Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
3. december 2004
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af L 118 Forslag til Lov om ændring af
lov om folkeskolen (Fripladstilskud i skolefritidsordninger af økonomi-
ske, sociale eller pædagogiske grunde) har Folketingets Uddannelsesud-
valg i brev af 30. november 2004 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 4:
Under hvilke former vil ministeren lave en indholdsbestemmelse af
skolefritidsordninger ?
Svar:
Danmarks Evalueringsinstitut vil i det kommende år gennemføre en
statusundersøgelse over den pædagogiske tænkning og praksis i skolefri-
tidsordningerne. Undersøgelsen skal bl.a. belyse forholdet mellem kom-
munale og lokale mål, forventninger og intentioner og den konkrete
praksis i skolefritidsordningerne.
Jeg overvejer at iværksætte forskellige udviklingsinitiativer, hvor bl.a.
Evalueringsinstituttets statusundersøgelse vil danne grundlag for beslut-
ninger om, hvilke konkrete initiativer der skal tages med hensyn til ind-
holdsbeskrivelser for SFO, herunder sikring af samarbejde med skolens
undervisning og andre fritids- og kulturtilbud.
Det er således tanken, på baggrund af et inspirationsmateriale, at indbyde
til udviklingsarbejde rettet mod skolefritidsordningernes pædagogiske
indsats. Hensigten er at udvikle, afprøve og formidle indhold, aktiviteter
og arbejdsmetoder til kvalificering af skolefritidsordningernes opgave-
løsning med udgangspunkt i inspirationsmaterialet. Der lægges vægt på,
at den pædagogiske indsats inddrager samarbejde mellem skolens under-
visere, fritidsordningens pædagoger, forældrene og fritidsordningens
børn.
På baggrund af såvel Evalueringsinstituttets statusanalyse som erfaringer
fra udviklingsindsats er det mit mål at få indført en hjemmel i folkeskole-