SkatteministerietJ.nr. 04-711-30 DenTilFolketingets SkatteudvalgL 130 - Forslag til Skatteforvaltningsloven.Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 22 af 7. december 2004. Kristian Jensen/ K-H Ludolph
Side 2Spørgsmål 22:Vil ministeren redegøre for, hvorledes bemyndigelsen til at fastsætte ligningsfrister tænkes udmøntet?Svar:Efter skattestyrelseslovens § 3, stk. 1, skal den kommunale skattemyndighed have foretaget skatteansættelsen senest den 30. juni i det andet kalenderår efter udløbet af det pågældende indkomstår (ligningsfristen). Inden for samme frist kan den kommunale skattemyndighed ændre en skatteansættelse.Efter skattestyrelseslovens § 3, stk. 2, kan skatteministeren fastsætte regler om, at den kommunale skattemyndighed kan foretage eller ændre skatteansættelser efter ligningsfristens udløb. Denne bemyndigelse er benyttet til at udstede bekendtgørelse nr. 270 af 11. april 2003, der er vedlagt til orientering. Efter denne bekendtgørelse skal kommunerne som udgangspunkt have afsluttet ligningen af skattepligtige med relativt enkle økonomiske forhold inden for ligningsfristen; det vil sige inden for omkring 1½ år efter indkomstårets udløb. Disse regler om omtalt i lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 4.10.Denne ligningsfrist gælder ikke for ToldSkat.Det er foreslået at videreføre en ordning med en sådan kort ligningsfrist for skattepligtige med relativt enkle økonomiske forhold.Efter § 26, stk. 1, i lovforslaget til Skatteforvaltningsloven skal der som i dag gælde en ordinær ansættelsesfrist. Det vil sige, at told- og skatteforvaltningen som udgangspunkt skal have foretaget skatteansættelserne sene st den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb, og en agterskrivelse kan som udgangspunkt ikke afsendes senere end den 1. maj dette år. Efter samme bestemmelse kan skatteministeren for grupper af skattepligtige fastsætte kortere frister. Som a nført det nævnte sted i bemærkningerne til lovforslaget er det tanken at udnytte bemyndigelsen til at videreføre ordningen efter bekendtgørelse nr. 270 af 11. april 2003. Det vil sige, at reglerne i bekendtgørelsen videreføres. Som følge af ordningen med en enhedsforvaltning vil den gældende undtagelse for ToldSkat fra disse korte frister ikke blive videreført. Bekendtgørelsen er tænkt udstedt i første halvdel af 2005 med virkning fra og med indkomståret 2004.
Side 3Bekendtgørelse om en kort frist for kommune rnes skatteansættelse af skatteydere med enkle økonomiske forhold (Afkortelse af ligningsfristen til 1 år) Efter § 3, stk. 2, og § 38 A, stk. 2, i lov om skattemyndighedernes organisation og opgaver m.v. (skattestyrelsesloven), jf. lovbekendtgørelse n r. 617 af 22. juli 2002, fastsættes for at afkorte den frist, der gælder for kommunernes skatteansættelse af skatteydere med nogenlunde enkle økonomiske forhold: Kapitel 1Bekendtgørelsens anvendelsesområde§ 1. Denne bekendtgørelse regulerer den kommunal e skattemyndigheds adgang til at foretage eller ændre en skatteansættelse, jf. §2 i skattestyrelsesloven, efter den 30. juni i det andet kalenderår efter indkomstårets udløb, jf. §3, stk. 1, i skattestyrelsesloven (ligningsfristen). Stk. 2. Bestemmelserne i §§ 2-8, § 10, § 11 og § 12, stk. 4, gælder for skatteansættelser, der foretages indtil udløbet af den ordinære ansættelsesfrist efter § 34 i skattestyrelsesloven. Stk. 3. Bestemmelserne i §§ 9-11 gælder for skatteansættelser, der foretages efter udlø bet af den ordinære ansættelsesfrist efter §34 i skattestyrelsesloven, jf. § 35 i skattestyrelsesloven. Kapitel 2Skatteansættelser inden for den ordinære ansættelsesfrist efter §34 i skattestyrelseslovenBemyndigelser omfattende alle skattepligtige§ 2. Den kommunale skattemyndighed bemyndiges til af egen drift at nedsætte en skatteansættelse efter udløbet af ligningsfristen og indtil udløbet af den ordinære ansættelsesfrist efter § 34 i skattestyrelsesloven. § 3. Den kommunale skattemyndighed bemyndiges til af egen drift at foretage eller forhøje en skatteansættelse efter udløbet af ligningsfristen til og med den 1. oktober i det andet kalenderår efter indkomstårets udløb. Denne frist gælder ikke for den skatteberegning, der er en følge af skatteansætt elsen. Har det betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen forlænges ud over den 1. oktober, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Et afslag kan inden for en frist på 1 måned påklages til d en regionale told- og skattemyndighed. Den regionale told- og skattemyndigheds afgørelse kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.
Side 4Stk. 2. Varsel som nævnt i § 3, stk. 4, i skattestyrelsesloven kan ikke afsendes efter den 30. juni i det andet kalenderår efter udløbet af indkomståret. Stk. 3. Den regionale told- og skattemyndighed kan, når forholdene i en sag i særlig grad taler derfor, efter anmodning fra en kommunal skattemyndighed tillade, at fristen efter stk. 2 forlænges med et nærmere angivet tidsrum, der ikke kan overstige 5 måneder. Gives en sådan tilladelse, forlænges fristen efter stk.1, 1. pkt., tilsvarende. En sådan tilladelse fra den regionale told - og skattemyndighed har kun virkning, hvis den kommunale skattemyndighed inden udløbe t af fristen efter stk. 2 har sendt en meddelelse til den skattepligtige om den igangværende sag og om, at der er givet tilladelse til, at fristen efter stk. 2 forlænges. Stk. 4. Den skattepligtige kan inden for en frist på 1 måned, regnet fra modtagelsenaf den i stk. 3, sidste pkt., nævnte meddelelse, påklage en tilladelse efter stk. 3 til Told- og Skattestyrelsen. Told- og Skattestyrelsens afgørelse kan ikke påklages til anden administrativ myndighed. § 4. I det omfang en ændring af en skatteansættelseer begrundet i et forhold, og et helt tilsvarende forhold begrunder genoptagelse af en skatteansættelse for et tidligere indkomstår, bemyndiges den kommunale skattemyndighed til, uanset § 3, samtidig at ændre skatteansættelsen for dette tidligere indkomstår inden for den ordinære ansættelsesfrist efter § 34 i skattestyrelsesloven. § 5. Uanset § 3 bemyndiges den kommunale skattemyndighed til af egen drift at foretage eller forhøje en skatteansættelse efter udløbet af ligningsfristen og indtil udløbet af de n ordinære ansættelsesfrist efter §34 i skattestyrelsesloven i det omfang, betingelserne for en ekstraordinær skatteansættelse er opfyldt, jf. §35, stk. 1, i skattestyrelsesloven. § 6. Uanset § 3 bemyndiges den kommunale skattemyndighed til at efterkomme en genoptagelsesanmodning fra en skattepligtig efter § 34 i skattestyrelsesloven. Stk. 2. Hvis en skattepligtig anmoder om genoptagelse af sin skatteansættelse efter § 34 i skattestyrelsesloven, bemyndiges den kommunale skattemyndighed til, uanset § 3, samtidig af egen drift at foretage sådanne ændringer af skatteansættelsen, der er en følge af genoptagelsesanmodningen. Bemyndigelser omfattende visse skattepligtige§ 7. Uanset § 3 bemyndiges den kommunale skattemyndighed til af egen drift at foretage eller forhøje alle dele af en skatteansættelse efter udløbet af ligningsfristen og indtil udløbet af den ordinære ansættelsesfrist efter §34 i skattestyrelsesloven, hvis den skattepligtige for det pågældende indkomstår opfylder et af følgende kriterier: 1) Har indkomst eller fradrag af en sådan art, at den/det ikke er dækket af rubrikkerne på den fortrykte selvangivelsesblanket (blanket 04.048) for det pågældende indkomstår. 2) Har deltaget i et anpartsprojekt som nævnt i personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 10, 12 eller 13.
Side 53) Har status som hovedaktionær, jf. § 11 i aktieavancebeskatningsloven. 4) Har indkomst fra udlandet eller fradrag vedrørende aktiver eller passiver i udlandet. Tilsvarende gælder Færøerne og Grønland. § 8. Uanset § 3 bemyndiges den kommunale skattemyndighed til af egen drift at foretage eller forhøje skatteansættelsen af et dødsbo efter ligningsfristens udløb og indtil udløbet af den ordinære ansættelsesfrist efter §34 i skattestyrelsesloven . Kapitel 3Skatteansættelser ef ter udløbet af den ordinære ansættelsesfrist efter §34 i skattestyrelsesloven, jf. § 35 i skattestyrelsesloven§ 9. Uanset § 3 bemyndiges den kommunale skattemyndighed til at foretage eller ændre en skatteansættelse efter udløbet af den ordinære ansættelsesfrist efter § 34 i skattestyrelsesloven i det omfang, det er anført i § 35 i skattestyrelsesloven. Kapitel 4Fælles bestemmelser§ 10. Hvis en skatteansættelse skal ændres som en direkte følge af en ændring af ægtefællens skatteansættelse, jf. princippet i § 35, stk. 1, i skattestyrelsesloven, kan varsel som nævnt i § 3, stk. 4, i skattestyrelsesloven ikke afsendes senere end 30 dage efter, at den skatteansættelse, der begrunder ændringen, er gennemført af den kommunale skattemyndighed. § 11. Bemyndigelserne efter §§ 2-9 gælder ikke forhøjelse af en skatteansættelse efter udløbet af ligningsfristen, hvis forhøjelsen vil være af uvæsentlig betydning. Kapitel 5Ikrafttræden§ 12. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2003. Stk. 2.Bekendtgørelsen har virkning fra og med indkomståret 2002. Stk. 3. Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 1176 af 22. december 1994 om den kommunale skattemyndigheds adgang til at foretage skatteansættelser efter udløbet af ligningsfristen. Bekendtgørelsen finder dog fortsat anvendelse for indkomstår tidligere end 2002. Stk. 4. Uanset § 3 bemyndiges den kommunale skattemyndighed til af egen drift at foretage eller ændre en skatteansættelse for indkomståret 2002 eller 2003 inden for den ordinære ansættelsesfrist efter §34 i skattestyrelsesloven i det omfang, ansættelsen er baseret på kontrolbilag fra ToldSkats arbejdsgiver - eller indberetningskontrol. Skatteministeriet, den 11. april 2003Svend Erik Hovmand/Kaj-Henrik Ludolph