitetsstyring henvises til, at baggrunden for lovforslaget er, at der ikke findes behov for, at de virksomheder, som udfører de omhandlede arbejder, opfylder de særlige krav, som autorisationsordningerne indebærer – således heller ikke kravet om anvendelse af kvalitetsstyring. De foreslåede lempelser vedrører kun de arbejder, som hidtil har været tilladt for private forbrugere at udføre uden autorisation. Disse er valgt udfra en vurdering af, at der ikke er en væsentlig sikkerhedsmæssig risiko forbundet hermed. Der er ikke gennem årene konstateret sikkerhedsmæssige hændelser af betydning i forbindelse med forbrugernes udførelse af disse arbejder. Omfanget af lempelserne Dansk Byggeri foreslår yderligere lempelser, idet man ønsker adgang til under fabriksforhold at udføre el- og VVS-installationer i lukkede og brugsklare konstruktioner uden at være omfattet af autorisationskrav. Kommentar: På området for el-installationer er der i dag i medfør af bekendtgørelse nr. 1052 af 8. december 2003 om faste installationer i fabriksmæssigt fremstillede store brugsgenstande og bygningsdele mulighed for at udføre faste installationer i visse større fabriksfremstillede brugsgenstande og bygningsdele uden autorisation.  På VVS-området vil behovet for det af Dansk Byggeri foreslåede i vidt omfang kunne udføres med en godkendelse som kompetent virksomhed. Affatningen af § 1, nr. 1, kan efter sin ordlyd forstås som tillige at omfatte udendørs installationer og belysningsarmaturer. Det har ikke hidtil været tilladt for forbrugerne selv at udføre sådanne, og det har ikke været hensigten med lovforslaget at ændre på dette. Ordlyden af lovforslagets § 1, nr. 1, er derfor blevet præciseret, således at det klart fremgår, at der kun er adgang til at udskifte afbrydere og stikkontakter og opsætte og nedtage belysningsarmaturer uden autorisation på steder, hvor der ikke er krav om højere kapslingsklasse end IP20. Endvidere er der i bemærkningerne til bestemmelserne redegjort for, at dette indebærer, at der ikke er adgang til at udskifte afbrydere og stikkontakter og opsætte og nedtage lamper udendørs uden autorisation. Konkurrence Håndværksrådet anfører, at der allerede er tilstrækkelig konkurrence på områderne. DS Håndværk & Industri, Dansk Energi Brancheforening, Håndværksrådet og Tekniq mener, at forslaget er konkurrenceforvridende, idet de autoriserede virksomheder er underlagt krav om anvendelse af kvalitetsstyringssystemer og uddannet arbejdskraft, og på VVS-området tillige om sikkerhedsstillelse, og fordi de autoriserede risikerer at miste deres autorisation såfremt de udfører fejlbehæftede installationer, og derfor typisk vil levere ydelser af højere kvalitet. DS Håndværk & Industri    anfører endvidere, at lovforslaget på sigt vil forringe konkurrencen på VVS-området, fordi mange autoriserede virksomheder må lukke, når andre håndværkere får mulighed for at udføre monteringsarbejder, idet monteringsarbejder udgør 30% af de autoriserede virksomheders omsætning. Kommentar: Med forslaget bliver de omhandlede arbejder undtaget fra autorisationskravene. Dette gælder således også kravene om anvendelse af autoriseret arbejdskraft og sikkerhedsstillelse, samt om anvendelse af kvalitetsstyring. En autoriseret virksomhed vil ikke kunne miste autorisationen pga. fejl ved udførelsen af disse arbejder, da autorisationen alene kan tilbagekaldes i forbindelse med en virksomheds udførelse af
3/5 autorisationskrævende arbejde. Konkurrencen mellem de autoriserede og ikke-autoriserede virksomheder vil derfor foregå på lige vilkår. I øvrigt bemærkes, at de arbejder på VVS-området, som det foreslås at undtage fra autorisationskravene, kun omfatter udskiftninger i bestående, lovlige installationer, hvilket kun udgør en mindre del af de samlede VVS-monteringsarbejder. Høringssvar vedrørende mulighederne for at opnå godkendelse som kompetent virksomhed på vand- og sanitetsområdet Omfanget af arbejdsområdet for de godkendte kompetente virksomheder Tekniq mener, at der ikke er behov for, som anført i bemærkningerne, at firmaer, der på fabrikantens anvisning udfører montering, service m.v., har behov for at kunne opnå godkendelse som kompetent virksomhed. Endvidere mener Tekniq heller ikke at lækagesporingsfirmaer, som ligeledes er nævnt i bemærkningerne, har behov for at kunne opnå godkendelse som kompetent virksomhed, idet disses behov må anses som opfyldt ved lempelsen i autorisationskravet. Kommentar: Muligheden for at opnå godkendelse som kompetent virksomhed på vand- og sanitetsområdet  er  primært  tiltænkt  at  skulle  tilgodese  samme  behov  som  den  allerede eksisterende mulighed i den gældende lov for en sådan godkendelse på gasområdet. Det vil sige, at ordningen skal åbne mulighed for, at visse virksomheder, inden for nøje afgrænsede arbejdsområder,  kan  udøve  et  erhverv,  der  kan  sidestilles  med  det,  som  autoriserede virksomheder  udøver,  men  hvor  arbejdsopgaverne  enten  kræver  særlig  ekspertise,  er sammenknyttet  med  et  specifikt  produktkendskab  eller  er  udtryk  for  en  hensigtsmæssig nichevirksomhed begrundet i markedets behov. Ordningen er bl.a. tiltænkt producenter af f.eks. vandvarmere, filteranlæg o.l., således at de med  en  godkendelse  som  kompetent  virksomhed  kan  montere  og  servicere  deres  egne produkter, som de har et særlig indgående produktkendskab til. Det er herudover hensigten, at  ordningen  også  bør  kunne  anvendes  af  virksomheder,  der  på  fabrikantens  anvisning udfører  denne  montering  og  service  af  produktet.  Baggrunden  herfor  er,  at  det  ikke  er ualmindeligt, at producenter  lader  service o.l. af deres produkter udføre af selvstændige servicefirmaer, i stedet for selv at udføre denne service. Da disse servicevirksomheder må antages at tilegne sig det samme specifikke produktkendskab som producenten, og udfører servicearbejdet på vegne af denne, vurderes det, at en sådan virksomhed kan have et behov og  en  specifik  kompetence,  der  berettiger,  at  den  opnår  godkendelse  som  kompetent virksomhed. For  så  vidt  angår  lækagesporingsfirmaer  vurderes  det,  at  disse,  i  forbindelse  med undersøgelse af utætheder i en vandinstallation, vil kunne have behov for at gøre videre indgreb i installationen, end der er adgang til i medfør af forslagets § 2, nr. 1, idet dette alene åbner op for udførelse af udskiftninger af vandhaner o.l. Høringssvar Lovforslaget har været i høring hos Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Amtsrådsforeningen, AMU-Kontrolinstans, Blik- & Rørarbejderforbundet, Boligselskabernes Landsforening, BVQI Denmark A/S, Dansk Byggeri, Dansk Bygningsinspektørforening, Dansk Elforbund, Dansk Energi, Dansk Energi Brancheforening, Dansk Gasteknisk Center A/S, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk VVS, Dansk VVS Kvalitet, Dansk Metalforbund, Danmarks Private Vandværker, DGC Kontrolinstans, Det Norske Veritas Danmark A/S, DANKVA I/S, Dansk Standard,
4/5 DONG A/S, DS Håndværk & Industri, ELFO – Elinstallatørernes Landsforening, FAFGE – Elbranchens leverandørforening, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen, Foreningen af vandværker i Danmark, Forsikring & Pension, Frederiksberg Kommune, HTS – Handel, Transport og Serviceerhvervene, HNG I/S, Håndværksrådet, ITEK, Ingeniørforeningen i Danmark, Kommunalteknisk Chefforening, Kommunernes Landsforening, Københavns Energi, Københavns Kommune, Kloakmestrenes Kvalitetskontrol A/S, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Lejernes Landsorganisation, Lekon, Landbrugsrådet, LDM Kvalitets- og Miljørådgivning, LO, Liberale Erhvervs Råd, Maskinmestrenes Forening, Naturgas Fyn, SID, Tekniq, Teknologisk Institut, Teknologisk Instituts Kontrolinstans, VE-Leverandørerne og VVS-Branchens Kvalitetskontrol ApS.