Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
14. januar 2005
SJ 400-2
Trafikudvalget har i brev af 9. december 2004 stillet mig følgende spørg s-
mål 26 (L11 Spørgsmål 26), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlæg ges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 26:
"Hvorledes ville en løsning med rundkørsel (i stil med rundkørslen over
motorvejen syd for Odense) kunne anvendes på Frederikssundmotorvejen
fra og med Ring 3 og til og med Motorring 3?"
Svar:
Vejdirektoratet har oplyst, at rundkørslen ved Odense er udformet som en
fordelerring i forbindelse med et tilslutningsanlæg, hvor trafikken fra det
omkringliggende vejnet kører til og fra motorvejen. Der er vigepligt for al
den indkørende trafik til fordelerringen.
Tilslutningsanlæg get ved Odense med en fordelerring er fordelagtig, fordi
den giver tilslutning til to skærende veje over motorvejen i stedet for som
normalt en.
1. etape af Frederikssundmotorvejen er i lovforslagets projekt udformet
med et tilslutningsanlæg, hvor Ring 3 k rydser Frederikssundmotorvejen.
Idet der kun er en enkelt skærende vej ved tilslutningsanlægget ved Ring 3,
vurderes det, at en fordelerring på dette sted ikke vil medføre fordele i fo r-
hold til lovforslagets projekt.
1. etape af Frederikssundmotorvejen omfatter et tilslutningsanlæg mellem
Motorring 3 og Jyllingevej. Derudover omfatter 1. etape af Frederikssund-
motorvejen et forbindelsesanlæg mellem Motorring 3 og Frederikssundm o-
torvejen, der skal trafikbetjene de store trafikmængder, der skal udveksles
mellem de to motorveje.
Principperne i de nuværende 2 tilslutningsanlæg mellem Motorring 3 og
Jyllingevej genanvendes i lovforslagets projekt, idet der sker en reduktion