SkatteministerietJ.nr. 2004-711-0030 DenTilFolketingets SkatteudvalgL130 - Forslag til Lov om Skatteforvaltningsloven.Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 27, 30 og 56 af 7. december 2004. Kristian Jensen/ Birte Deleuran
Side 2Spørgsmål 27: Vil ministeren redegøre for forskellene i løn - og ansættelsesvilkår for ska tteforvaltningernes medarbejdere på de relevante kommunale hhv. statslige overenskomster i den forbindelse bedes der redegjort for evt. mer- eller mindreudgifter for det offentlige? Svar: Til brug for besvarelse af spørgsmål 27 har Skatteministeriet bedt Personalestyrelsen om bidrag. Personalestyrelsen har svaret følgende, som jeg kan henholde mig til:Medarbejderne ved de kommunale skatteforvaltni nger overflyttes til staten 1. juli 2005. Både på det statslige og det kommunale område forhandles nye overenskomster i foråret 2005. Indholdet af de kommunale og statslige overenskomster, der vil gælde ved overflytningen af medarbejderne, kendes derfor endnu ikke. Forskellene mellem løn - og ansættelsesvilkår for skatteforvaltningernes medarbejdere på de r elevante kommunale hhv. statslige overenskomster kan derfor ikke opgøres på nuværende tidspunkt. Grundlønningerne på de gældende relevante overenskomster er generelt lavere på det statslige område end på det kommunale. På begge områder er indført ny løn, der giver muligheder for lokal løndannelse. Lavere statslige grundlønninger er de rfor ikke ensbetydende med, at de faktiske lø nninger for skattemedarbejdere er lavere i staten end i kommunerne, idet højere lok ale tillæg kan kompensere for den lavere centrale løn.På visse af de gældende statslige overenskomster er pensionsbidraget højere end på de tilsvarende kommunale aftaler. På andre overen skomster er pensionsbidraget højere i kommunerne.De øvrige ansættelsesvilkår på de gældende kommunale overenskomster svarer i store træk til vilkårene på det statslige område. Der er dog på en række områder forskelle i deres konkrete udformning. Nogle af disse forskelle er primært tekniske (f.eks. o pgøres ferie i timer på det kommunale område og i dage på det statslige o mråde). Andre forskelle kan have betydning for den enkelte medarbejder (f.eks. er der forskellige ordninger for så vidt angår omsorgsdage i forbinde lse med barsel, adoption m.v.). Generelt er vurderingen, at ansættelsesvilkårene i st aten samlet set svarer til vilkårene på det komm unale område.Ved kommunalreformen omfattes alle overenskomstansatte af virksomhedsoverdragelsesloven. Det følger af denne lov, at medarbejderne bevarer uændrede løn - og ansættelsesvilkår indtil de overenskomster, der gæ lder ved overflytningen, udløber. Hvis der ved de kommende overenskomstforhandlinger påny aftales en 3 -årig periode, vil overen skomsterne løbe indtil 31. marts 2008. Frem til dette tidspunkt vil forskelle i de relevante hhv. kommunale og statslige overenskomster ikke umiddelbart medføre mer - eller mindreudgifter for det offentlige.
Side 3Når de kommunale overenskomster udløber, overgår skatteforvaltni ngernes medarbejdere som udgangspunkt til de statslige overenskomster. De kommunale og statslige grundlønninger, som vil være gældende på dette tid spunkt, er endnu ikke aftalt. På det statslige område aftales en betydelig del af lønnen i overensstemmelse med principperne for ny løn lokalt. Hvilke faktiske lø nninger, skatteforvaltningernes medarbejdere vil få på længere sigt, afgøres således ved lokale forhandlinger på de enkelte statslige arbejd spladser. Det kan derfor ikke opgøres, om forskelle i løn - og ansætte lsesvilkår for skatteforvaltni ngernes medarbejdere på de relevante kommunale hhv. statslige overenskomster på længere sigt vil medføre mer- eller mindreudgifter for det offentlige.
Side 4Spørgsmål 30: Vil ministeren garantere, at ingen medarbejder i den ko mmunale eller statslige skatteadministration vil miste sit job som følge af lovforsl aget?Svar: Til brug for besvarelse af spørgsmål 30 har Skatteministeriet bedt Personalestyrelsen om bidrag. Personalestyrelsen har svaret følgende, som jeg kan henholde mig til:Alle medarbejdere flytter som udgangspunkt med opgaverne over i den nye struktur. Regeringen lægger vægt på at understrege, at der er behov for alle medarbejdere og deres kompetencer til fortsat at løse opgaverne. Det betyder, at alle har et job pr. 1. juli 2005. Der er ingen, der falder ned mellem to stole. Målet er, at alle medarbejdere tilbydes gode udviklende arbejdspladser og med samme jobsikkerhed som i dag.
Side 5Spørgsmål 56: Vil ministeren garantere, at ingen medarbejdere i den ko mmunale eller statslige skatteadministration vil få forringet sine løn -, ferie- eller pensionsvilkår som følge af lovforslaget?Svar: Til brug for besvarelse af spørgsmål 56 har Skatteministeriet bedt Personalestyrelsen om bidrag. Personalestyrelsen har svaret følgende, som jeg kan henholde mig til:Overenskomstansatte omfattes af virksomhedsoverdragelsesloven. Det betyder, at de i overenskomstperioden er sikret uændrede løn -, ferie-, og pensionsvilkår. Efter udløbet af overenskomstperioden er det op til overenskomstparterne at indgå nye overenskomster om løn - og ansættelsesvilkår i ove rensstemmelse med den danske model. Tjenestemænd overgår til ansættelse i staten på vilkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige vilkår. Dette betyder, at de efter overgangen er omfattet af tjenestemandslovgivningen og de kollektive aftaler, der er indgået i henhold til denne lovgi vning. Ved den pensionsmæssige indplacering i staten vil det som nævnt i lovbemærkningerne blive sikret, at der ikke som følge af overga ngen sker forringelse af den pensionsret, der er optjent i kommunal regi. Tilsvarende vil de på gældende ved indplacering i de lønsystemer, der gælder i staten, blive sikret mod lønnedgang som følge af selve ove rgangen.