Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
30. november 2004
SJ 400-2
Trafikudvalget har i brev af 2. november 2004 stillet mig følgende spørgsmål 8 (L
11 Spørgsmål 8), som jeg hermed skal besvare.
./.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Ad L 11 Forslag til lov om anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen
mellem Motorring 3 og Motorring 4
Spørgsmål 8:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 2. november 2004 fra
Kulturøkologisk Forening i Albertslund, jf. L 11 bilag 9"
Svar:
Kulturøkologisk Forening i Albertslund anfører i henvendelsen undren over, at det
er nødvendigt med 10 parallelle spor gennem og i umiddelbar nærhed af
Vestskoven.
Jeg har tidligere i mit svar til Trafikudvalget på spørgsmål 224 (TRU 2003-2004,
alm. del bilag 706) redegjort for, hvorfor motorvejen på denne strækning
anlægges med 6 spor, og hvorfor Jyllingevej foreslås opretholdt med 4 kørespor.
Heraf fremgår det, at de 2 parallelle veje Jyllingevej og Frederikssundmotorvejen
mellem Ring 3 og Motorring 3 vil være veje med forskellige funktioner.
Motorvejens trafik vil være landsdels- og regionaltrafik, mens trafikken på
Jyllingevej vil være mere lokal. Den markante aflastning af trafikken på
Jyllingevej, jf. mit svar på L 11 spørgsmål 7, vil betyde, at der vil være
reservekapacitet på Jyllingevej. Det vil i forbindelse med en nedklassificering af
vejen kunne overvejes at gennemføre trafiksikkerhedsfremmende tiltag, der
samtidig begrænser kapaciteten.
Trafikken på en evt. motorvej mellem Ring 3 og Motorring 3 vil isoleret set kunne
afvikles på 4 spor. Antallet af kørespor på denne strækning er imidlertid ikke kun
betinget af trafikbelastningen, men også af ind- og udfletningen ved Motorring 3