SkatteministerietJ.nr. 2004-711-0030 DenTilFolketingets SkatteudvalgL 130- Forslag til Skatteforvaltningsloven.Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 92 af 20. december 2004. Kristian Jensen/ Birte Deleuran
Side 2Spørgsmål:Anser ministeren det for at være en ligeværdig fusion mellem den kommunale og den statslige skatteforvaltning, når der henses til, at ministeren på forhånd har udpeget 9 ud af i alt 12 direktører/chefer, der alle kommer fra den eksisterende statslige forvaltning?Svar:Både min forgænger og jeg har fra begyndelsen og gennem hele det hidtidige forløb lagt overordentlig stor vægt på, at samlingen af skatteforvaltningen skal foregå som en ligeværdig fusion af den eksisterende kommunale og statslige forvaltning.Denne opfattelse har jeg ikke ændret, og vil jeg ikke ændre.Fusionsarbejdet er således organiseret med en Fusionsorganisation, der ledes af en Styregruppe og i øvrigt består af et sekretariat og ni projekter. Styregruppen og de øvrige dele af Fusionsorganisationen er sammensat af kommunale og statslige deltagere. Det har været et bevidst valg at få så bred kompetence som mulig involveret i den praktiske tilrettelæggelse af fusionsprocessen.Den kommende fusion vil hovedsagelig være en fusion på det regionale niveau, hvor de kommunale skatteforvaltninger lægges sammen med ToldSkat-områderne, og hvor inddrivelsesopgaven tillige samles. Det må derfor forventes, at det især er på det regionale niveau, at der vil være reel ligeværdighed målt ud fra antallet af chefer. Alle chefstillinger på det regionale niveau vil blive slået op, og kan søges på lige fod uanset kommunal eller statslig baggrund.I midten af december 2004 blev der truffet beslutning om sammensætning af direktionen i den ny skatte- og inddrivelsesforvaltning pr. 1. juli 2005. Under forudsætning af, at forslaget til skatteforvaltningsloven og den øvrige del af lovgivningen vedrørende kommunalreformen på området vedtages som planlagt, nedlægges Told- og Skattestyrelsen på dette tidspunkt. De opgaver, som styrelsen hidtil har varetaget, overgår til hovedkontoret i den nye forvaltning sammen med nye opgaver, der blandt andet følger af samlingen af inddrivelsesopgaven. En række mere driftsorienterede opgaver, som i dag varetages i styrelsen, forventes at blive placeret ved et eller flere skattecentre. Dertil kommer ledelses- og planlægningsopgaver vedrørende sekretariatsbetjening af skatteankenævn og vurderingsankenævn, der udskilles i en særlig enhed.
Side 3Det har af flere grunde været vigtigt, at direktionen var på plads på et tidligt tidspunkt. Først og fremmest for at sikre ro og kontinuitet i den videre proces, således at det samlede arbejde i organisationen forstyrres mindst muligt i fusionsperioden. Dertil kommer, at det er vigtigt, at direktionen er med til at vælge det næste lag af ledere på det regionale niveau og i hovedkontoret.Seks af de ni direktionsmedlemmer indgår i dag i ToldSkats direktion, mens den syvende er leder af direktionssekretariatet og har ansvaret for ToldSkats økonomi. De to øvrige stillinger opslås. Et væsentligt hensyn ved besættelsen af disse to stillinger er at tilgodese en bred kommunal erfaring i direktionen.Fusionen vil som nævnt også have konsekvenser fo r hovedkontoret, men de fleste af de funktioner, der vil være i hovedkontoret, vil i sit indhold svare til funktioner, der i dag varetages i Told- og Skattestyrelsen. Alle stillinger på kontorchef -niveau i hovedkontoret vil ligeledes blive slået op, og kan søges på lige fod uanset kommunal eller statslig baggrund.De tre øvrige chefer, der nævnes i spørgsmålet må være chefen for Spillemyndigheden, chefen for ToldSkats interne revision samt en ny chef, der skal have ansvaret for den samlede sekretariatsbetjening af skatteankenævn og vurderingsankenævn. Sidstnævnte stilling vil blive slået op, mens de to øvrige bevares af de nuværende stillingsindehavere. Det skyldes, at Spillemyndigheden varetager et særligt opgaveområde og ikke indgår i den ny skatte - og inddrivelsesorganisation, samt at opgaverne i Intern Revision, der løses efter aftale og i dialog med Rigsrevisionen, har en særlig karakter.Jeg er af den opfattelse, at spørgsmålet om en ligeværdig fusion må ses i et bredere perspektiv end sammensætningen af direktionen. Der vil derfor også være et bedre grundlag at vurdere ligeværdigheden på, når vi er længere i fusionsprocessen.