SkatteministerietJ.nr. 04-711-30 DenTilFolketingets SkatteudvalgL 130 - Forslag til Lov om Skatteforvaltningsloven.Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 35 af 7. december 2004. Kristian Jensen/ K-H Ludolph
Side 2Spørgsmål 35:Ministeren bedes uddybe sine kommentarer til Datatilsynets høringssvar?Svar:1. Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 4.1., lægges der med lovforslaget op til en organisatorisk samling af forvaltningen af skatter, afgifter, told og ejendomsvurdering mv. i en statslig enhedsforvaltning. Denne enhedsforvaltning dannes gennem en fusion mellem den kommunale og den statslige skatteforvaltning, og gennem som udgangspunkt en sammenlægning af de forskellige myndigheder under ToldSkat. Herved får borgerne og virksomhederne kun én offentlig forvaltning på skatteområdet. Samtidig skabes der mulighed for en bedre udnyttelse afressourcerne i forvaltningen.Den nye enhedsforvaltning organiseres som én landsdækkende forvaltningsmyndighed, der lokaliseres 30 steder landet over (skattecentre). Ved at organisere told- og skatteforvaltningen som én landsdækkende myndighed opnås, at borgerne lettere kan komme i personlig kontakt med forvaltningen over hele landet. Samtidig får forvaltningen en sådan volumen, at den kan tilbyde borgerne ydelser, som mindre forvaltninger har svært ved at magte, f.eks. call -centerfunktioner, der er åbne uden for normal arbejdstid. Målet er, at alle 30 lokale enheder af told - og skatteforvaltningen skal kunne servicere alle borgere om alle normalt forekommende skattemæssige forhold. Men en række opgaver er af en sådan karakter, at administrationen heraf vil blive forankret få steder eller et enkelt sted i organisationen. Det kan f.eks. være sjældent forekommende og/eller komplicerede opgaver, og opgaver af administrativ karakter, hvor der vil kunne opnås stordriftsfordele ved en koncentration. Borgerne vi l ikke få ulemper ved, at afklaringen af et spørgsmål skal ske i en specialiseret enhed, idet målet er, at alle 30 lokale enheder af told- og skatteforvaltningen skal kunne servicere alle borgere om flest mulige skattemæssige forhold. Specialiseringen vil derimod kunne sikre en effektiv og korrekt behandling af vanskelige spørgsmål.Fordelene for borgerne ved en enhedsorganisation kan illustreres med et eksempel fra banksektoren. Kunderne i en bank er ofte tilknyttet en bestemt filial, hvor den normale kontakt finder sted. Kunden har dog samtidig mulighed for at kontakte andre filialer, hvis det i en given situation er mere praktisk. Tilsvarende vil skatteborgeren af praktiske grunde være knyttet til én af de lokale enheder af told - og skatteforvaltningen;typisk der hvor borgeren bor. Men borgeren vil som udgangspunkt kunne bruge en hvilken som helst af de 30 lokale enheder som indgang til told- og skatteforvaltningen, f.eks. den enhed, der ligger nærmest borgerens arbejdsplads.
Side 3Set fra forvaltningens side giver organiseringen af told- og skatteforvaltningen som én landsdækkende forvaltningsmyndighed forvaltningen færre interne barrierer, hvilket øger mulighederne for en effektiv anvendelse af forvaltningens ressourcer, såvel med hensyn til personale som med hensyn til anvendelse af elektroniske hjælpemidler. Forvaltningen får således lettere ved at oprette enheder til at administrere specielle sagsområder og lettere ved at kanalisere ressourceanvendelsen til områder, hvor der er et aktuelt behov. Internt i forvaltningen vil der ske en organisering med udgangspunkt i en samlet service- og kontrolstrategi. Der vil således i den interne organisering være fokus på bl.a. service, kontrol og retsanvendelse. Der vil være fokus på at sikre ensartethed på landsplan og på en prioritering og ressourcefordeling med henblik på at sætte ind, hvor der opstår særlige behov, f.eks. i relation til kontrolopgaver. Der vil således blive udnævnt én ansvarlig for retsanvendelsen på landsplan. De nuværende faglige skillelinier f.eks. mellem de ligningsmæssige opgaver i kommunerne og de revisionsmæssige opgaver i ToldSkat vil ikke blive opretholdt, men vil blive samtænkt i lyset af service- og kontrolstrategien. Organiseringen vil ske, så den styrker mulighederne for at prioriter e anvendelsen af ressourcer og ensartethed i opgaveløsningen på landsplan samt muliggør entydige referencelinier på alle niveauer i organisationen. Der etableres et antal ledelsesfunktioner, der vil omfatte flere af de 30 lokale enheder, med henblik på a t sikre prioriteringen på tværs, herunder uddannelse og udvikling af medarbejderne. Samlingen af forvaltningen af indkomstskat, afgifter og told mv. i én landsdækkende myndighed giver borgerne færre samarbejdsparter i det offentlige, således at flere t yper af mellemværender med det offentlige kan løses ved henvendelse kun ét sted. Og for forvaltningen styrker denne myndighedssamling forvaltningens muligheder for at behandle sagerne på tværs, f.eks. ved en samlet behandling af spørgsmål om en virksomheds skatteregnskab og momsregnskab.Denne statslige told- og skatteforvaltning vil blive understøttet af kommunal borgerbetjening som en integreret del af de kommunale borgerservicecentre. De opgaver, der tænkes varetaget i de kommunale borgerservicecentre for told- og skatteforvaltningen, er bl.a. information om mere almindeligt anvendte regler, ændring af forskudsregistrering i samme omfang, som en borger selv kan ændre via TastSelv, og udskrivning af skattekort, udlevering af informationsmateriale og blanketter, modtagelse af selvangivelser og forskudsskemaer samt vejledning i brug af digitale
Side 4løsninger. Borgerservicecentrene skal kunne henvise mere komplicerede spørgsmål til besvarelse i den lokale del af told- og skatteforvaltningen.2. Datatilsynet har i den 3. november 2004 afgivet en udtalelse over denne planlagte organisering af forvaltningen af skatte- og ejendomsvurderingsområderne. Skatteministeren har oversendt udtalelsen til Skatteudvalget, jf. L 130 bilag 1. Datatilsynets udtalelse er opdelt i en række punkter, der punkt for punkt kommenteres nedenfor.Ad 1: Datatilsynet forudsætter, at grænserne i persondataloven for behandling af personoplysninger finder anvendelse af den kommende enhedsforvaltning. Det kan bekræftes. Ad 2: Datatilsynet præciserer, at behandling af personoplysninger inden for den kommende enhedsforvaltning skal tilrettelægges i overensstemmelse med persondatalovens § 5, stk. 1, og § 41, stk. 3.Det kan bekræftes. Datatilsynet anfører videre, at ansatte i enhe dsforvaltningen kun må autoriseres til de anvendelser, som de har behov for, og kun personer beskæftiget med de formål, hvortil oplysningerne behandles, må autoriseres. Det er i den forbindelse Datatilsynets opfattelse, at en generel adgang til alle borgerrelaterede oplysninger er meget vidtgående og vanskelig at forene med persondatalovens § 5 og de generelle krav til datasikkerhed i lovens § 41, stk. 3, som bl.a. er udmøntet i sikkerhedsbekendtgørelsen. Hertil bemærkes, at i overensstemmelse med de almi ndelige regler i § 32 i forvaltningsloven må medarbejdere i enhedsforvaltningen ikke skaffe sig fortrolige oplysninger, som ikke er af betydning for udførelsen af den pågældendes opgaver. Ligesom i dag i ToldSkat vil der ikke blive givet en generel adgang for ansatte i enhedsforvaltningen til alle borgerrelaterede oplysninger i forvaltningens edb-systemerne. Adgang og autorisation til oplysninger, der er relevante for løsningen af opgaver, sker efter en forudgående konkret vurdering af ledende medarbejdere.Ad 3: Datatilsynet er bekymret for, at den nye organisation vil medføre, at der vil blive en videre adgang for et større antal brugere til de fortrolige og følsomme personoplysninger, som den nye enhedsforvaltning kommer i besiddelse af. Det er Datatilsynets vurdering, at en sådan eventuel videre adgang til oplysninger vil aktualisere behovet for at stille større krav til behandlingssikkerheden.
Side 5Hertil bemærkes, at et af formålene med den nye organisering er at give mulighed for en bedre servicering af borgerne, der bl.a. får mulighed for ekspedition ved alle skattecentre. En sådan målsætning må indebære, at et større antal medarbejdere må have adgang til registrerede oplysninger.Kontrol af, at medarbejdere alene er autoriseret til de anvendelser, der er nødvendige for løsning af de pågældendes arbejdsopgaver, er omfattet af ToldSkats risikostyringssystem (interne kontroller).På den anden side består behovet for behandlingssikkerhed uanset om antallet af medarbejdere er 500 eller 5.000. Det niveau for behandlingssikkerhed, der i dag findes i ToldSkat, vil ikke blive sænket i den nye organisation. Niveauet vil derimod blive søgt hævet yderligere, bl.a. i forbindelse med udvikling af nye IT -løsninger. Det vil være naturligt at inddrage Datatilsynet i dette sikkerhedsarbejde. Ad 4: Datatilsynet anfører, at hvis der skal ske elektronisk sammenstilling eller samkøring af oplysninger i kontroløjemed, bør der være et klart og utvetydigt retsgrundlag at arbejde på, og at de personer, der berøres af ko ntrolordningen får forudgående information om kontrolordningen. Samstilling og samkøring i kontroløjemed forudsætter endvidere, at behandlingen anmeldes til Datatilsynet, samt at tilsynets udtalelse indhentes, forinden behandlingen iværksættes. Datatilsynet finder, at antallet af sagsbehandlere, som beskæftiges med sammenstilling og samkøring i kontroløjemed, skal begrænses mest muligt. Tilsynet forudsætter således, at samtlige medarbejdere ikke får adgang til at foretage sammenstilling og samkøring i kontroløjemed. Hertil bemærkes, at den nye organisation ikke vil indebære en ændring af gældende praksis for sammenstilling og samkøring af oplysninger i kontroløjemed. I det omfang, der vil blive tale om sammenstilling og samkøring i kontroløjemed vil dette ske i overensstemmelse med bestemmelserne i persondataloven.Ad 5: Datatilsynet anfører i relation til den foreslåede § 16, stk. 1, i Skatteforvaltningsloven, hvorefter skatteministeren bemyndiges til at give kommunalbestyrelser elektronisk adgang til oplysninger, der er registreret af told- og skatteforvaltningen, at persondataloven sætter grænser for videregivelsen fra told- og skatteforvaltningen til kommunerne. Datatilsynet går ud fra, at persondataloven, hvis regler i vidt omfang er direktivbestemte, vil skulle respekteres ved udmøntningen af bemyndigelsen. Datatilsynet anfører, at det alene vil være muligt at etablere adgang til videregivelse i det omfang, dette er nødvendigt for udførelsen af told - og skatteforvaltningens eller kommunernes opgaver. For så vidt angår følsomme
Side 6oplysninger omfattet af persondatalovens § 7 vil der alene kunne ske videregivelse uden borgerens samtykke i det omfang, det er nødvendigt for, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares. Det bemærkes hertil, s om nu anført i bemærkningerne til § 16, stk. 1, at bemyndigelsen vil blive udøvet i overensstemmelse med reglerne i persondataloven og i samarbejde med Datatilsynet. Ad 6: Datatilsynet anfører, at oplysninger i told - og skatteforvaltningen må antages hovedsageligt at være registreret med henblik på at blive anvendt af denne myndighed, men ikke generelt med henblik på anvendelse hos alle offentlige myndigheder. Datatilsynet henleder i den forbindelse Skatteministeriets opmærksomhed på artikel 29 -gruppens arbejdsdokument af 12. december 2003 vedrørende genanvendelse af oplysninger i offentlige myndigheders besiddelse Udtalelse nr. 7/2003 om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer og beskyttelse af personoplysninger En passende afvejning mellem modstridende interesser. Dokumentet er medsendt Datatilsynets udtalelse. Datatilsynet finder i relation til den foreslåede § 16, stk. 1, i Skatteforvaltningsloven, at det i dokumentet omtalte princip om formålsbestemthed må tages i betragtning v ed udmøntningen af denne bemyndigelse.Hertil bemærkes, at persondatalovens § 5, stk. 2, om formålsbestemthed vil indgå i Skatteministeriets overvejelser om i forbindelse med udmøntningen af bemyndigelsen. Ad 7: Datatilsynet anfører i relation til den foreslåede § 16, stk. 2, i Skatteforvaltningsloven, hvorefter skatteministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at kommunalbestyrelser skal løse opgaver, der har karakter af borgerservice og lignende faktisk forvaltningsvirksomhed, at tilsynet går u d fra, at den kommende lov om kommunale servicecentre vil respektere persondataloven. Hertil bemærkes, at den kommende lov om kommunale borgerservicecentre henhører under indenrigs- og sundhedsministerens sagsområde.Ad 8: Datatilsynet henleder afslutningsvis opmærksomheden på, at der skal indhentes en udtalelse fra Datatilsynet ved udarbejdelse af bekendtgørelser mv., der har betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger. I det omfang, der i medfør af fors laget til Skatteforvaltningsloven måtte fastsættes regler om behandling af personoplysninger, anmoder Datatilsynet om at blive hørt herover.Hertil bemærkes, at en sådan høring vil ske.