Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19. november 2004 401-21 Trafikudvalget har i brev af 1. november 2004 stillet mig følgende spørgsmål 6  (L 11 - Spørgsmål 6), som jeg hermed skal besvare. ./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Ad L 11 – Forslag til lov om anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 3 og Motorring 4 Spørgsmål 6: "Kan ministeren bekræfte, at udbygningen af motorvejsnettet i Hovedstadsområdet – på den måde det sker i dag – vil øge presset på indfaldsvejene til København, mens en alternativ anvendelse af de samme penge til at bygge sporvejslinier på de samme indfaldsveje omvendt kunne mindske trafikpresset på indfaldsvejene ganske betydeligt ?" Svar: Der forventes, jf. min besvarelse af spørgsmål 5 til lovforslaget, ikke en stigning i trafikken i centralkommunerne som følge af udvidelsen af Motorring 3 mellem Jægersborg og Holbækmotorvejen og udvidelsen af Køge Bugt Motorvejen mellem Hundige og Greve Syd. Desuden viser beregningerne i den gennemførte VVM-undersøgelse af en højklasset vej i Frederikssundfingeren og den igangværende VVM-undersøgelse af en udvidelse af Holbækmotorvejen mellem Fløng og Roskilde Vest, at der heller ikke som følge af gennemfø   relsen af disse projekter, forventes en stigning af trafikken i centralkommunerne. Derimod forventes en stigning i trafikken på de udbyggede motorvejsstrækninger i fingerbyområdet udenfor Motorring 3, primært som følge af en overflytning af trafik fra alternative ruter. Der sker således en aflastning af trafikken fra veje med mere lokal funktion, og dermed formindskes problemerne med sivetrafik på disse veje. Selvom trafikken stiger på de udbyggede vejstrækninger, betyder det ikke, at trafikpresset stiger tilsvarende, da kapaciteten samtidig er blevet forøget. Anlæg af sporvejslinier på motorveje og andre indfaldsveje udenfor Motorring 3 har ikke været undersøgt, men hvis sporvejslinier anlægges oveni de allerede eksisterende veje, vil det formentlig reducere kapaciteten på disse veje til den
Side 1 af 2 øvrige trafik, og dermed forøge trafikpresset på disse veje. Afslutningsvis kan det bemærkes, at udbygning af de statslige indfaldsveje indenfor Motorring 3, og dermed tæt på Københavns centrum, ikke indgår i regeringens planer.    Med venlig hilsen Flemming Hansen