Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
30. november 2004
401-21
Trafikudvalget har i brev af 3. november 2004 stillet mig følgende spørgs mål 7 (L
11 Spørgsmål 7), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
./.
Ad L 11 Forslag til lov om anlæg af 1. etape af
Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 3 og Motorring 4
Spørgsmål 7:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 2. november 2004 fra Rødovre
Kommune , jf. L 11 bilag 8.
Svar:
I henvendelsen af 2. november 2004 fra Rødovre Kommune med overskriften:
Bæredygtighed for både mennesker og skov, anfører kommunen, at debatten
giver indtryk af, at det meste af Vestskoven ryddes af første etape af
Frederikssundmotorvejen. Kommunen påpeger i den forbindelse, at det kun er en
ganske lille bræmme af Vestskoven, som bliver berørt af lovforslagets linieføring.
Rødovre Kommune peger endvidere på, at de fremsatte alternative forslag til
linieføring, sparer træer på bekostning af at fremme miljøet for mennesker.
Kommunen anfører, at de alternative forslag til betyde en kolossal stigning i støj-
og miljøbelastningen i Rødovre, og at både boliger og erhvervsejendomme skal
rives ned. Rødovre Kommune er af den opfattelse, at alternativerne også vil kræve
en god bid af kommunens rekreative område på Vestegnen, nemlig Vestvolden.
Rødovre Kommune peger desuden på, at begrebet bæredygtighed ikke blot
omfatter træer, men også mennesker og deres livsvilkår. Rødovre Kommune
mener, at kritikerne af Vejdirektoratets forslag ikke forholder sig til sagens fakta,
men forfalder til et smalt miljøhensyn frem for det brede miljøhensyn og den
bæredygtighed, der omfatter såvel træer som mennesker.
Rødovre Kommune så helst, at der i stedet for anlægget af en 1. etape af
Frederikssundmotorvejen blev anlagt en ny Ring 5 vest om Ballerup. Men hvis 1.
etape af Frederikssundmotorvejen skal anlægges, støtter Rødovre Kommune
lovforslagets linieføring, som efter kommunens opfattelse er hensynsfuldt overfor