Skatteministeriet J.nr.   2004-231-0040 Den Til Folketingets Skatteudvalg L 129   -   Forslag   til   Lov   om      ændring   af   visse   skatte  -   og   afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven,    opkrævningsloven    og    miljøbeskyttelsesloven. (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse). Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål n   r. 6 og 7 af 9. december 2004. Kristian Jensen /  John Fuhrmann
Side 2 Spørgsmål 6:   Mener ministeren, at initiativerne i lovforslaget er tilstrækkelige til at tage hånd om de problemer, som  eksisterer med sort arbejde, når man ikke samtidig tilfører yderligere mandskab til at udføre de nødvendige kontrolopgaver? Svar:    Som  det  fremgår  af  regeringens  Fairplay -kampagne  kræver  bekæmpelse  af skatte- og afgiftsunddragelser en indsats på flere om råder. Derfor består den samlede indsats også af 3 ben, henholdsvis kontrolaktioner, holdningsændringer samt konkrete lovinitiativer på forskellige ministeriers områder. Initiativerne bør derfor også vurderes i en sammenhæng. Formålet med dette lovforslag  er bl.a. at give myndighederne nogle bedre værktøjer til at bekæmpe skatte  - og afgiftsunddragelser, fordi det har vist sig, at den eksisterende lovgivning ikke har være tilstrækkelig. Alene indførelse af bedre værktøjer vil forbedre myndighedernes mulighed for at udføre en effektiv kontrol. Endelig skal det bemærkes, at der i finansloven for 2005 er afsat 10 mio. kr. ekstra netop til bekæmpelse af svindel på disse områder. Spørgsmål  7:      Ministeren  bedes  redegøre  for,  om  der  kan  aflæses  effekter  af regeringens skattepolitik i forhold til brugen af sort arbejde i Danmark? Svar:  Regeringens skattepolitik sigter bl.a. mod at reducere sort arbejde i Danmark.    Udover  de  foreslåede  ændringer  i  lovforslag  L  129,  har  regeringen  i  sin  Fairplay   - kampagne iværksa  t kontrolaktioner, og en indsats for at ændre holdningen til sort og illegalt arbejde samt socialt bedrageri. Nogle af reglerne er allerede gennemført såsom indførelse af skærpet bødestraf, hvis der  i  gentagelsestilfælde  bliver  solgt  ubeskattede  varer,  og    hvor  der  er  konstateret regnskabsuorden (de såkaldte cola -bøder). Den skærpede kontrol har en præventiv virkning,  mens  den  holdningsbearbejdende  kampagne  er  et  langt  sejt  træk,  hvor effekterne  først  kan  aflæses  på  et  senere  tidspunkt.  Det  er  derfor  ikke  m uligt  på nuværende tidspunkt at give en samlet vurdering af regeringens initiativer i forhold til sort arbejde. Sideløbende med Fairplay -kampagnen har regeringen sænket skatten på arbejde. Med ”Lavere skat på arbejdsindkomst” og Forårspakken sænkes skatte n på arbejdsindkomst, hvilket   -   alt   andet   lige   -   gør   sort   arbejde   mindre   fordelagtigt.   Lempelsen   af marginalskatten vil give anledning til dynamiske effekter i form af blandt andet øget arbejdsudbud  og  mindre sort arbejde. Forhøjelsen af mellemskattegrænse   n og især
Side 3 beskæftigelsesfradraget    vil    for    en    betydelig    del    af    befolkningen    mindske forskelsbeløbet  mellem  sort  og  hvidt  arbejde   –   den  økonomiske  gevinst  ved  sort arbejde bliver mindre. Virkningen af ”Lavere skat på arbejdsindkomst” blev anslået til 10-12.000 fuldtidsstillinger, hvoraf ca. 1/3 skyldes, at der kommer flere i beskæftigelse. Potentialet for sort arbejde er således mindsket som følge af regeringens skattepolitik. Ud over den direkte nedsættelse af skatten på arbejde, har regeringen sænket en ræ kke punktafgifter. Lavere afgifter på emballage, øl, vin, spiritus, cigaretter og mineralvand mindsker incitamentet til snyd og bedrag. Afgifter har, på samme måde som skat på arbejdsindkomst, betydning for arbejdsudbuddet. De lavere afgifter mindsker såle des yderligere potentialet for sort arbejde og ikke mindst for sort handel med disse varer.