Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19. november 2004
401-21
Trafikudvalget har i brev af 1. november 2004 stillet mig følgende spørgsmål 6 (L
11 - Spørgsmål 6), som jeg hermed skal besvare.
./.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Ad L 11 Forslag til lov om anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen
mellem Motorring 3 og Motorring 4
Spørgsmål 6:
"Kan ministeren bekræfte, at udbygningen af motorvejsnettet i
Hovedstadsområdet på den måde det sker i dag vil øge presset på
indfaldsvejene til København, mens en alternativ anvendelse af de samme penge
til at bygge sporvejslinier på de samme indfaldsveje omvendt kunne mindske
trafikpresset på indfaldsvejene ganske betydeligt ?"
Svar:
Der forventes, jf. min besvarelse af spørgsmål 5 til lovforslaget, ikke en stigning i
trafikken i centralkommunerne som følge af udvidelsen af Motorring 3 mellem
Jægersborg og Holbækmotorvejen og udvidelsen af Køge Bugt Motorvejen
mellem Hundige og Greve Syd. Desuden viser beregningerne i den gennemførte
VVM-undersøgelse af en højklasset vej i Frederikssundfingeren og den
igangværende VVM-undersøgelse af en udvidelse af Holbækmotorvejen mellem
Fløng og Roskilde Vest, at der heller ikke som følge af gennemfø relsen af disse
projekter, forventes en stigning af trafikken i centralkommunerne.
Derimod forventes en stigning i trafikken på de udbyggede motorvejsstrækninger i
fingerbyområdet udenfor Motorring 3, primært som følge af en overflytning af
trafik fra alternative ruter. Der sker således en aflastning af trafikken fra veje med
mere lokal funktion, og dermed formindskes problemerne med sivetrafik på disse
veje.
Selvom trafikken stiger på de udbyggede vejstrækninger, betyder det ikke, at
trafikpresset stiger tilsvarende, da kapaciteten samtidig er blevet forøget.
Anlæg af sporvejslinier på motorveje og andre indfaldsveje udenfor Motorring 3
har ikke været undersøgt, men hvis sporvejslinier anlægges oveni de allerede
eksisterende veje, vil det formentlig reducere kapaciteten på disse veje til den