SkatteministerietJ.nr. 2004-711-0030 DenTilFolketingets SkatteudvalgL 130- Forslag til Lov om Skatteforvaltningsloven.Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 93 af 20. december 2004. Kristian Jensen/ Birte Deleuran
Side 2Spørgsmål 93 :"Ministeren bedes redegøre for den difference, som fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, mellem de 5752 årsværk inden for den kommunal e skatteforvaltning og de 4800 årsværk, der skal overføres til ToldSkat pr. 1. juli 2005, i det der i øvrigt henvises til, at det fremgår andet steds i bemærkningerne, at alle der er beskæftiget inden for området skal følge med opgaven? Ministeren bedes sa mtidig oplyse, hvilken betydning differencen har i forbindelse med DUT forhandlingerne?"Svar:Indledningsvis pointeres, at det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at alle medarbejdere beskæftiget med skatteopgaven har adgang til at blive ove rført til ansættelse i staten.Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslaget, at kommunerne i 2003 skønn edes at anvende i alt 5.752 fuldtidsstillinger. Skønnet by gger på en opgørelse fra Kommunernes Landsforening, hvor det bl.a. er opgjort, at det samlede antal fuldtidsstillinger i kommunerne pr. 1. januar 2003 udgjorde i alt 4.793. Hertil kommer efter Skatteministeriets opfattelse 20 pct. støtteårsværk, dvs. funktioner udenfor skatteforvaltningen og som betjener flere af kommunens forvaltninger f.eks. lønnings - og bogholderifunktioner - og som ikke ses at være medregnet i den nævnte opgørelse. Det er således Ska tteministeriets opfattelse, at der i alt anvendes 5.752 fuldtidsstillinger i kommunerne.Differencen mellem de nævnte 5.752 årsværk og de 4.800, som forventes at overgå til ansættelse i ToldSkat, skyldes bl.a., at det ikke forventes, at alle medarbe jdere overgår til ansættelse i Tol dSkat. I forbindelse med skønnet over de administrative konsekvenser er det således vurderet, at der vil være en række medarbejdere, der i dag direkte eller indirekte er beskæftiget med skatteopgaven i kommunerne, som ikke overgår til ansætte lse i staten. Det drejer sig om bl.a. medarbejdere beskæftiget i støttefunktioner, og som fortsat vil skulle betjene de øvrige forvaltninger i kommunerne efter fusionen. Endvidere vil der formentlig være medarbejdere, som vil have et ø nske om at blive i kommunen. I det omfang den naturlige afgang i kommunen giver mulighed herfor, må det forventes, at nogle kommuner vælger a t imød ekomme disse medarbejderes ønsker om fortsat kommunal ansættelse, herunder blive flyttet til andre kommunale o pgaver. Hertil kommer at der er indregnet en naturlig afgang i andet halvår af 2005, lig esom der har været en vis nedgang i antal beskæftigede årsværk i 2004 i forhold til 2003.
Side 3Såfremt der overgår flere årsværk til ansættelse i ToldSkat end forventet vil der på forslag til lov om tillægsbevilling ske en regulering at bevillingerne til Tol dSkat, svarende til forskellen mellem den på budgett eringstidspunktet skønnede udgift og den faktisk konstaterede udgift.I forhold til DUT-forhandlingerne har forskellen mellem kommunernes år sværksforbrug og de forventede overførte årsværk ingen betydning. Det skyldes, at den økonomiske kompensation efter DUT-reglerne sker i henhold til de samlede udgifter i kommunerne.