Socialministeriet 1.Kontor - Kontantydelser J.nr. 227-66 the 23. november 2004 Høring af forslag til lov om ændring af lov om social service   (Udvidelse af den personkreds, der er berettiget til plejevederlag ved pasning af nærtstående døende) (L 116) Forslaget  blev  den  17.  november  2004  sendt  til  høring  med  svarfrist  den  22. november 2004 kl. 14.00. til: Kommunernes   Landsforening,   Amtsrådsforeningen,   Københavns   Kommune, Frederiksberg Kommune, Socialchefforeningen, De Samvirkende Invalideorganisationer,  Kræftens  Bekæmpelse,  Patient  Foreningernes  Samvirke, Det Centrale Handicapråd, Ældresagen, Ældremobiliseringen, Ankestyrelsen, Den Sociale   Sikringsstyrelse,   Styrelsen   for   Social   Service,   Finansministeriet, Beskæftigelsesministeriet,    Justitsministeriet,    Undervisningsministeriet    og Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Socialministeriet har modtaget svar fra: Kommunernes  Landsforening,  Københavns  Kommune,  Socialchefforeningen, Arbejdsdirektoratet (Beskæftigelsesministeriet), Ældresagen, Ældremobiliseringen, Den  Sociale  Sikringsstyrelse,  Styrelsen  for  Social  Service,  Det  Centrale Handicapråd,  Ankestyrelsen  og  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet.  Svarene  er vedlagt som bilag. Høringssvarene  er  generelt  positive  over  for  forslaget.  Herudover  er  der  nogle konkrete bemærkninger. Kommunernes  Landsforening  tager  forbehold  over  for  forslaget  økonomiske konsekvenser. Socialchefforeningen forudsætter, at de økonomiske konsekvenser er omfattet af DUT princippet (Det Udvidede Totalbalanceprincip). Socialministeriets  kommentar:  De  økonomiske  konsekvenser  af  forslaget  for kommunerne   vil   blive   drøftet   med   de   kommunale   organisationer   i overensstemmelse med DUT princippet. Ankestyrelsen  foreslår  en  præcisering  af  den  skattemæssige  behandling  af plejevederlagets minimumsbeløb. Side 1 af 17 Dokument:  C:\ConvertIt\ErrFolder\126721.DOC
Socialministeriets kommentar: Socialministeriet vil i den orienteringsskrivelse, der vil blive udsendt, hvis forslaget vedtages, præcisere, at plejevederlaget, herunder minimumsbeløbet, er skattepligtig indkomst. Lovforslaget ændrer således ikke ved den  skattemæssige  behandling  af  plejevederlaget,  der  i  dag  er  skattepligtig indkomst. Arbejdsdirektoratet, Det Centrale Handicapråd og Københavns Kommune er inde på  spørgsmålet  om  en  præcisering  af  lovforslagets  bestemmelser  om,  at minimumsydelsen   ikke   kan   udbetales   sammen   med   en   anden   offentlig forsørgelsesydelse,  og  på  spørgsmålet  om  mulighederne  for  at  vælge  fortsat  at modtage en hidtidig forsørgelsesydelse. Socialministeriets   kommentar:   Lovforslaget   indfører   en   bestemmelse   i serviceloven   om,   at   personer,   som   vælger   at   modtage   plejevederlagets minimumsbeløb, ikke samtidig kan modtage en anden offentlig forsørgelsesydelse. Forslaget ændrer ikke ved de muligheder, som der i dag er efter anden lovgivning med hensyn til at modtage en ydelse samtidig med, at personen påtager sig plejen af den døende. Det   er   kun   forsørgelsesydelser,   som   ikke   kan   udbetales   samtidig   med plejevederlaget.  Der  er  således  ikke  noget  i  vejen  for,  at  plejeren  modtager  fx boligsikring eller friplads i daginstitution, som nævnt af Københavns Kommune. Plejeren  kan  imidlertid  ikke  fortsat  modtage  ydelser,  som  er  betinget  af  at pågældende  modtager  den  tidligere  forsørgelsesydelse,  fx  boligydelse,  der  er betinget af at pågældende modtager pension. Med hensyn til invaliditetsbeløbet, som Købehavns Kommune også nævner, så er dette en del af den forøgelsesydelse, der  gives  til  førtidspensionister  (efter  de  regler,  der  gjaldt  før  1.  januar  2003). Beløbet kan derfor ikke udbetales samtidig med plejevederlaget København  Kommune  henviser  til,  at  lovforslaget  bør  sammenholdes  med familieministerens lovforslag om ret til orlov til lønmodtagere, der passer døende og  refusion  til  en  arbejdsgiver,  der  yder  løn  under  fraværet.  Forslaget  om  en minimumsydelse   vil   ifølge   Københavns   Kommunen   indebærer   en   øget administration ved overvejelser om udbetaling af refusionen til en arbejdsgiver. Socialministeriet  kommentarer:  For  så  vidt  angår  en  lønmodtager,  som  får  løn under orloven, og som vælger at få udbetalt minimumsbeløbet i plejevederlag, er det korrekt, som Københavns Kommune er inde på, at kommunen må sikre sig, at der ikke udbetales mere i refusion til arbejdsgiveren, end denne yder i løn under sygdom. Det skønnes dog kun at dreje sig om få sager, hvor disse overvejelser er nødvendige. Det bemærkes i øvrigt, at der vil ske en teknisk samordning af de to lovforslag – familieministerens om ret til orlov ved pasning af døende m.v. og dette lovforslag – afhængig af den rækkefølge, som de to forslag i givet fald vedtages. Arbejdsdirektoratet gør opmærksom på, at den nuværende formulering af lovens § 105 ikke tager højde for, at selvstændige erhvervsdrivende ved en ændringslov nr. 893 af 3. december 1997 i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel fik mulighed for at vælge mellem to forsikringsordninger, hvor de kunne få udbetalt dagpenge fra  1.  eller  3.  fraværsdag.  Arbejdsdirektoratet  har  derfor  foreslået  en  ændret formulering af bestemmelsen. Side 2 af 17 Dokument: C:\ConvertIt\ErrFolder\126721.DOC
Socialministeriet kommentar: Den foreslåede ændring af formuleringen af § 105 vil blive   søgt   indarbejdet   ved   et   ændringsforslag.   Der   er   tale   om   en konsekvensændring af en tidligere lovændring. Side 3 af 17 Dokument: C:\ConvertIt\ErrFolder\126721.DOC
Fra: Kari Vieth [[email protected]] Sendt: 22. november 2004 14:47 Til: Torben Hede Cc: Daniel Schwartz Bojsen Emne: Vedr. L 116 Torben Hede Socialministeriet Socialministeriet anmoder KL i brev af 17. ds.om evt. bemærkninger til forslag til Lov om ændring af lov om social service(udvidelse  af den personkreds, der er berettiget til plejevederlag ved pasning af nærststående døende). KL  har  ingen  bemærkninger  til  lovforslaget,  men  tager  pga.  den  meget  korte høringsfrist, forbehold for de økonomiske konsekvenser af forslaget. Med venlig hislen Kari Vieth Kari Vieth KL Weidekampsgade 10 2300 København S Dir. telf.33 703268 Fax:33 703058 Side 4 af 17 Dokument:  C:\ConvertIt\ErrFolder\126721.DOC
Elisabeth Pilegaard Socialministeriet Holmens Kanal 22 1060 København K Kø benhavn den 18-11-2004 J.nr.: 52-028 Camilla Jydebjerg Det Centrale Handicapråd har med tak modtaget forslag til lov om ændring af lov  om  social  service  (udvidelse  af  den  personkreds,  der  er  berettiget  til plejevederlag ved pasning af nærtstående døende). Rådet hæfter sig ved, at det fremgår af lovforslaget og bemærkningerne til forslaget,  at  minimumsydelsen,  for  de  grupper  der  modtager  offentlig forsørgelse, vil træde i stedet for denne tidligere forsørgelse. Det fremgår ikke af  bemærkningerne  eller  lovforslaget,  hvordan  denne  gruppe  er  stillet  når plejeforholdet afsluttes og plejevederlaget dermed ophører. Rådet mener, at det  bør  fremgå  af  loven,  at  udbetalingen  af  den  tidligere  udbetalte  sociale ydelse  for  eksempel  førtidspension  genoptages,  således  at  personen  ikke  i noget tidspunkt står uden forsørgelsesgrundlag. Rådet forudsætter, at det ikke er  meningen,  at  personen  vil  være  nødt  til  at  genansøge  om  sin  tidligere ydelse. Med venlig hilsen Camilla Jydebjerg Side 5 af 17 Dokument:  C:\ConvertIt\ErrFolder\126721.DOC
Ang. Lovforslag 116 om ændring af lov om social service – udvidelse af den personkreds,  der  er  berettiget til  plejevederlag  ved  pasning  af  nærstående døende. Ældre Sagen er tilfreds med udvidelsen af personkredsen, som vil blive berettiget til    plejevederlag.    Ældre    Sagen    finder    det    meget    fornuftigt,    at kontakthjælpsmodtagere, studerende og hjemmegående også i fremtiden kan være dækket af ordningen. Med venlig hilsen Ældre Sagen Direktør Bjarne Hastrup Socialministeriet Att.: Torben Hede og Elisabeth Pilegård Holmens Kanal 22 1060 København  K 6
Fra: Kurt Bo Rasmussen [[email protected]] Sendt: 22. november 2004 10:22 Til: Torben Hede Emne: høringssvar J.nr. i Den Sociale Sikringsstyrelse: 93-00180-04 Socialministeriet Departementet Socialministeriets j.nr.: 227-66 Vedr.: Forslag L 116 til Lov om ændring af lov om social service (Udvidelse af den personkreds, der er berettiget til plejevederlag ved pasning af nærtstående døende). Den Sociale Sikringsstyrelse har ved mail af 17/11-04 modtaget brev af samme dato fra Socialministeriet med forslag til ovennævnte ændringslov. Socialministeriet beder om eventuelle bemærkninger fra Den Sociale Sikringsstyrelse til forslaget. Den Sociale Sikringsstyrelse har ingen bemærkninger til forslaget. Med venlig hilsen Bo Rasmussen specialkonsulent 7
Fra: Bitten Bøgild [[email protected]] Sendt: 18. november 2004 14:44 Til: Torben Hede Cc: Jens Lykke Emne: Høringssvar:Forslag til lov om ændring af lov om social service(Udvidelse af den personkreds, der er berettiget til plejevederlag ved pasning nærstående døende) 18. november 2004 Journalnr.: 281-4   Vedr.  Høring  over  udkast  til  Forslag  til  lov  om  ændring  af  lov  om  social service(Udvidelse  af  den  personkreds,  der  er  berettiget  til  plejevederlag  ved pasning nærstående døende) Socialministeriet har i skrivelse af 17. november 2004 henvendt sig til Styrelsen for Social Service angående afgivelse af høringssvar i forbindelse med fremsættelse af lovforslag om ændring af lov om social service(Udvidelse af den personkreds, der er berettiget til plejevederlag ved pasning nærstående døende). Styrelsen  for  Social  Service  har  ingen  generelle  bemærkninger  til  lovforslaget. Styrelsen har ej heller bemærkninger i forhold til den konkrete udformning af de foreslåede ændringer af §§ 104 og 105 i lov om social service. Med venlig hilsen Bitten Bøgild Fuldmægtig Skibhusvej 42, 3. – DK-5000 Odense C – Tlf. 6548 4000 – Fax. 6548 4099 [email protected] – www.servicestyrelsen.dk 8
Socialministeriet Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K 24. november 2004 Vedr. Høring vedrørende forslag L116 til Lov om ændring af lov om social service (Udvidelse af den personkreds, der er berettiget til plejevederlag ved pasning af nærstående døende) Socialministeriet har ved mail af 17. november 2004 fremsendt ovennævnte forslag til høring med svarfrist den 22. november 2004 kl. 14.00. Ældremobiliseringen skal på ny fremføre sit synspunkt om, at hvis man ønsker en demokratisk og grundig behandling af lovforslagene, skal vi modtage dem i god tid inden fristens udløb. Otte dage og mindre til en behandling finder vi generelt uacceptabelt. Vedr.  ovennævnte  lovforslag  har  Ældremobiliseringen  ingen  bemærkninger, udover at vi finder det positivt, at personkredsen er blevet udvidet. Med venlig hilsen Anton Johannsen Næstformand for Ældremobiliseringen 9
2004 LDB Socialministeriet Holmens Kanal 22 1060 København  K Arbejdsdirektoratet har modtaget Deres høring vedrørende lovforslag om ændring af lov om social service. Arbejdsdirektoratet har følgende bemærkninger: Sygedagpenge I § 105, stk. 1 fremgår det, at selvstændige, der ikke er tilmeldt den frivillige forsikring, kan få udbetalt plejevederlag fra 1. fraværsdag. Ved ændringslov nr. 893 af 3. december 1997 i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel fik selvstændige erhvervsdrivende mulighed for at vælge mellem to forsikringsordninger, hvor de kunne få udbetalt dagpenge fra 1. eller 3. fraværsdag. Bestemmelsen § 105, stk. 1, tager ikke højde for denne ændring. Arbejdsdirektoratet skal derfor foreslå følgende formulering: ” § 105. (…) Selvstændige erhvervsdrivende, der ikke er tilmeldt den frivillige forsikring, eller som i henhold til den frivillige forsikring har ret til dagpenge fra 3. fraværsdag, kan få udbetalt plejevederlag fra 1. fraværsdag.(…)” Arbejdsdirektoratet  skal  endvidere  foreslå  følgende  tekst  til  nr.  2  ad  1.  afsnit: ”Endvidere  foretages  der  en  ændring  i  §  105,  stk.  1,  2.  pkt.  Ændringen  er  en konsekvens af en ændring i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, hvorefter selvstændige erhvervsdrivende også har mulighed for at tegne forsikring med ret til dagpenge fra 3. fraværsdag. Retten til plejevederlag fra 1. fraværsdag skal derfor både  omfatte  selvstændige  erhvervsdrivende,  der  ikke  er  tilmeldt  den  frivillige 10
forsikring, samt selvstændige erhvervsdrivende, der har tegnet forsikring med ret til dagpenge fra 3. fraværsdag.” 1. Ledighedsydelse Til nr. 2 ad  3. sidste afsnit i bemærkninger til de enkelte bestemmelser: Arbejdsdirektoratet   skal   gøre   opmærksom   på,   at  personer,   der   modtager ledighedsydelse ikke er berettigede til sygedagpenge. Ledighedsydelsen er højere end det foreslåede minimumsplejevederlag, og denne gruppe vil derfor gå ned i ydelse ved at modtage plejevederlag. Det foreslås derfor, at bemærkningerne om at ingen får en mindre ydelse modificeres. Arbejdsdirektoratet  skal  tillige  gøre  opmærksom  på,  at  personer,  der  modtager ydelser efter lov om aktiv socialpolitik, skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Der  er  således  ikke  adgang  til  at  vælge  ydelser  efter  aktivloven  frem  for plejevederlag,  således som det fremgår af bemærkningerne til nr. 2. En valgfrihed vil forudsætte ændringer i aktivlovens rådighedsbestemmelser.    a. Økonomi: kontanthjælpsmodtagere og pensionister Den offentlige merudgift til kontanthjælpsmodtagere og pensionister er ifølge de økonomiske bemærkninger 6 mio. kr. Forslaget vil medføre mindreudgifter til kontanthjælp Beskæftigelsesministeriets  område.  Da  det  ikke  fremgår  af  de  økonomiske bemærkninger,  hvor  meget  Socialministeriet  regner  med  skal  overføres  fra Beskæftigelsesministeriet,  kan  Arbejdsdirektoratet  på  det  foreliggende  grundlag ikke  forholde  sig til  de  økonomiske  konsekvenser på  beskæftigelsesministeriets område . Med venlig hilsen Louise de Brass fuldmægtig direkte tlf. 38 14 82 41 11
Fra: Bent Nielsen Sendt: 23. november 2004 11:04 Til: Torben Hede Emne: VS: Høring vedr. lovforslag om plejevederlag - Haster Bent Nielsen Souschef Pensionsenheden Center for Økonomi, Pension og Internationale forhold Tlf.: (+45) 3392 4677 E-mail: [email protected] www.sm.dk -----Oprindelig meddelelse----- Fra: Sigrid Sandorff [mailto:[email protected]] Sendt: 23. november 2004 10:58 Til: Bent Nielsen Emne: SV: Høring vedr. lovforslag om plejevederlag - Haster Til Bent Nielsen I besvarelse af Socialministeriets høring af 17. november 2004, skal det herved meddeles, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet ikke har bemærkninger hertil. Med venlig hilsen Sigrid Sandorff Indenrigs- og Sundhedsministeriet Sekretariatet Slotsholmsgade 10 -12 1216 K. 12
Socialministeriet Departementet Holmens Kanal 22 1060  København K Foreningen af Socialchefer i Danmark Sekretariat: Rødovre Kommune Social- og   Sundhedsforvaltningen Gunnekær  64 2610  Rødovre Tlf.   36 37 73 43 Rødovre, 23. november 2004 Høring vedrørende forslag L 116 til Lov om ændring af lov om social service (Udvidelse af den personkreds, der er berettiget til plejevederlag ved pasning af nærtstående døende. Socialchefforeningen  hilser  forslaget  velkommen.  da  kommunerne  har  haft  en gruppe  personer,  som  man  ikke  før  har  kunnet  kompensere  økonomisk  for  et stykke   arbejde   –   for   eksempel   studerende,   kontanthjælpsmodtagere   og førtidspensionister. I forhold til den beregnede økonomi er det svært at gennemskue konsekvenserne, dels  fordi  det  drejer  sig  om  forskellige  serviceområder  og  dels  fordi  man  ikke kender søgningen til en sådan ordning, men der er forespurgt hos flere kommuners visitatorer og de peger faktisk på en del sager som kunne komme i betragtning. Socialchefforeningen forudsætter at DUT. principperne finder anvendelse. Med venlig hilsen Side 13 af 17 Dokument:  C:\ConvertIt\ErrFolder\126721.DOC
Ole Pass Landsformand 14
                  Københavns Kommune Sundhedsforvaltningen Den 19. november 2004 J. nr.: Notat Vedr.  udkast  til  lov  om  ændring  af  lov  om  social  service  (udvidelse  af  den personkreds, der er berettiget til plejevederlag ved pasning af nærstående døende) Socialministeriet har fremsendt ovennævnte lovforslag nr. L 116 i høring. Med  forslaget  lægges  der  op  til,  at  servicelovens  adgang  til  plejevederlag  til personer, der påtager sig at passe en døende, ikke længere skal være betinget af, at plejeforholdet medfører en tabt arbejdsfortjeneste for plejeren. Samtidig fastsættes der en minimumsgrænse for plejevederlagets størrelse svarende til 82 % af højeste sygedagpengesats. Lovændringen foreslås at træde i kraft 1. januar 2005. Indledningsvis skal det anføres, at lovforslagets tekstændring i servicelovens § 104 kolliderer med, at Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggende i et verserende lovforslag fremsat den 7. oktober 2004 (nr. L 34 ”Forslag til lov om ændring af lov om  orlov  til  lønmodtagere,  der  passer  nærtstående  med  handicap  eller  alvorlig sygdom, og lov om social service”) har foreslået indførelse af et nyt stk. 2 om refusionsret for arbejdsgivere, der yder løn under plejeorlov. I dette stk. 2 henvises til § 104 stk. 1 i sin nuværende form, hvor adgangen til plejevederlag er betinget af et indtægtstab! Lovforslaget nr. L 34 foreslås at træde i kraft 1. april 2005. Det skal derfor anbefales, at der sker en koordinering af de 2 lovforslag. Derudover skal anføres følgende: Sundhedsforvaltningen finder det væsentligt, at de administrative regler for ydelse af plejevederlag til pasning af døende er så ukomplicerede som muligt. Sædvanligvis  er  der  behov  for  en  meget  hurtig  etablering  af  plejeforholdet,  og ydelsesperioden for plejevederlag er i de fleste tilfælde ganske kortvarig. Dertil kommer, at den nærtstående, der påtager sig plejeopgaven, bør kunne koncentrere sig om plejeopgaven frem for at bruge omfattende ressourcer på ansøgnings- og tilkendelsesprocedure  eller  overvejelser  om,  hvorvidt  pågældende  bør  vælge plejevederlag frem for andre forsørgelsesordninger. Der er derfor behov for en nærmere afklaring af lovforslagets bestemmelse om, at minimumsydelsen   ikke  kan   udbetales  ”sammen  med   en  anden   offentlig 15
forsørgelsesydelse”. Det fremgår således af bemærkningerne til lovudkastet, at kommunen skal vejlede om, hvorvidt det vil være mere fordelagtigt at overgå til plejevederlag, hvis en person i forvejen modtager andre offentlige ydelser, og der er i den forbindelse omtalt en pensionist, hvor der ved afvejningen skal tages hensyn til ydelser, som pågældende modtager i kraft af sin pensioniststatus fx boligydelse og varmetillæg. Spørgsmålet er herefter, om også andre ”delvise” offentlige ydelser skal ophøre ved  anvisning  af  plejevederlag  fx  boligsikring  til  ikke  pensionister,  friplads  i daginstitutioner og invaliditetsbeløb til førtidspensionister. Problematikken vil endvidere kunne blive øget – og involvere flere forvaltninger - i de tilfælde, hvor den nærtstående er bosiddende i en anden kommune end den døende, idet bevilling af plejevederlag ydes af den kommune, som den døende er bosiddende i. Iøvrigt  er  der  behov  for  en  afklaring  af,  om  en  periode  med  plejevederlag indebærer, at den nærtståendes ret til hidtidige offentlige ydelser helt bortfalder, eller om der bliver tale om en ”død periode”.    Endelig skal det anbefales, at forslaget om minimumsydelse sammenholdes med det verserende lovforslag om refusionsadgang for arbejdsgivere, idet det også vil medføre  øget  administration  i  de  tilfælde,  hvor  en  lønmodtager  vælger minimumsydelsen.  Forvaltningen  vil  da  skulle  foretage  en  vurdering  af,  om ydelsen kan anvises som refusion til arbejdsgiveren, eller må anvises til plejeren, fordi ydelsen da er højere, end den arbejdsgiveren kunne forvente som refusion for lønudgiften. Afslutningsvis   skal   det   påpeges,   at   administrationen   af   denne   ordning (vejledninger, beregninger hvad der bedst svarer sig for borgeren etc.) må forventes at  ville  påføre  kommunerne  øgede  administrative  udgifter.  Det  må  således forudsættes, at ordningen kommer til at indgå i DUT-sammenhæng. 16
17