Justitsministeriet Lovafdelingen Dato 10. januar 2005 Kontor: Strafferetskontoret Sagsnr.: 2005-730-0032 Dok.: MUB20880 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Underretnings- og formkrav ved justitsministerens pålæg til anklagemyndigheden i straffesager) 1.  Hørte organisationer og organisationer mv. Et udkast til lovforslag har været sendt til høring hos: Præsidenten  for  Østre  Landsret,  Præside nten  for  Vestre  Landsret,  Præsidenten  for  Københavns Byret, Præsidenten for retten i Århus, Præsidenten for retten i Odense, Præsidenten for retten i Ålborg,  Præsidente n  for  retten  i  Roskilde,  Den  Danske  Dommerforening,  Dommerfuldmægti  g- foreningen,  Domstolsstyrelsen,  Rigsadvokaten,  Rigspolitichefen,  Politidirektøren  i  København, Foreningen  af  Politimestre  i  Danmark,  Politifuldmægtigforeningen,  P  olitiforbundet  i  Danmark, Landsforeningen af beskikkede advokater, Advokatrådet, Institut for Menneskerettigheder, Ret s- politisk Forening. Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kursiv. 2.  Generelt Præsidenten  for  Østre  Landsret,  Præsidenten  for  Vestre  Landsre t,  Præsidenten  for  K  ø- benhavns Byret,  Præsidenten  for  retten  i  Århus,  Præsidenten  for  retten  i  Odense,  Præs i- denten  for  retten  i  Ålborg,  Præsidenten  for  retten  i  Roskilde,  Den  Danske  Dommerfo    r- ening,  Dommerfuldmægtigforeningen,  Domstolsstyrelsen,  Rigspolitich  efen,  Politidirektø-
- ren  i  København,  Foreningen  af  Politimestre  i  Danmark,  Polit iforbundet  i  Danmark  og Institut  for  Menneskerettigheder anfører,   at  man  ikke  har  bemærkninger  til  udkastet  til  lo  v- forslag. Rigsadvokaten, Landsforeningen af beskikkede advokater og Advokatrådet   anfører, at man tilslutter sig udkastet til lovforslag. Dansk Retspolitisk Forening anfører, at man kan  tilslutte sig lovudkastets formål  om at sikre en større åbenhed og gennemsigtighed i forbindelse med anvendelsen af bestemmelsen i r  etspleje- lovens  §  98,  stk.  3.  Foreningen  finder,  at  de  foreslåede  bestemmelser  som  u dgangspunkt  bør gælde  også  i  tilfælde,  hvor  justitsministeren  i  lovgivningen  generelt  er  tillagt  beføjelser  til  at træffe beslutning om tiltalerejsning. En sådan udvidelse a   f lovforslaget er efter foreningens op- fattelse nødvendig for at opfylde  Europarådets  rekommandation,især punkterne b-f. Som  det  fremgår  af lovforslagets  bemærkninger,  har  Justitsministeriet  i overensstemmelse  med Retsudvalgets beretning over beslutningsforslag B 46 ved udformningen af lovforslaget lagt vægt på at sikre en større åbenhed og gennemsigtighed     med henblik på at  modvirke mytedannelser om årsagerne til, at en tiltale er eller ikke er blevet rejst.   Efter Justitsministeriets opfattelse er det i de tilfælde, hvor   justitsministeren ekstraordinært   – lmindelig praksis – griber ind i enkeltsager ved at give pålæg til anklagemyndigheden om     tiltalespørgsmålet  , at der er behov for at imødegå    mytedannelser om årsagen til, at en ti ltale er blevet rejst eller ikke er blevet rejst. Lovforslaget omfatter derfor ikke tilfælde, hvor   påtal ekompetencen generelt er hen- lagt til justitsministeren i medfør af særlig lo   vgivning . Som der nærmere er redegjort for i   bemærkningerne til lovforslage  t, er den foreslåede ordning efter  Justitsministeriets  opfattelse  i  overensstemmelse  med  Europarådets   rekommandation  nr. 2000/19, herunder punkterne b-f. Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger   pkt. 5.
- 3. Underretning til forsvareren Dansk Retspolitisk Forening har anført, at underretning om ministeriets indgriben mv. til fo r- svareren i en konkret straffesag ikke bør være omfattet af retsplejelovens regler om muli   ghed for at meddele pålæg    til forsvareren om ikke at orientere sin klient. Det foreslås i lovforslaget , at et pålæg til anklagemyndigheden om at begynde, fortsætte, un dla- de eller standse forfølgning i relation til aktindsigt i medfør af retsplejelovens §§ 729 a  -dbe    trag- tes som materiale, politiet har tilvejebragt til brug for sagen. Dette  indebærer,  at  forsvareren  og  sigtede  som  udgangspunkt  vil  have  adgang  til  at  gøre  sig bekendt  med  pålægget.  Adgangen  hertil  kan alene  undergives  de  begrænsninger,  der  gælder efter retsplejelovens almindelige regler om aktindsigt i straffesager i §§ 729 a-d. Muligheden for at meddele forsvareren pålæg     om ikke at videregive de modtagne oplysninger kan således  alene anvendes, når betingelserne i  retsplejelovens regler er opfyldt. Justitsministeriet finder ikke grundlag for yderligere at begrænse denne   mulighed.